Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine
Moderators: Tony, fergie, admin
achterkant
De spatbordbouten zitten muur en muurvast
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
-
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Dat ziet er bekend uit. Die bouten van de spatborden willen inderdaad wel goed vast zitten in de achteras.
Slijptol er in en eruit slaan.
Slijptol er in en eruit slaan.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Hallo GJM,
Als je gas en zuurstof hebt het middelste gedeelte van de bouten goed warm stoken en af laten koelen.
Groeten Wim.
Als je gas en zuurstof hebt het middelste gedeelte van de bouten goed warm stoken en af laten koelen.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
de hele mieterse boel uit elkaar!
Een avondje werken en de hele mieterse boel ligt uit elkaar!
De spatborden eraf door de boutkoppen af te slijpen. Ik haal de restanten er wel uit door met de trompetten naar naar een locatie met een acetyleenbrander te gaan. Maar op dezer manier is het wel te handelen.
Alles samen Remtrommels met trompet en rem (bagger vet trouwens)
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:38, 5 keer totaal gewijzigd.
Differencieel
Het Differentieel
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
oliepomp weer gemonteerd
Gisteren was het setje O ringen voor de hydrauliek aangekomen.
Gelijk s avonds de oliepomp weer gemonteerd. De pomp was nog in goede staat dus ik heb hem alleen schoongemaakt en de O ringen vervangen.
Alle onderdelen netjes schoon en gesorteerd Monteren Netjes ingepakt wachten op montage
Gelijk s avonds de oliepomp weer gemonteerd. De pomp was nog in goede staat dus ik heb hem alleen schoongemaakt en de O ringen vervangen.
Alle onderdelen netjes schoon en gesorteerd Monteren Netjes ingepakt wachten op montage
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:39, 5 keer totaal gewijzigd.
differentieel open
Hierna heb ik besloten een kijk operatie te doen bij het differentieel.
De lagers aan beide zijden zijn inmiddels verwijderd, daar ga ik nieuwe opzetten, we zijn er nu toch.
De binnenkant is in vrij goede staat, ik ga wel de trust washers in het planetaire tandwielstel vervangen.
Verder ontdekte ik een vervelende beschadiging op het kroonwiel. Er zijn op verscheidene tanden "chips" af van het begin, zie foto's.
Ik kan niet verzinnen wat dit veroorzaakt kan hebben. Ik moet het pignon wiel nog ophalen, eens kijken of hier ook iets mee is. en een besluit nemen of ik het zo nog kan gebruiken of niet. Wat vinden jullie hiervan?
(mijn excuses voor de volgorde, als ik probeer de boel wat op te knappen dan haalt het programma van allerlei grappen uit. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom ik bijna geen foto rechtop geplaatst krijg
Differentieel open
"Chips" van de uiteinden af Overzicht Differencieel lager opwarmen Nieuwe ringen bij de kleine tandwielem Nieuw lager en de bouten weer terug Ouderwets geborgd met ijzerdraad
De lagers aan beide zijden zijn inmiddels verwijderd, daar ga ik nieuwe opzetten, we zijn er nu toch.

De binnenkant is in vrij goede staat, ik ga wel de trust washers in het planetaire tandwielstel vervangen.
Verder ontdekte ik een vervelende beschadiging op het kroonwiel. Er zijn op verscheidene tanden "chips" af van het begin, zie foto's.

Ik kan niet verzinnen wat dit veroorzaakt kan hebben. Ik moet het pignon wiel nog ophalen, eens kijken of hier ook iets mee is. en een besluit nemen of ik het zo nog kan gebruiken of niet. Wat vinden jullie hiervan?
(mijn excuses voor de volgorde, als ik probeer de boel wat op te knappen dan haalt het programma van allerlei grappen uit. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom ik bijna geen foto rechtop geplaatst krijg

Differentieel open
"Chips" van de uiteinden af Overzicht Differencieel lager opwarmen Nieuwe ringen bij de kleine tandwielem Nieuw lager en de bouten weer terug Ouderwets geborgd met ijzerdraad
- Bijlagen
-
- 20201005_201531a.jpg (157 KiB) 1056 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:50, 5 keer totaal gewijzigd.
Tja, wat heet;"wat kan"? officieel hoort de plek waar deze tanden elkaar raken in het midden van de tand te liggen.
je weet/snapt zelf waarschijnlijk wel dat in het vaak 60 jarige leven van deze trekkers daar weinig tot niet naar gekeken is, en zodoende deze plek op andere plekken is komen liggen,door slijtage, waarschijnlijk in dit geval op de rand waar de splinters ervanaf gesprongen zijn.
Als jij met nieuwe lagers e.d. de slijtplek weer origineel instelt, kan die volgens mij weer een behoorlijke tijd vooruit zonder dat je daarvan last zou krijgen.
Maar, van de andere kant, ik kan moeilijk zien hoe perfect jij bent, en waar de bodem van jouw portemonnaie is, vooropgesteld dat ik dat al zou willen.
je weet/snapt zelf waarschijnlijk wel dat in het vaak 60 jarige leven van deze trekkers daar weinig tot niet naar gekeken is, en zodoende deze plek op andere plekken is komen liggen,door slijtage, waarschijnlijk in dit geval op de rand waar de splinters ervanaf gesprongen zijn.
Als jij met nieuwe lagers e.d. de slijtplek weer origineel instelt, kan die volgens mij weer een behoorlijke tijd vooruit zonder dat je daarvan last zou krijgen.
Maar, van de andere kant, ik kan moeilijk zien hoe perfect jij bent, en waar de bodem van jouw portemonnaie is, vooropgesteld dat ik dat al zou willen.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Bert,Bert353 schreef: ↑za 26 sep 2020 14:04 Tja, wat heet;"wat kan"? officieel hoort de plek waar deze tanden elkaar raken in het midden van de tand te liggen.
je weet/snapt zelf waarschijnlijk wel dat in het vaak 60 jarige leven van deze trekkers daar weinig tot niet naar gekeken is, en zodoende deze plek op andere plekken is komen liggen,door slijtage, waarschijnlijk in dit geval op de rand waar de splinters er vanaf gesprongen zijn.
Tja het blijf een dingetje natuurlijk, ik heb de neiging het weer helemaal perfect te maken, maar dat heeft inmiddels wel geleidt tot stevig investeren. En ik moet reeel zijn, de trekker gaat hooguit nog eens voor een toertje of in het ergste geval eens iets met een machine voor de pret, maar (belaste) uren gaat hij niet meer lopen.
Ik dacht ook dat het draagvlak in het midden moet liggen. Ik heb inmiddels de pignon er ook bij en deze is onbeschadigd maar wel over het gehele vlak gedragen zo te zien.
Maar zoals elders te lezen is vond ik dat er veel speling tussen de pignon en kroonwiel zat. ik weet ook nog niet goed hoe dat te inplementeren.
Ik denk nu dat ik de boel goed opknap, en daarna alles weer (tijdelijk) monteer. dan eens kijken hoe de pignon op het kroonwiel met nieuwe lagers voor de trompetten draait.
De originele pignon lagers lopen mooi en zijn ook nog in goede staat, dus deze wil ik weer terug monteren.
Als het me dan niet bevalt kan ik altijd nog een nieuw kroonwiel/pignon aanschaffen.
Groet, Gertjan
Laatst gewijzigd door GJM op wo 18 nov 2020 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, Ik dacht tenminste dat de afstelling van pion en kroonwiel bij een trekker niet anders zal zijn als bij een vrachtauto of auto?
En ik kan me goed voorstellen dat onze trekkers vanaf nieuw goed hebben moeten werken, en de ervaring die ik heb is dat als het niet kapot is, er niet naar gekeken word, vanwege 1) geen tijd, 2) te duur/geen geld voor.
dus als er over die +/- 60 jaar niet naar gekeken word, staat de olie eens te laag, water bij de olie, roest in de lagers, doorrijden, maakt wel een raar geluid??? maar rijd nog, dus doorgaan, en uiteindelijk is er teveel (achterstallig) onderhoud, of word er een nieuwe trekker gekocht, word stilgezet, niet meer naar omgekeken, verkocht aan hobbyist, en die krijgt dat dan voor de kiezen.
Zo had ik ook al eens alle lagers en keerringen uit de achterbrug van mijn 65 mogen vervangen, alle lagers waren tot in het zachte gedeelte van het staal versleten, met een hoop pitcorrosie op de tonnetjes en loopvlakken.
Ook nooit naar gekeken, maar trekker werd wel verkocht als zijn de "supergoed"
En ik kan me goed voorstellen dat onze trekkers vanaf nieuw goed hebben moeten werken, en de ervaring die ik heb is dat als het niet kapot is, er niet naar gekeken word, vanwege 1) geen tijd, 2) te duur/geen geld voor.
dus als er over die +/- 60 jaar niet naar gekeken word, staat de olie eens te laag, water bij de olie, roest in de lagers, doorrijden, maakt wel een raar geluid??? maar rijd nog, dus doorgaan, en uiteindelijk is er teveel (achterstallig) onderhoud, of word er een nieuwe trekker gekocht, word stilgezet, niet meer naar omgekeken, verkocht aan hobbyist, en die krijgt dat dan voor de kiezen.
Zo had ik ook al eens alle lagers en keerringen uit de achterbrug van mijn 65 mogen vervangen, alle lagers waren tot in het zachte gedeelte van het staal versleten, met een hoop pitcorrosie op de tonnetjes en loopvlakken.
Ook nooit naar gekeken, maar trekker werd wel verkocht als zijn de "supergoed"

Groet, Bert
Assen
Even een update,
Inmiddels heb ik de assen gedemonteerd.
De assen uit de lagers geperst, dat had nog wel wat overtuiging nodig. 10t was niet genoeg er moest nog flink verwarmd worden.
Krimpring boren Krimpring los
Persen en stoken Alles klaar zetten Lagerring klaar voor montage keerring van lagerschaal Buitenste keerring monteren met een beetje Chet-Ra
Inmiddels heb ik de assen gedemonteerd.
De assen uit de lagers geperst, dat had nog wel wat overtuiging nodig. 10t was niet genoeg er moest nog flink verwarmd worden.
Krimpring boren Krimpring los
Persen en stoken Alles klaar zetten Lagerring klaar voor montage keerring van lagerschaal Buitenste keerring monteren met een beetje Chet-Ra
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Assen
Lagerschaal uit de vriezer. Ik heb de oude schaal afgeslepen op de bandschuurmaschine om die als hamer stempel te gebruiken
Lagerschaal op zn plek, en de keerring op de achtergrond zichtbaar
Oude schaal, afgeslepen, als stempel
Syliconen vet op de as voor de keering
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Site Admin
- Contacteer:
Heel herkenbaar.
Weer een stap verder.
Weer een stap verder.
Groetjes Gerrit Preuter