Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

GJM
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

achterkant

Bericht door GJM »

De spatbordbouten zitten muur en muurvast

20200904_204151.jpg
20200904_204151.jpg (219.41 KiB) 1080 keer bekeken
20200904_204138.jpg
20200904_204138.jpg (207.17 KiB) 1080 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

admin
Site Admin
Berichten: 2318
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Bericht door admin »

Dat ziet er bekend uit. Die bouten van de spatborden willen inderdaad wel goed vast zitten in de achteras.
Slijptol er in en eruit slaan.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Bericht door massey 35 »

Hallo GJM,

Als je gas en zuurstof hebt het middelste gedeelte van de bouten goed warm stoken en af laten koelen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

GJM
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

de hele mieterse boel uit elkaar!

Bericht door GJM »


Een avondje werken en de hele mieterse boel ligt uit elkaar!
De spatborden eraf door de boutkoppen af te slijpen. Ik haal de restanten er wel uit door met de trompetten naar naar een locatie met een acetyleenbrander te gaan. Maar op dezer manier is het wel te handelen.


Alles samen
20200908_205431.jpg
20200908_205431.jpg (251.32 KiB) 5640 keer bekeken
20200908_205439a.jpg
20200908_205439a.jpg (173.02 KiB) 1064 keer bekeken
Remtrommels met trompet en rem (bagger vet trouwens)
20200908_205451.jpg
20200908_205451.jpg (278.94 KiB) 1069 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:38, 5 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

GJM
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Differencieel

Bericht door GJM »

Het Differentieel
20200908_205359.jpg
20200908_205359.jpg (204.86 KiB) 1078 keer bekeken
20200908_205404.jpg
20200908_205404.jpg (222.98 KiB) 5639 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

GJM
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

oliepomp weer gemonteerd

Bericht door GJM »

Gisteren was het setje O ringen voor de hydrauliek aangekomen.
Gelijk s avonds de oliepomp weer gemonteerd. De pomp was nog in goede staat dus ik heb hem alleen schoongemaakt en de O ringen vervangen.


Alle onderdelen netjes schoon en gesorteerd
20200914_194942a.jpg
20200914_194942a.jpg (160.54 KiB) 1063 keer bekeken
20200914_204404.jpg
20200914_204404.jpg (218.42 KiB) 1077 keer bekeken
Monteren
20200914_205444.jpg
20200914_205444.jpg (203.5 KiB) 5599 keer bekeken
20200914_211001.jpg
20200914_211001.jpg (190.59 KiB) 1077 keer bekeken
20200914_210957.jpg
20200914_210957.jpg (171.66 KiB) 1077 keer bekeken
Netjes ingepakt wachten op montage
20200914_211349.jpg
20200914_211349.jpg (228.99 KiB) 5599 keer bekeken
20200914_210954.jpg
20200914_210954.jpg (200.25 KiB) 1077 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:39, 5 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

GJM
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

differentieel open

Bericht door GJM »

Hierna heb ik besloten een kijk operatie te doen bij het differentieel.
De lagers aan beide zijden zijn inmiddels verwijderd, daar ga ik nieuwe opzetten, we zijn er nu toch. :mrgreen:
De binnenkant is in vrij goede staat, ik ga wel de trust washers in het planetaire tandwielstel vervangen.
Verder ontdekte ik een vervelende beschadiging op het kroonwiel. Er zijn op verscheidene tanden "chips" af van het begin, zie foto's. :?
Ik kan niet verzinnen wat dit veroorzaakt kan hebben. Ik moet het pignon wiel nog ophalen, eens kijken of hier ook iets mee is. en een besluit nemen of ik het zo nog kan gebruiken of niet. Wat vinden jullie hiervan?
(mijn excuses voor de volgorde, als ik probeer de boel wat op te knappen dan haalt het programma van allerlei grappen uit. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom ik bijna geen foto rechtop geplaatst krijg :-(



Differentieel open
20200916_213127.jpg
20200916_213127.jpg (243.41 KiB) 5572 keer bekeken
20200916_213159.jpg
20200916_213159.jpg (186.56 KiB) 1061 keer bekeken

"Chips" van de uiteinden af
20200916_213133.jpg
20200916_213133.jpg (199.19 KiB) 1076 keer bekeken
Overzicht
20200916_213127.jpg
20200916_213127.jpg (243.41 KiB) 5572 keer bekeken
Differencieel lager opwarmen
20201005_201531.jpg[/attachment [attachment=1]20201005_201531a.jpg
Nieuwe ringen bij de kleine tandwielem
20201005_203121a.jpg
20201005_203121a.jpg (152.58 KiB) 1062 keer bekeken
20201008_103023.jpg
20201008_103023.jpg (198.24 KiB) 1068 keer bekeken
Nieuw lager en de bouten weer terug
20201005_203239a.jpg
20201005_203239a.jpg (155.52 KiB) 1062 keer bekeken
Ouderwets geborgd met ijzerdraad
Bijlagen
20201005_201531a.jpg
20201005_201531a.jpg (157 KiB) 1062 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:50, 5 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Bert353
Berichten: 768
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Bericht door Bert353 »

Tja, wat heet;"wat kan"? officieel hoort de plek waar deze tanden elkaar raken in het midden van de tand te liggen.
je weet/snapt zelf waarschijnlijk wel dat in het vaak 60 jarige leven van deze trekkers daar weinig tot niet naar gekeken is, en zodoende deze plek op andere plekken is komen liggen,door slijtage, waarschijnlijk in dit geval op de rand waar de splinters ervanaf gesprongen zijn.
Als jij met nieuwe lagers e.d. de slijtplek weer origineel instelt, kan die volgens mij weer een behoorlijke tijd vooruit zonder dat je daarvan last zou krijgen.
Maar, van de andere kant, ik kan moeilijk zien hoe perfect jij bent, en waar de bodem van jouw portemonnaie is, vooropgesteld dat ik dat al zou willen.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

GJM
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Bericht door GJM »

Bert353 schreef: za 26 sep 2020 14:04 Tja, wat heet;"wat kan"? officieel hoort de plek waar deze tanden elkaar raken in het midden van de tand te liggen.
je weet/snapt zelf waarschijnlijk wel dat in het vaak 60 jarige leven van deze trekkers daar weinig tot niet naar gekeken is, en zodoende deze plek op andere plekken is komen liggen,door slijtage, waarschijnlijk in dit geval op de rand waar de splinters er vanaf gesprongen zijn.
Als jij met nieuwe lagers e.d. de slijtplek weer origineel instelt, kan die volgens mij weer een behoorlijke tijd vooruit zonder dat je daarvan last zou krijgen.
Maar, van de andere kant, ik kan moeilijk zien hoe perfect jij bent, en waar de bodem van jouw portemonnaie is, vooropgesteld dat ik dat al zou willen.
Bert,

Tja het blijf een dingetje natuurlijk, ik heb de neiging het weer helemaal perfect te maken, maar dat heeft inmiddels wel geleidt tot stevig investeren. En ik moet reeel zijn, de trekker gaat hooguit nog eens voor een toertje of in het ergste geval eens iets met een machine voor de pret, maar (belaste) uren gaat hij niet meer lopen.

Ik dacht ook dat het draagvlak in het midden moet liggen. Ik heb inmiddels de pignon er ook bij en deze is onbeschadigd maar wel over het gehele vlak gedragen zo te zien.
Maar zoals elders te lezen is vond ik dat er veel speling tussen de pignon en kroonwiel zat. ik weet ook nog niet goed hoe dat te inplementeren.
Ik denk nu dat ik de boel goed opknap, en daarna alles weer (tijdelijk) monteer. dan eens kijken hoe de pignon op het kroonwiel met nieuwe lagers voor de trompetten draait.
De originele pignon lagers lopen mooi en zijn ook nog in goede staat, dus deze wil ik weer terug monteren.

Als het me dan niet bevalt kan ik altijd nog een nieuw kroonwiel/pignon aanschaffen.


Groet, Gertjan
Laatst gewijzigd door GJM op wo 18 nov 2020 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Bert353
Berichten: 768
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Bericht door Bert353 »

Ja, Ik dacht tenminste dat de afstelling van pion en kroonwiel bij een trekker niet anders zal zijn als bij een vrachtauto of auto?
En ik kan me goed voorstellen dat onze trekkers vanaf nieuw goed hebben moeten werken, en de ervaring die ik heb is dat als het niet kapot is, er niet naar gekeken word, vanwege 1) geen tijd, 2) te duur/geen geld voor.
dus als er over die +/- 60 jaar niet naar gekeken word, staat de olie eens te laag, water bij de olie, roest in de lagers, doorrijden, maakt wel een raar geluid??? maar rijd nog, dus doorgaan, en uiteindelijk is er teveel (achterstallig) onderhoud, of word er een nieuwe trekker gekocht, word stilgezet, niet meer naar omgekeken, verkocht aan hobbyist, en die krijgt dat dan voor de kiezen.

Zo had ik ook al eens alle lagers en keerringen uit de achterbrug van mijn 65 mogen vervangen, alle lagers waren tot in het zachte gedeelte van het staal versleten, met een hoop pitcorrosie op de tonnetjes en loopvlakken.
Ook nooit naar gekeken, maar trekker werd wel verkocht als zijn de "supergoed" :twisted:
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

GJM
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Assen

Bericht door GJM »

Even een update,

Inmiddels heb ik de assen gedemonteerd.
De assen uit de lagers geperst, dat had nog wel wat overtuiging nodig. 10t was niet genoeg er moest nog flink verwarmd worden.
Krimpring boren
20200916_214325a.jpg
20200916_214325a.jpg (139.37 KiB) 1060 keer bekeken
Krimpring los
20200916_214333a.jpg
20200916_214333a.jpg (149.54 KiB) 1060 keer bekeken

Persen en stoken
IMG-20200922-WA0009.jpg
IMG-20200922-WA0009.jpg (113.4 KiB) 5379 keer bekeken
Alles klaar zetten
20201001_165328.jpg
20201001_165328.jpg (219.45 KiB) 1075 keer bekeken
Lagerring klaar voor montage keerring van lagerschaal
20201001_170158a.jpg
20201001_170158a.jpg (141.05 KiB) 1060 keer bekeken
Buitenste keerring monteren met een beetje Chet-Ra
20201001_170313a.jpg
20201001_170313a.jpg (134.49 KiB) 1060 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

GJM
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Assen

Bericht door GJM »

Lagerschaal uit de vriezer. Ik heb de oude schaal afgeslepen op de bandschuurmaschine om die als hamer stempel te gebruiken
20201001_170623.jpg
20201001_170623.jpg (219.15 KiB) 5379 keer bekeken
Lagerschaal op zn plek, en de keerring op de achtergrond zichtbaar
20201001_170738.jpg
20201001_170738.jpg (211.6 KiB) 1074 keer bekeken
Oude schaal, afgeslepen, als stempel
20201001_170937.jpg
20201001_170937.jpg (206.92 KiB) 1074 keer bekeken
Syliconen vet op de as voor de keering
20201001_171137.jpg
20201001_171137.jpg (214.72 KiB) 1074 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

GJM
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Assen

Bericht door GJM »

Schaal en keerring om de as
20201001_171156a.jpg
20201001_171156a.jpg (159.38 KiB) 1059 keer bekeken

Lager op temperatuur brengen
20201001_171909a.jpg
20201001_171909a.jpg (173.26 KiB) 1059 keer bekeken
120 graden celcius
20201001_172307a.jpg
20201001_172307a.jpg (152.13 KiB) 1059 keer bekeken
En zitten! alleen de krimpring nog
20201001_172636a.jpg
20201001_172636a.jpg (147.06 KiB) 1059 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

GJM
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Assen

Bericht door GJM »

Gisteren de krimpringen om de assen gegloeid.
20201006_202959a.jpg
20201006_202959a.jpg (167.7 KiB) 1058 keer bekeken
20201006_203117a.jpg
20201006_203117a.jpg (156.84 KiB) 1058 keer bekeken
20201006_203321a.jpg
20201006_203321a.jpg (154.76 KiB) 1058 keer bekeken
20201006_203416a.jpg
20201006_203416a.jpg (131.35 KiB) 1058 keer bekeken

20201006_203816.jpg
20201006_203816.jpg (185.73 KiB) 1071 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

admin
Site Admin
Berichten: 2318
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Bericht door admin »

Heel herkenbaar.
Weer een stap verder.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie