Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.
Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.
Gisteren harde wind om het huis, en de meeste klusjes nu wel gedaan om het huis wilde ik toch weer wat doen.
De achterkant van de trekker staak nog bij een bevriende boer en ik had bedacht dat het goed zou zin de spatborden en het zadel er af te halen zodat ik van de winter (of iets eerder ) snel kan starten.
Dit viel een beetje tegen. de twee bouten per spatbord op het frame heb ik doorgeslepen maar ze weigeren uit hun gaten te komen, 50 jaar roest houdt ze netjes op hun plaats.
Toen heb ik het hef deksel losgehaald. dat ging goed. en ik heb dus even naar binnen kunnen kijken. Wat mij opviel was dat het kroonwiel speling heeft ten opzichte van de cardan klok, dat zal dus wel wat aandacht nodig hebben. Verder ziet de het er van binnen redelijk uit, maar das alleen er tegenaan kijken.
Verder heb ik geprobeerd de twee hefarmen van de hefas as af te halen, maar ook die geven niet onmiddellijk mee en zal ik dus later serieuzer moeten aanpakken, zijn er ook mensen die hier ervaring mee hebben en wellicht tips hebben?
De achterkant met nieuwe banden wachtend op restauratie
20201121_212240a.jpg (137.7 KiB) 1022 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Had je al gereden op die trekker voor ie uit elkaar ging?
je noemde dat er nogal wat speling op kroon/pionwiel zat, en ik ben benieuwd of dat dat misschien een gegrom/geruis gaf tijdens het rijden? (omdat ikzelf ook een trekker heb die dat geluid maakt, en ik ook gezien heb dat die dezelfde speling heeft.)
verder zie ik je spatborden, en ik herinner me nog dat het niet wilde om dezelfde kleur op je motorkap en dashboard te krijgen.
Ik hoop voor je dat dat nu wel lukt, anders komt de motorkap/dashboard wel ERRUG goed in de verf te zitten, toch?
heb je toen je die banden monteerde de velgen ook opnieuw geverfd? (dat deel waar de band op zit?)
Bert353 schreef: ↑di 30 jun 2020 11:56
Had je al gereden op die trekker voor ie uit elkaar ging?
je noemde dat er nogal wat speling op kroon/pionwiel zat, en ik ben benieuwd of dat dat misschien een gegrom/geruis gaf tijdens het rijden? (omdat ikzelf ook een trekker heb die dat geluid maakt, en ik ook gezien heb dat die dezelfde speling heeft.)
verder zie ik je spatborden, en ik herinner me nog dat het niet wilde om dezelfde kleur op je motorkap en dashboard te krijgen.
Ik hoop voor je dat dat nu wel lukt, anders komt de motorkap/dashboard wel ERRUG goed in de verf te zitten, toch?
heb je toen je die banden monteerde de velgen ook opnieuw geverfd? (dat deel waar de band op zit?)
Ha Bert,
Ik heb er wel op gereden ja, maar alleen op het erf en met een kapotte uitlaat. dus ik heb dat niet gevoeld. Ik heb tijdens mijn eerste/tweede spuit sessie meteen verf laten maken van de zelfde kleur om de spatborden mee te doen, dus dat moet goedkomen.
De wielen heb ik zo gekocht, dus ik weet niet of ze ook van binnen in de verf staan, bovendien vind ik ze nu niet meer zo mooi geverfd als toen ik ze kocht, dus ik zie wel
Nadat ik het hefsysteem zon beetje uiteengenomen had kwam ik tot de volgende lijst met aandachtspunten:
De hefarmen willen niet van de as af
Een van de "vorken" aan het regelmechanisme is gecorrodeerd/ versleten
Krassen in de hef cylinder en op de zuigerveren
Eerst maar eens de hefarmen "kersenrood" gestookt, wat zit de boel vast, slechts met heel erg hameren en meerdere keren stoken is het me gelukt een van de armen er af te hameren. Ik zelf was inmiddels ook : Kersenrood"
Morgen maar een poging doen om de andere te doen. Volgens mij zitten de lagerbussen ook goed vast, want ik krijg de as er ook nog niet uit.
20200727_212116a.jpg (135.07 KiB) 1019 keer bekeken
Ik heb de hefcylinder gehoond, dit lijkt goed te gaan. Nog even goed polijsten en nieuwe zuigerveren.
20200726_161828.jpg (188.72 KiB) 5754 keer bekeken
tweedehands regel unit gekocht, en een tweedehands quadrant, de mijne was niet meer compleet[/size][/color]
20200727_180135.jpg (220.27 KiB) 5754 keer bekeken
Verrotte kant van de vork
20200727_180141.jpg (197.14 KiB) 1023 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Eindelijk alles gedemonteerd, gisteravond met veel hitte en intensief rammen heb ik de overgebleven hefarm er ook af weten te krijgen.
Vandaag de hefas en de lagerbussen er nog uitgedrukt met een pers
Lagerbussen persen
20200729_135051a.jpg (116.12 KiB) 1017 keer bekeken
Eindelijk alles los!
20200729_142305.jpg (242.55 KiB) 5747 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben begonnen met alles goed schoon en roestvrij te krijgen. Een nieuwe tweedehandse Quadrant uiteengenomen en kaalhalen met staalborstel. Het hefdeksel ontvetten en goed schoonmaken.
gebruikte hef armen besteld, de oude willen niet graag op de nieuw aangeschafte as.
Nieuwe diepteregeling set besteld, de oude kreeg ik niet meer uit elkaar.
Op deze manier de boel aan het voorbereiden om in de primer te zetten en te monteren.