gelijkstroomdynamo laad niet bij?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Contacteer:

Re: gelijkstroomdynamo laad niet bij?

Bericht door fergie »

Hello Bert,

De veer is de veldwikkeling. Klasieke set up dus enkel massa voor de regelaar via 't huis.

Als je bij deze dus een draad legt tussen de plus van de accu en de kleine aansluiting op de dynamo ( de draad die er normaal op zit afgekoppeld) voor 5-10 seconden zou je het veld correct moeten magnetiseren/polariseren. Normaliter vonkt dat bij het aansluiten en losnemen wel wat. Bij geen vonken verdenk ik het veld er van onderbroken te zijn of de dynamo maakt geen massa. Dat laatste is erg onwaarschijnlijk dus onderbroken veld. Sluit een testlampje aan op de plus accu en de kleine aansluiting op de dynamo ipv. de draad, gaat 't lampje dan branden/gloeien ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353

Bericht door Bert353 »

Sluit een testlampje aan op de plus accu en de kleine aansluiting op de dynamo ipv. de draad, gaat 't lampje dan branden/gloeien ?.

Ja, dat brand fel.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Als dat was met de normale draad afgekoppeld dan zou 't ook moeten vonken als je hem polariseerd. In direct zonlicht mischien moeilijk te zien. Lampje brand betekend veld niet open. Dus zou polariseren moeten lukken en dus zou hij ook moeten willen "opstarten". Dan kan 't zijn dat de regelaar niet werkt, die moet met de zaak stilstaand de veld en uitgaande aansluiting met elkaar moeten verbinden. Nu we weten dat 't veld goed is kun je die draad dan weer aansluiten en de andere afkoppelen aan de dynamo kant. Sluit het lampje aan op de draad en kijk of die nu brand.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Bert353

Bericht door Bert353 »

Kabel los aan de andere kant (dikke kabel), plus van batterij naar die aansluiting op dynamo.

Ja, brand ook.

René, als ik nu dus die dynamo ga "polariseren", doe ik dat bij contact aan of contact uit? en stilstaande motor.
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Polariseren is met de kabels afgekoppeld, contact aan of uit is niet relevant, motur uit. Na 't polariseren zul je met de kabels nog steeds af en de motor lopend kun je een paar volt verwachten op de dynamo uitgang. Startionair met de bijde gebrugd (dus een draadje tussen Dynamo uit en veld) zul je 12-20 volt moeten hebben. Geef geen gas als je deze test doet, startionair only !. Als je hier een lamp op aansluit (50 wat of zo) zou die moeten gaan branden (naar massa).

Groetjes,

René.

Bert353

Bericht door Bert353 »

René, Ik heb gepolariseerd zoals hiervoor beschreven,waarbij er wel kleine vonkjes oversprongen tussen de pluskabel en de kleine pool op de dynamo,maar er gebeurt helemaal niets tussen die twee polen op de dynamo toen ik daarna de motor startte :? .
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Tussen de bijde polen meet je ook niet veel. De beschrijving van wat er zou moeten gebeuren staat hier : viewtopic.php?f=6&t=203

Ff kort, het polariseren zorgt voor een restje magnetisch veld wat bij 't starten een spanning opwekt. Die spanning wordt door de regelaar direct in het veld gestopt waardoor er meer en meer spanning kan worden opgewekt, wat weer in 't veld gaat enz. enz. tot we bij een dikke 12V de zaak verbinden met de accu en er ook geladen kan worden. Bij 't bereiken van de laad eind spanning (30.8-14.4 V) zal de regelaar de toevoer naar het veld gaan regelen om die spanning te handhaven.

Dus : geen aansluitingen, motor startionair geeft een paar volt tussen de dikke aansluiting en massa (chassis)
Kortsluiting tussen bijde aansluitingen , motor startionair : Meer spanning tussen de aansluitingen en massa, 8-20 volt. GEEN GAS GEVEN !.

Meet je dus een paar volt met de aansluitingen los dan door verbinden, meet je dan 8-20 V dan is de dynamo in princiepe ok. Wil je 't zeker weten dan een lamp (bv koplamp) van 30-50 wat aansluiten op de kortgesloten dynamo en massa en dan starten en voorzichtig wat gas geven en kijken of de lamp gaat branden. Teveel gas = lamp stuk, u bent gewaarschuwd !. Lamp brand of stuk, dynamo werkt prima, regelaar kaduuk.

Groetjes,

René.

Bert353

Bericht door Bert353 »

bedankt René, je hebt er al behoorlijk wat ,moeite voor gedaan, ik ga morgen er weer eens mee verder.
Ik vind het fijn dat je me er wat mee helpt, alleen was ik er niet uitgekomen. :D
Groet, Bert

Bert353

Bericht door Bert353 »

ben d'r klaar mee!
Ik kwam er niet uit, en heb enkele keren (opnieuw) de dynamo gepolariseerd.
maar geneen keer laaide die fatsoenlijk bij.
toen heeft een bekende een andere regelaar gestuurd, die ik monteerde, en nu laait ie met 25,3V op de batterij gemeten.
en het laadlampje gloeit op een tikje boven stationair nog een beetje.

Ik heb de oude regelaar open gehad, maar kan niets zien waarom ie het niet doet, buiten dat het een stoffige boel is.
24V 7Amp, is niet veel byzonders, wel?

René, nogmaals bedankt zonder jouw aanwijzingen zou ik er niet uitgekomen zijn. :D
Groet, Bert

Plaats reactie