Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine
Moderators: Tony, fergie, admin
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Zo. Het dashboard en de koplampen zijn in dezelfde kleur gespoten als de motorkap. Ik ben tevreden met het resultaat.
Verder heb ik de bedrading in de kap aangebracht. Ik heb hiervoor aan de binnenzijde van de zijwanden een aluminium lasdoosje gemaakt waar de holle bevestigings bout van de koplamp in uitkomt. Met een paar PG9 wartels heb ik de doorvoeren voor de kabels gemaakt. Er is tevens al bedrading voor eventueel later aan te brengen knipperlichten.
Boring voor koplamp uitlijnen Blijft eng! Bekabeling met draden. Netjes toch?
Verder heb ik de bedrading in de kap aangebracht. Ik heb hiervoor aan de binnenzijde van de zijwanden een aluminium lasdoosje gemaakt waar de holle bevestigings bout van de koplamp in uitkomt. Met een paar PG9 wartels heb ik de doorvoeren voor de kabels gemaakt. Er is tevens al bedrading voor eventueel later aan te brengen knipperlichten.
Boring voor koplamp uitlijnen Blijft eng! Bekabeling met draden. Netjes toch?
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:12, 7 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
-
- Berichten: 187
- Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Hoi,
Ben je niet bang voor galvanische corrosie met stalen bouten. motorkap en aluminium lasdoosjes? Of heb je er hard kunststof ringen tussen?
Ik heb je verslag al een tijdje gevolgd, het wordt echt een pracht trekker!
Wat betreft de kleur: ral 7005 en Battle Ship Grey liggen blijkbaar erg dicht bij elkaar, en ik vraag me af hoeveel variatie er destijds tussen de verschillende batches Battle Ship Grey gezeten kan hebben. Koop je een nieuwe trekker in 1957 en heeft-ie dan precies dezelfde kleur grijs als een uit 1956 of 1958? En zou je dat nog zien als ze 10, 20 of 30 jaar ouder zijn geworden?
Veel succes nog en ik blijf volgen hoor.
Ben je niet bang voor galvanische corrosie met stalen bouten. motorkap en aluminium lasdoosjes? Of heb je er hard kunststof ringen tussen?
Ik heb je verslag al een tijdje gevolgd, het wordt echt een pracht trekker!
Wat betreft de kleur: ral 7005 en Battle Ship Grey liggen blijkbaar erg dicht bij elkaar, en ik vraag me af hoeveel variatie er destijds tussen de verschillende batches Battle Ship Grey gezeten kan hebben. Koop je een nieuwe trekker in 1957 en heeft-ie dan precies dezelfde kleur grijs als een uit 1956 of 1958? En zou je dat nog zien als ze 10, 20 of 30 jaar ouder zijn geworden?
Veel succes nog en ik blijf volgen hoor.
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Wat betreft die kleuren van verschillende batches verf, daarin heb je helemaal gelijk.
Het zou me helemaal niet verbazen als indertijd gebruik gemaakt werd van overtollige oorlogsvoorraden uit WO2.
(Net als landrover deed, en dat is de reden waarom de defender een aluminium carrosserie heeft.)
Er was in die tijd +/- 1945 t/m 1950 of nog later? een tekort aan veel matrealen.
en daarbij was er nog niet de techniek om zoals we nu kennen elke batch precies op kleur te maken.
Verder,(misschien wel grappig om te vertellen?) zoals bij "Keep them rolling" de nationale club voor behoud van de oorlogsvoertuigen in Nederland, die hebben een eeuwigdurende strijd voor wie welke tint olijfgroen op hun jeep heeft, en "DAT" is de enige originele kleur legerverf gebruikt in WO2! In die tijd was een soldaat al blij dat ie wat verf op z'n jeep had zitten, zodat de boel niet roestte, en niet blonk, dat was wat telde.
In die tijd kon het ze niet veel schelen, die kleurnuances.
Het zou me helemaal niet verbazen als indertijd gebruik gemaakt werd van overtollige oorlogsvoorraden uit WO2.
(Net als landrover deed, en dat is de reden waarom de defender een aluminium carrosserie heeft.)
Er was in die tijd +/- 1945 t/m 1950 of nog later? een tekort aan veel matrealen.
en daarbij was er nog niet de techniek om zoals we nu kennen elke batch precies op kleur te maken.
Verder,(misschien wel grappig om te vertellen?) zoals bij "Keep them rolling" de nationale club voor behoud van de oorlogsvoertuigen in Nederland, die hebben een eeuwigdurende strijd voor wie welke tint olijfgroen op hun jeep heeft, en "DAT" is de enige originele kleur legerverf gebruikt in WO2! In die tijd was een soldaat al blij dat ie wat verf op z'n jeep had zitten, zodat de boel niet roestte, en niet blonk, dat was wat telde.
In die tijd kon het ze niet veel schelen, die kleurnuances.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Ik zorg dat er galvanische scheiding is met kit.Sluismolenaar schreef: ↑di 11 feb 2020 0:22 Hoi,
Ben je niet bang voor galvanische corrosie met stalen bouten. motorkap en aluminium lasdoosjes? Of heb je er hard kunststof ringen tussen?
Ik heb je verslag al een tijdje gevolgd, het wordt echt een pracht trekker!
Wat betreft de kleur: ral 7005 en Battle Ship Grey liggen blijkbaar erg dicht bij elkaar, en ik vraag me af hoeveel variatie er destijds tussen de verschillende batches Battle Ship Grey gezeten kan hebben. Koop je een nieuwe trekker in 1957 en heeft-ie dan precies dezelfde kleur grijs als een uit 1956 of 1958? En zou je dat nog zien als ze 10, 20 of 30 jaar ouder zijn geworden?
Veel succes nog en ik blijf volgen hoor.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Koplamp voor het spuiten
En na het spuiten Mooie speling tussen de lasdoosjes en de radiator links
Rechts ook
En na het spuiten Mooie speling tussen de lasdoosjes en de radiator links
Rechts ook
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Nou zeg! de lasdoosjes zijn bijna mooier als de trekker!



Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
dashboard en verlichting
Ik heb nu het dashboard weer in elkaar gezet.
Het dashboard is opnieuw gespoten zoals jullie eerder hebben kunnen lezen. Daar was ik niet blij mee, maar (sic) "elk nadeel hep zn voordeel" om het meer op zn Cruijffiaans te zeggen.
Het tweede gat in het dashboard was veel te groot voor de aangeschafte lichtschakelaar en ik wilde nog een claxon drukknop en een knipperlicht schakelaar in het dashboard zetten. Dat kon nu dus mooi. Het gat heb ik verkleind door er een plaatje achter te tiggen en die met de juiste maat te boren.
Verder heb ik aan de het electrische systeem gewerkt. Ik ben niet van plan om het "origineel" te bedraden. Overal draden en ongezekerd staat me niet aan. Ik heb dus het idee om op strategische plekken een alu lasdoosje te plaatsen, dat hebben jullie al kunnen zien in de kap achter de koplampen, en bij de accu nog een wat grotere lasdoos met zekeringen. hier komen dan alle draden van de schakelaars en bijvoorbeeld claxon in uit En om er dan achter de stoel nog een te plaatsen. vanwaaruit de achter, rem en knipperlichten splitsen. daar kan dan ook eventueel een aanhangerstekker op komen.
Ze doen het! Centrale lasdoos maken Dashboard bedraad Modulair systeem
Het dashboard is opnieuw gespoten zoals jullie eerder hebben kunnen lezen. Daar was ik niet blij mee, maar (sic) "elk nadeel hep zn voordeel" om het meer op zn Cruijffiaans te zeggen.
Het tweede gat in het dashboard was veel te groot voor de aangeschafte lichtschakelaar en ik wilde nog een claxon drukknop en een knipperlicht schakelaar in het dashboard zetten. Dat kon nu dus mooi. Het gat heb ik verkleind door er een plaatje achter te tiggen en die met de juiste maat te boren.
Verder heb ik aan de het electrische systeem gewerkt. Ik ben niet van plan om het "origineel" te bedraden. Overal draden en ongezekerd staat me niet aan. Ik heb dus het idee om op strategische plekken een alu lasdoosje te plaatsen, dat hebben jullie al kunnen zien in de kap achter de koplampen, en bij de accu nog een wat grotere lasdoos met zekeringen. hier komen dan alle draden van de schakelaars en bijvoorbeeld claxon in uit En om er dan achter de stoel nog een te plaatsen. vanwaaruit de achter, rem en knipperlichten splitsen. daar kan dan ook eventueel een aanhangerstekker op komen.
Ze doen het! Centrale lasdoos maken Dashboard bedraad Modulair systeem
Laatst gewijzigd door GJM op wo 15 jul 2020 15:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Verlichting
Lichtschakelaar
Nieuw contactslot
Dashboard met nieuwe schakelaars
Principe schema
Centrale lasdoos in de maak
Centrale lasdoos in de maak
Laatst gewijzigd door GJM op di 17 mar 2020 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Even pronken
Klep werkt goed! ik heb mooie rubber dopjes gevonden die de klep opvangen aan de binnenzijde
Sluit mooi aan op het dashboard en het kleurverschil is weg.
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Volgens mij zet je die lasdoosjes ook het best even in de verf oid. ik geloof dat die door vochtigheid ook wel wit uit willen slaan. die komen toch uit de machinebouw?
Verder ziet het er Super uit! ik weet zeker dat Harry spijt heeft dat ie jou nooit in z'n team engeneers had
Verder ziet het er Super uit! ik weet zeker dat Harry spijt heeft dat ie jou nooit in z'n team engeneers had

Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Je hebt gelijk. Ik heb daar niet aan gedacht. een beetje laat voor de doosjes in de kap. Maar deze kan ik wel doen ja.Bert353 schreef: ↑vr 14 feb 2020 10:36 Volgens mij zet je die lasdoosjes ook het best even in de verf oid. ik geloof dat die door vochtigheid ook wel wit uit willen slaan. die komen toch uit de machinebouw?
Verder ziet het er Super uit! ik weet zeker dat Harry spijt heeft dat ie jou nooit in z'n team engeneers had![]()
Ik ben ook wel blij dat ik niet in het engineering team zat.......want dan was ik er nu niet meer geweest waarschijnlijk. Ik vind het leven wel leuk nl....

Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
leuk presentje
Mn broer kwam vandaag met een heel leuk presentje.
Zelf gemaakt op de 3d printer.
Zelf gemaakt op de 3d printer.
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
mooie fotos
Broer heeft ook mooie foto's gemaakt gisteren. De moeite waard om te delen dacht ik...
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 12:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Bedrading (gedeeltelijk) aangesloten
Deze week de bedrading naast de accu afgemonteerd. toch nog even het Alu kastje gespoten op advies van Bert 353. het eindresultaat mag er zijn volgens mij. Een paar tientjes materiaal en een beetje knutselen. Dan is dit een mooi waterdicht en gezekerd systeempje. Niet erg origineel, maar wel goed. Ik ben nog van plan een koppeling in de kabel naar de voor verlichting te maken, op zo een manier dat de kabel makkelijk losgekoppeld kan worden indien de motorkap er voor onderhoud oid af moet. Dan hoef ik niet alles los te maken in de lasdoos.
Spaghetti!
Mooi dicht, zekeringskastje goed bereikbaar.
Alles op zn plaats
Spaghetti!

Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 19:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)