Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine
Moderators: Tony, fergie, admin
Start versnellingsbak en Stuurhuis
Inmiddels heb ik de versnellingsbak van de trekker gehaald om deze onder handen te nemen. Parallel aan de werkzaamheden aan de vooras en zo.
Bak komt los van de cardan.
Op de kar naar huis. Stuurhuis eraf. eerste blik naar binnen. Lijkt niet slecht
Bak komt los van de cardan.
Op de kar naar huis. Stuurhuis eraf. eerste blik naar binnen. Lijkt niet slecht
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 12:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Hallo,
Na de koppeling nog eens in zijn geheel uiteen genomen te hebben kwam ik tot de conclusie dat alles echt goed in elkaar zat.
Als ik de stelschroeven helemaal in draaide raakte de veren op de stelschroef compleet ingedrukt, en lieten geen ruimte voor verdere verstelling
Ik heb de zaak opgelost door de veren iets in te korten en weer terug te monteren. Nu lieten de vingers zich wel verstellen tot de gewenste 67,71mm gerekend vanaf de shims. ik snap nog steeds niet hoe dit ontstaan is, maar het werkt.
Er dient te worden opgemerkt dat bij originele koppeling na demontage de vingers ook niet op deze hoogte stonden en deze ook niet versteld konden worden.
De samenstelling voor montage Afstellen vingers Afstellen PTO koppeling
Na de koppeling nog eens in zijn geheel uiteen genomen te hebben kwam ik tot de conclusie dat alles echt goed in elkaar zat.
Als ik de stelschroeven helemaal in draaide raakte de veren op de stelschroef compleet ingedrukt, en lieten geen ruimte voor verdere verstelling

Ik heb de zaak opgelost door de veren iets in te korten en weer terug te monteren. Nu lieten de vingers zich wel verstellen tot de gewenste 67,71mm gerekend vanaf de shims. ik snap nog steeds niet hoe dit ontstaan is, maar het werkt.
Er dient te worden opgemerkt dat bij originele koppeling na demontage de vingers ook niet op deze hoogte stonden en deze ook niet versteld konden worden.
De samenstelling voor montage Afstellen vingers Afstellen PTO koppeling
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 18:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Restauratie FE 35 Goudbuikje
Het eindresultaat
Laatst gewijzigd door GJM op do 23 jan 2020 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Dashboard
Het dashboard zit inmiddels in de lak (RAL 7005, muisgrijs)
Start instructie nieuw
Het oude plaatje met het serie nummer teruggeplaatst
Ik doe nog een krimpkous om de gashendel. Ik was niet in staat om de gloeispiraal te demonteren zonder hem te slopen, dus heb ik hem laten zitten.
Start instructie nieuw
Het oude plaatje met het serie nummer teruggeplaatst
Ik doe nog een krimpkous om de gashendel. Ik was niet in staat om de gloeispiraal te demonteren zonder hem te slopen, dus heb ik hem laten zitten.
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 12:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Versnellingsbak revisie
HAllo,
Inmiddels de versnellingsbak gedemonteerd, ik wil de keerringen van de ingaande assen vervangen. (ik wil graag een droog blok)
Tevens heb ik de bak van binnen gereinigd en van buiten met de staalborstel op een haakse slijper kaal gemaakt ter voorbereiding op spuiten.
Tijdens de demontage bleek dat één lager niet helemaal fris was en die heb ik nieuw besteld en gemonteerd.
Verder ook de lagerbussen van de doorvoeren voor de rem en koppelingsas vernieuwd
Onderstaande fotos geven een illustratie van de werkzaamheden.
Bak leeg
Bak afplakken [/size][/size]
Buitenkant schoonmaken
Inmiddels de versnellingsbak gedemonteerd, ik wil de keerringen van de ingaande assen vervangen. (ik wil graag een droog blok)
Tevens heb ik de bak van binnen gereinigd en van buiten met de staalborstel op een haakse slijper kaal gemaakt ter voorbereiding op spuiten.
Tijdens de demontage bleek dat één lager niet helemaal fris was en die heb ik nieuw besteld en gemonteerd.
Verder ook de lagerbussen van de doorvoeren voor de rem en koppelingsas vernieuwd
Onderstaande fotos geven een illustratie van de werkzaamheden.
Bak leeg
Bak afplakken [/size][/size]
Buitenkant schoonmaken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 18:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Versnellingsbak
In de primer
In de bronskleur
In de bronskleur
Laatst gewijzigd door GJM op do 21 nov 2019 10:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Versnellingsbak
De inhoud
Nieuwe bussen
Lager opnieuw opbouwen
Nieuwe bussen
Lager opnieuw opbouwen
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Is een mooi restauratie project, de goud kleur die je gebruikt wat voor ralnr is dit.
Gr Johan
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.
Johan,
Dat weet ik niet, ik heb de bronsverf voor de 35 goudbuik van Histoparts gekocht.
Gertjan
Versnellingsbak revisie
Ik heb de bak weer in elkaar!
vandaag het laatste lager ontvangen en de boel weer in elkaar gezet:
De bak schoon van binnen
De koppeling zijde weer klaar Bovenaanzicht
vandaag het laatste lager ontvangen en de boel weer in elkaar gezet:
- Nieuw druklager
Nieuwe koppelingsassen en veren
Nieuwe bussen voor koppeling en remas
1 groot lager in de bak
Een naaldlager in de uitgaande as
Alle keerringen en pakkingen vervangen
De bak schoon van binnen
De koppeling zijde weer klaar Bovenaanzicht
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 14:03, 5 keer totaal gewijzigd.
Versnellingsbak revisie
Oude en nieuwe lager.
Versnellingsbak revisie
Nu verder met het stuurhuis
-
- Site Admin
- Contacteer:
Dat ziet er weer heel netjes uit.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Stuurhuis / Voortrein
Ik ben nu begonnen met de voortrein.
Ik heb tijdens het uiteenhalen van de voortrein 1 fusee moeten doorslijpen omdat ik hem op geen andere manier uit de fusee houder kreeg. De lagers waren aan een zijde compleet kapot gedraaid, en na demontage bleken er twee verschillende fusees gemonteerd te zijn. Het oude type heb ik kapot moeten slijpen, en de andere zijde was het latere type. Maar van deze fusee war de staande stuur as zo verroest dat her montage geen optie was.
Ik heb twee sloop fusees en naven gekocht van het oude type. Dit om alles zo origineel mogelijk te houden. Verder heb ik vervangings-kogels aan de reactie stangen gelast. Ik kwam er ook achter dat één reactie stang verbogen was, die heb ik met een hydraulische pijpenbuiger weer aardig in model gekregen.
Voor de stuurkolom heb ik nieuwe kogels en "paddenstoeltjes" om de ruimte uit de kolom te halen gekocht en ook nieuwe keerringen en pakkingen die ga ik deze week nog monteren.
Alles is inmiddels schoongemaakt en in de primer gezet dus het monteren kan beginnen.
Nieuwe kogel op reactiestang. Tiggen van de kogel op de stang Het resultaat (op deze foto is te zien dat de stang krom is)
Ik heb tijdens het uiteenhalen van de voortrein 1 fusee moeten doorslijpen omdat ik hem op geen andere manier uit de fusee houder kreeg. De lagers waren aan een zijde compleet kapot gedraaid, en na demontage bleken er twee verschillende fusees gemonteerd te zijn. Het oude type heb ik kapot moeten slijpen, en de andere zijde was het latere type. Maar van deze fusee war de staande stuur as zo verroest dat her montage geen optie was.
Ik heb twee sloop fusees en naven gekocht van het oude type. Dit om alles zo origineel mogelijk te houden. Verder heb ik vervangings-kogels aan de reactie stangen gelast. Ik kwam er ook achter dat één reactie stang verbogen was, die heb ik met een hydraulische pijpenbuiger weer aardig in model gekregen.
Voor de stuurkolom heb ik nieuwe kogels en "paddenstoeltjes" om de ruimte uit de kolom te halen gekocht en ook nieuwe keerringen en pakkingen die ga ik deze week nog monteren.
Alles is inmiddels schoongemaakt en in de primer gezet dus het monteren kan beginnen.
Nieuwe kogel op reactiestang. Tiggen van de kogel op de stang Het resultaat (op deze foto is te zien dat de stang krom is)
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 16:25, 6 keer totaal gewijzigd.
Voortrein / stuurhuis
reactie stang richten met pijpenbuiger Vergelijken met de andere reactiestang
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.