voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Contacteer:

Re: voorlader of hefmast om regelmatig pallets te verplaatsen?

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Op de foto in m'n eerste reactie kun je zien hoe ik achterom zit te kijken. Wat niet meteen duidelijk is is dat m'n rechter arm naar voren gestrekt is om de ventielen op de trekker te bedienen. Die ventielen zaten al op de trekker dus gebruiken we die maar. Ergonomisch is echter anders..... Vooral met een maaier op arm is ergonomie een punt omdat je daar uren achtereen in dezelfde houding zit. Ik zit dus rechts om met m.n onderrug. linksom met de boven torso om die arm naar voren te hebben en rechtsom met m'n nek om wat te zien. Dat breekt je wel op als je dat een paar uur achtereen doet kan ik je verzekeren !.

Voor een hefmast kan het blok beter net achter je op 't spatbord zitten, dan kan je hele torso dezelfde richting op draaien. Voor een maaiarm is iets meer naar voren beter. Een compromis vinden waar je de hefmast met links bediend en de maaier met rechts mischien ?. Het verschilt natuurlijk per persoon en trekker maar dat schat ik zo in.

Retour druk op een japans trekkertje met koude olie meet regelmatig op de zaak, 50-60 bar is in een high-flow pomp versie vrij normaal. De zaak is vaak zo berekend dat met warme olie die druk terug naar 10-20 gaat dus koud is dat knap hoger. Bij sommige is dan een spin-on retour filter geplaatst met een dikkere dan gemiddeld beker die 't wel vol lijken te houden. Dat wil niet zeggen dan niemand ze stuk krijgt zoals ik schreef door een zware last te laten zakken met koude olie ... Zuigfilters hebben weer 't probleem dat bij water in de olie die dingen geen olie meer doorlaten en ze meestal zo geplaatst zijn dat die dingen altijd water vinden. Nu zijn de pompen in een MF doorgaans een zuigerpomp en dus beter maar nog steeds niet goed in zuigen dus dan rest er het schoonmaken van 't filter. Soms meerdere keren tot je 't water er uit hebt.... (en dat heb ik nog niet). Het retour filter geeft wel tegen druk maar het voordeel dat de olie er wel door heen geperst wordt, en da's meteen ook een nadeel, 't water ook. En je merkt niet dat 't verstopt zit op de manier dat het zuigfilter dat doet. Een retour filter is beter in vuil buitenhouden omdat het de bak gewoon niet berijkt terwijl 't zuigfilter hoogop z'n best doet 't in de bak te houden.

Ventielen blok is de meest gangbare benaming voor een of meerdere "ventielen". De reden dat je deze nodig hebt is om van een enkele olie stroom meerdere te maken en de manier van bedienen van enkel naar dubbelwerkend mogelijk te maken. In geval van de 65 zit er 1 "ventiel" in de pomp die de pomp aan en uit zet en olie af kan laten. Om daar gebruik van te maken voor zaken anders dan de hefcylinder in de trekker moeten er wat aanpassingen verricht worden. Omdat in geval van de hef de pomp niet pompt als de ingestelde hoogte wordt berijkt heb je er op dat moment dus ook geen olie stroom meer van voor externe werktuigen en dat was nou net de bedoeling. We hebben dus een methode nodig om de hef op hoogte te krijgen en te houden en zodanig dat de pomp wel in "pomp" modus gezet kan worden. Daartoe plaatst men een omlijdings klep voor op het hefdeksel waar nu alleen een blokje met een doorlaat zit. Deze klep zet de verbinding tussen pomp en hefcylinder dicht en verplaatst de stroom naar een externe poort welke we nu kunnen gebruiken om externe zaken van olie te voorzien. Omdat de hefcylinder nu afgesloten is zal de hef nooit de "gewenste hoogte" kunnen berijken waardoor we de hendel in de hoogste stand kunnen zetten en de pomp "aan". Het probleem hiermee is dat de zuiger in de hefcylinder niet dicht is door de zuigerveren die gebruikt zijn. Dat is tijdens normaal gebruik geen probleem, als de hef zakt dan regeld het systeem dat er weer bij. Dat kan niet met de verbinding verbroken dus zul je om te voorkomen dat de hef zakt een mechanische verbinding moeten hebben naar bv. het lagere lange topstang punt. Dat kan met kettingen of strippen zijn. In geval hefmast is strippen beter omdat dit de zaak minder flexibel maakt en links of rechts kantelen van de mast tegen gaat. Uiteraard moet dit naar het zelfde punt als de heflaten gaan anders belemerd dit het neigen.

Er is overigens nog een optie. De mast parkeren op een blok of steunen. Na 't aanbouwen op tillen en steunen of blok verwijderen en dan de hef helemaal laten zakken. De mast zal dan zo geconfiureerd moeten zijn dat met de hef in de laagste stand de mast voldoende vrij van de grond is. Met verkorte heflatten zal dit al gauw mogelijk zijn. Construktie technisch heb je van de korte heflatten ook nog het "probleem" dat je minder ruimte zult hebben voor een neig cylinder. Deze is echter beter niet in de topstang pen te bevestigen maar beter in een stevigere konstructie die zoveel mogelijk bouten van het hefdeksel gebruikt.

Ventielen blokken zijn prijzig, vooral goede blokken. Dat is echter maar een deel van 't verhaal, de lijdingen en koppelingen maken ook bij een duur blok de zaak ruim 2x zo duur....

Het lijkt allemaal best simpel en dat kan 't ook zijn op grotere trekkers met voldoende eigen gewicht enz. op een kleine trekker zoals Ferguson had voor de TE is het ontwerpen van een goed passende, veilige en enigzins ergonomsiche machine stukken ingewikkelder en vergt de nodige aanpassingen. Je kunt deze in iedergeval deels op bijde machines "afschrijven" al is 't ook deels en-en.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Schiet me net te binnen, hydrolisch aangedreven maaier op die arm ?. Messenbalk ?

Groetjes,

René
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Bert353

Bericht door Bert353 »

Klepelmaaier met 4 snaren, BJ 1932 zal wel eens kijken om een foto te maken.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353

Bericht door Bert353 »

hier heb ik wat foto's:
IMG_2865.JPG
IMG_2865.JPG (86.26 KiB) 4553 keer bekeken
Ingeslagen het jaartal 1931 geloof ik
Ingeslagen het jaartal 1931 geloof ik
IMG_2864.JPG (61.6 KiB) 4553 keer bekeken
aandrijving door V snaren
aandrijving door V snaren
IMG_2863.JPG (125.61 KiB) 4553 keer bekeken
Groet, Bert

antoine

Bericht door antoine »

Bert,
is die klepelmaaier niet bedoeld als heggenmaaier en niet zozeer om gras o.i.d. te maaien ? Ik heb ook ooit eens zo'n ding gehad maar dan met een messenbalk eraan . Lijkt mij een zwaar apparaat ?
Hoe hoog en hoe ver kan je ermee reiken ?

Vrgrt, antoine
gebruik MF 168

Bert353

Bericht door Bert353 »

Jaja, die is bedoelt als heggemaaier.
hoe hoog en ver? voorheen zat hij op een Someca 750, maar dat is lang geleden, ik zou het niet meer weten. en ja, hij is zwaar.
ik ben benieuwd of we hem werkend krijgen op de 65?
Groet, Bert

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Mooi ding als ie gaat werken !. Dat zal best lukken al kun je wel wat kapotte lagers, snaarschijven en mischien machetten voor de cylinders gaan vinden. Let wel op de rotor, inspecteer die goed op doorgesleten of half los gebroken klepel houders (en ook doorgesleten bouten en klepels) voor je hem aanzet !. En zet er een stuk blik voor, deze machines gooien anders spul nogal hard van zich af in alle richtingen !.

Groetjes,

René.

Bert353

Bericht door Bert353 »

Dank je René, Toch heb ik al gewerkt met deze debroussaieur, dat was wel al 12 jaar geleden toen stond ie achter een Someca 750, werkte prima.
Ik heb toen de Someca verkocht omdat die wat te groot voor mijn bezigheden was.
Groet, Bert

Plaats reactie