Electrisch
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: za 13 jan 2007 20:30
- Locatie: Siddeburen
Electrisch
Daar ik geen massaslot wil gebruiken, wil ik zekeringen toepassen.
Waar kan ik deze het beste plaatsen? En hoe groot moeten ze zijn?
Waar kan ik deze het beste plaatsen? En hoe groot moeten ze zijn?
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Erik,
Een massa slot (massa schakelaar/accu schakelaar/hoofdstroomschakelaar) is iets totaal anders als een zekering, dat ben je met me eens toch hoop ik ?.
Dat een 35 normaal niet voorzien is van zekeringen is niet zo vreemd omdat er gemiddeld genomen weinig op een trekker zit. Voor die mensen die wel de "zekerheid" van een zekering willen kun je een zekering berekenen aan de hand van de volgende vuistregel :
Vermogen + 20% / spanning. (P+20%/U=Imax). Bv een 100W lamp + 20%is 120W/12V is 10 ampere. Als je dus lampen op je trekker wilt zekeren dan tel je alle lampjes op bv. 2x35W+2x10W=110W+20%=132W/12V is 11 ampere. Je neemt de eerst volgende waarde wat 15 amp is. Als de eerst volgende waarde erg dicht bij is kan het voorkomen dat de inschakel stroom (is meestal een stuk hoger) de zekering doet smelten, in dat geval een stap hoger nemen. Het gaat er om dat in geval van sluiting de kabels beschermd zijn. Plaats de zekering(en) zo dicht mogelijk bij de accu. Dus accu-zekering en dan zekering lichtschakelaar.
Groetjes,
René.
Een massa slot (massa schakelaar/accu schakelaar/hoofdstroomschakelaar) is iets totaal anders als een zekering, dat ben je met me eens toch hoop ik ?.
Dat een 35 normaal niet voorzien is van zekeringen is niet zo vreemd omdat er gemiddeld genomen weinig op een trekker zit. Voor die mensen die wel de "zekerheid" van een zekering willen kun je een zekering berekenen aan de hand van de volgende vuistregel :
Vermogen + 20% / spanning. (P+20%/U=Imax). Bv een 100W lamp + 20%is 120W/12V is 10 ampere. Als je dus lampen op je trekker wilt zekeren dan tel je alle lampjes op bv. 2x35W+2x10W=110W+20%=132W/12V is 11 ampere. Je neemt de eerst volgende waarde wat 15 amp is. Als de eerst volgende waarde erg dicht bij is kan het voorkomen dat de inschakel stroom (is meestal een stuk hoger) de zekering doet smelten, in dat geval een stap hoger nemen. Het gaat er om dat in geval van sluiting de kabels beschermd zijn. Plaats de zekering(en) zo dicht mogelijk bij de accu. Dus accu-zekering en dan zekering lichtschakelaar.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
elektrisch
beste,
bij mijn trekker heb ik van de alles een apparte kring gemaakt.
1. stoplichten 2. flikkerlamp 3. groot en klein licht
4. verstraler(achterkant)
normaal is de formule p=i x u
p=vermogen
i=stroom
u=spanning
dus omgevormd wordt dit p/u=i
dus moet je gewoon het vermogen van je lampje aflezen en delen door de spanning (13.8 v) en zo bekom je de stroom voor je zekering.
rutger 
bij mijn trekker heb ik van de alles een apparte kring gemaakt.
1. stoplichten 2. flikkerlamp 3. groot en klein licht
4. verstraler(achterkant)
normaal is de formule p=i x u
p=vermogen
i=stroom
u=spanning
dus omgevormd wordt dit p/u=i
dus moet je gewoon het vermogen van je lampje aflezen en delen door de spanning (13.8 v) en zo bekom je de stroom voor je zekering.


een onverwoestbare massey ferguson 25
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello rutger,
die 20% extra heb je nodig om er voor te zorgen dat de inschakelstroom de zekering niet onnodig doet smelten. Het is normaal dat een circuit tot 200% van de normale belasting wordt gezekerd afhankelijk van het geval. Tevens compenseert die 20% ook voor de hogere laadspanning. Zoals gezecht, het betreft een vuistregel die ik al jaren hanteer en goed lijkt te werken.
Groetjes,
René.
die 20% extra heb je nodig om er voor te zorgen dat de inschakelstroom de zekering niet onnodig doet smelten. Het is normaal dat een circuit tot 200% van de normale belasting wordt gezekerd afhankelijk van het geval. Tevens compenseert die 20% ook voor de hogere laadspanning. Zoals gezecht, het betreft een vuistregel die ik al jaren hanteer en goed lijkt te werken.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
elektrisch
had ik eigenlijk niet aan gedacht, wel slim gezien.
rutger 


een onverwoestbare massey ferguson 25
De reden van die +20% bij lampen is omdat een lamp in koude toestand een kleinere weerstand heeft dan een warme lamp. Bij aansteken van de lamp vloeit er dus een grotere stroom. Vandaar ook dat lampen meestal (om niet te zeggen altijd) stukgaan bij het aansteken.
Dat die 20% compenseert voor de hogere laadspanning is niet waar. Als de spanning stijgt, zal inderdaad de stroom stijgen, maar daardoor gaat de lamp meer opwarmen en verhoogt dus op zijn beurt de weerstand, waardoor de stroom terug daalt. Het systeem houdt zich zo in evenwicht.
Bij elektrische motoren (startmotor) is dit anders. Daar kan de aanloopstroom een factor 10 en meer groter zijn dan zijn nominale stroom. Een belaste motor moet meer koppel leveren om zijn vermogen kunnen over te brengen. Die energie moet ergens vandaan komen. De spanning (batterij) blijft uiteraard gelijk (of zakt zelfs nog wat in)
Dat die 20% compenseert voor de hogere laadspanning is niet waar. Als de spanning stijgt, zal inderdaad de stroom stijgen, maar daardoor gaat de lamp meer opwarmen en verhoogt dus op zijn beurt de weerstand, waardoor de stroom terug daalt. Het systeem houdt zich zo in evenwicht.
Bij elektrische motoren (startmotor) is dit anders. Daar kan de aanloopstroom een factor 10 en meer groter zijn dan zijn nominale stroom. Een belaste motor moet meer koppel leveren om zijn vermogen kunnen over te brengen. Die energie moet ergens vandaan komen. De spanning (batterij) blijft uiteraard gelijk (of zakt zelfs nog wat in)
The Path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Pompopom,
Bij 13,8V gaan lampen ca 15 % omhoog in vermogen en niet 30% da's correct. Vaak zal de bekabeling ook als rem(weerstand) werken maar als die dik genoeg is kom je op ca +15% uit. De regel voor 20% extra is dus slechts iets meer dan nodig is. Overigens kunnen de meeste zekeringen wel ruim de dubbele stroom houden als de piek maar kort genoeg is. Als je echter de pure berekingen P=IxU of P=I²xR en R=U/I en dan de volgende zekering neemt zul je na een paar keer inschakelen toch de grens bereiken.
Wat inschakelen van lampen aangaat, die hebben koud een weerstand die tot 5x lager is dus een 5x hogere stroom vraagt. Die piek zal in de praktijk niet veel gehaald worden tenzij je behoorlijk dikke kabels naar de lampen aanlegd.
Bij motoren is de stroomopname niet altijd hoger bij meer spanning omdat die afhankelijk is van meer factoren, voornamelijk de belasting. Als je ruitenwisser vast gevroren is aan het raam bijvoorbeeld of als de ruit droog is ten opzichte van nat. Het type motor is ook bepalend.
Groetjes,
René.
Bij 13,8V gaan lampen ca 15 % omhoog in vermogen en niet 30% da's correct. Vaak zal de bekabeling ook als rem(weerstand) werken maar als die dik genoeg is kom je op ca +15% uit. De regel voor 20% extra is dus slechts iets meer dan nodig is. Overigens kunnen de meeste zekeringen wel ruim de dubbele stroom houden als de piek maar kort genoeg is. Als je echter de pure berekingen P=IxU of P=I²xR en R=U/I en dan de volgende zekering neemt zul je na een paar keer inschakelen toch de grens bereiken.
Wat inschakelen van lampen aangaat, die hebben koud een weerstand die tot 5x lager is dus een 5x hogere stroom vraagt. Die piek zal in de praktijk niet veel gehaald worden tenzij je behoorlijk dikke kabels naar de lampen aanlegd.
Bij motoren is de stroomopname niet altijd hoger bij meer spanning omdat die afhankelijk is van meer factoren, voornamelijk de belasting. Als je ruitenwisser vast gevroren is aan het raam bijvoorbeeld of als de ruit droog is ten opzichte van nat. Het type motor is ook bepalend.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....