Versnellingsbak MP 35X

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

johan

Versnellingsbak MP 35X

Bericht door johan »

Hallo,
Ga de versnellingsbak van de 35X Multi power uitbouwen in verband met vervangen keerringen ingaande assen.
Moet ik wat loshalen in verband met de Multi power eer ik de bak er uit haal. Bovendeksel met stuurhuis is er af en nu zie ik een haudryliek buis in de bak lopen waarschijnlijk voor de MP moet die ook losgekoppeld worden. de MP pomp hangt die vast aan de bak of blijft die zitten.
Wie kan mij helpen.
Gr Johan
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Versnellingsbak MP 35X

Bericht door admin »

Hoi Johan,

Zorg dat je service manual er bij hebt. Daar staat heel veel nuttige informatie in.
Ik gebruik die voor mijn TEF ook nog regelmatig voor ik ga sleutelen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

johan

Bericht door johan »

Hallo,
De versnellingsbak is uitgebouwd, is gemakkelijker dan ik dacht, alleen zien dat je de leiding die in de bak loopt van de MP los koppelt.
Voor het vervangen van de keerringen is het niet noodzakelijk de bak er af te doen, je kunt gewoon het huis die over de ingaande as schuift er gewoon afdoen, de vier bouten lossen die het huis aan de bak houden en een klopje met de hamer en daar heb je het.
Nu vraag ik me af of men de frictieplaten in het koppelingshuis van de MP kan vervangen, daar ik soms ondervindt als ik van laag naar hoog schakel met de MP het gevoel heb dat ie niet onmiddellijk aanpakt. Wie heeft daar ondervinding mee.
Gr Johan

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Johan,

Ik ken de MP bak van een 35 X niet.
Maar bij een 100 serie MP bak kan er een bovenin in de buurt van het platen pakket een gebogen schijf met lip tegen het meedraaien wegzakken en de lip kan verkeerd gaan staan.
Ik weet niet of dit ook in een 35 X het geval is, maar je hebt het bovendeksel er af, dus je kunt het goed bekijken als je de boel monteert.
Als je de bouten aan de voorkant aandraait, dan moet je assen steeds met de hand goed kunnen ronddraaien.

Zijn de zuigerveren op de price as wel goed?
Loopvlak van de zuigerveren goed?
Heb je de MP vooraf opgemeten (druk en liters) ?
Is het zuigfilter goed?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

johan

Bericht door johan »

Hoi Wim,
Zuigerveren op de priceas, wat bedoel je daar mee, ik begrijp nog altijd niet goed hoe de MP werkt, weet wel dat de pomp olie steekt naar het bedieningsventiel maar hoe het verder werkt begrijp ik niet zo goed. Kan je het iets nader formuleren. Ik denk dat mijn 35X een heel vroege 135 is, daar ie van october 1964 is en kort daarna is toch de 135 op de markt gekomen.
Ga het zeker eens goed bekijken, de olie die ik afliet was mayonaise als je begrijpt wat ik bedoel heb ondertussen het filter er uit en in de benzine gelegd.
Gr Johan

johan

Bericht door johan »

Ga proberen enkele fotos te posten.
Gr Johan
DSCN4590 (2).JPG
DSCN4590 (2).JPG (212.05 KiB) 8593 keer bekeken
DSCN4589.JPG
DSCN4589.JPG (129.71 KiB) 8593 keer bekeken
DSCN4587.JPG
DSCN4587.JPG (162.82 KiB) 8593 keer bekeken

johan

Bericht door johan »

Nog Fotos.
Gr Johan

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Johan,

Op de bovenste 2 foto's staat de plaat met lip heel duidelijk afgebeeld.
Zo zit deze ook in een MF 135.

Op de onderste foto kun je op de price as heel duidelijk de groeven zien waar de zuigerveren op horen te zitten.
Ik kan zo op de foto niet zien of ze er ook werkelijk op zitten.
Vanaf de motor kant hoort op de eerste groef een zuigerveer te zitten, dan een gedeelte waar de olie naar binnen moet de price as in en dan weer een groef voor de andere zuigerveer.
Je hebt een doordraaiende aftakas volgens mij, dus dan zit er om de massieve price as nog een holle price as waar ook 2 zuigerveren opzitten.
Kijk ook eens naar de plaats waar de buitenkant van de zuigerveren contact maken.
Is dat ingelopen, zitten hier 2 groeven/slijtsporen in?

Is de slang die vanaf de multiepower pomp komt niet lek/gebarsten?

Zijn de o ringen of 4 kant ringen op de zuiger in het platen pakket nog goed?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

johan

Bericht door johan »

Hallo Wim,
Op de massieve priceas zitten duidelijk nog zuigerveren en daar is mijn inziens niets aan, nu als ik kijk in de holle as bekeken van door het tandwiel daar zie geen zuigerveren wel een inkeping waar misschien een O ring in zit en als ik verder kijk zie ik de keerring zitten verder zie ik er niets.
Is het een preciesie werk om de koppeling van de MP er uit te halen waar moet ik opletten en hoe ga ik te werk om misschien de frictieplaten te bekijken op eventueel slijtage of verbranding.
Gr Johan

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Weer enkele foto's
Bijlagen
DSCN4585.JPG
DSCN4585.JPG (203.2 KiB) 8562 keer bekeken
DSCN4584 (2).JPG
DSCN4584 (2).JPG (182.31 KiB) 8562 keer bekeken
DSCN4582.JPG
DSCN4582.JPG (171.54 KiB) 8562 keer bekeken
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Johan,

Misschien is het handiger als je er iemand bij haalt die weet hoe het systeem werkt en weet waar je overal op moet letten.

Om het platen pakket los te halen, dan zal dit uit de bak gehaald moeten worden.
En alle onderdelen moeten beoordeeld worden op slijtage en compleetheid.
Je geeft al aan dat er op de buitenste price as geen zuigerveren zitten????
Was het multie power regelventiel nog wel oliedicht?
Bij een 100 serie zit er een speciale 4 kante afdichtring op de regelschuif.
Is dit een Franse of een Engelse MF 35 X ?
Waarschijnlijk zit er verschil in de maten van de keerringen en andere onderdelen.

Groeten Wim.

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Johan,

Ziet jou holle price as er ook zo uit als op de foto van Gerrit?
Als je de grote borgring loshaald, dan kan de holle price as met tandwiel uit de unit gehaald worden.

Groeten Wim.

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Wim,

Dit zijn de foto's van Johan die ik geplaatst heb.
Groetjes Gerrit Preuter

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Johan,

Onder 1 of meerdere inbusbouten waar het regelventiel mee gemonteerd zit liggen aluminium of koperen afdicht ringen.
Als je dit regelventiel loshaalt moet je er op letten dat er kleine losse veertjes en kogeltjes in zitten!

Groeten Wim.

johan

Bericht door johan »

Hoi Wim,
Is dit van buitenaf te zien als het regelventiel niet oliedicht is, ik had wel veel olieverlies waarschijnlijk door slechte keerringen.
Het eigenaardige is dat de MP goed heeft gegaan was wel niet agressief in opschakelen maar ging goed tot de laatste tijd wanneer ik de bedieningshendel van laag naar hoog bracht hij niet altijd aanpakte. Moet wel zeggen dat olie erg dun en wit was het filter zal ook wel vuil zitten denk ik en kan het ook door de spelling aan de bediening dat het regelventiel niet helemaal in zijn goeie stand komt.
Gr Johan

Plaats reactie