afstelling achterwiel lagers
Moderators: Tony, fergie, admin
-
afstelling achterwiel lagers
Hoi ik heb gisteren de zoek funktie gebruikt en de afstelling gelezen , nu kan ik het niet meer terug vinden!
Ik heb de trompet met nieuwe pakking terug gemonteerd , tussen trompet en remschoenhouder 1 pakking en tussen remschoenhouder en lagerhouder ook een pakking.
Nu moet het zo zijn als ik t goed begrepen heb dat als ik het nieuwe gemonteerde rechtsom draai dat de andere kant linksom draait , is dit niet het geval dan moet er een shim of pakking bij gemonteerd worden.
Bij het uit elkaar halen zaten er bij mij GEEN schims tussen wel total 3 pakkingen ipv 2.
Mijn vraag is , moet aan de andere kant ( daar is nog niets af) het achterwiel gedemonteerd worden of gewoon verderomhoog krikken totdat ook dit wiel vrij staat?
alvast bedankt voor de moeite gr Hans
Ik heb de trompet met nieuwe pakking terug gemonteerd , tussen trompet en remschoenhouder 1 pakking en tussen remschoenhouder en lagerhouder ook een pakking.
Nu moet het zo zijn als ik t goed begrepen heb dat als ik het nieuwe gemonteerde rechtsom draai dat de andere kant linksom draait , is dit niet het geval dan moet er een shim of pakking bij gemonteerd worden.
Bij het uit elkaar halen zaten er bij mij GEEN schims tussen wel total 3 pakkingen ipv 2.
Mijn vraag is , moet aan de andere kant ( daar is nog niets af) het achterwiel gedemonteerd worden of gewoon verderomhoog krikken totdat ook dit wiel vrij staat?
alvast bedankt voor de moeite gr Hans
-
Re: afstelling achterwiel lagers
uhm ik heb net de axiale speling van de naaf gemeten met een meetklok en die is 0,53mm als ik er nu een shim of pakking van 0,4mm bij steek moet het toch automatisch goed zijn ?
-
Re: afstelling achterwiel lagers tef
het gaat overigens om een tef
-
Nee volgens mij moet er 0,4 mm tussen uit of niet?HansvanTillo schreef: ↑vr 17 aug 2018 16:06 uhm ik heb net de axiale speling van de naaf gemeten met een meetklok en die is 0,53mm als ik er nu een shim of pakking van 0,4mm bij steek moet het toch automatisch goed zijn ?
Hallo Hans,
Als je 0.4 mm verwijderd, dan wordt de speling 0.13 mm.
Groeten Wim.
Als je 0.4 mm verwijderd, dan wordt de speling 0.13 mm.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
Ok dat dacht ik al , maar dan nog de vraag , als de lagerspeleing tussen de 0,05 en 0,20mm is (heb ik hier op t forum gelezen) is het dan zo dat als je de rechternaaf rechtsom draait dat dan de linkernaaf links om draait?? want zoiets heb ik ook gelezen
-
- Site Admin
- Contacteer:
Hoi Hans,
Als je de achterwielen van de grond hebt en de trekker niet in de versnelling kun je op deze manier zien wanneer de steekassen elkaar raken.
Als de steekassen tegen elkaar aan zitten, en je draait aan een achterwiel, dan draait het andere achterwiel mee in dezelfde richting.
Racken de steekassen elkaar niet, dan draait het andere achterwiel de tegengestelde richting op.
Op deze manier kun je zien wanneer de assen elkaar raken. Als je dat punt weet, kun je een sim toevoegen om de juiste speling te krijgen.
Als je de achterwielen van de grond hebt en de trekker niet in de versnelling kun je op deze manier zien wanneer de steekassen elkaar raken.
Als de steekassen tegen elkaar aan zitten, en je draait aan een achterwiel, dan draait het andere achterwiel mee in dezelfde richting.
Racken de steekassen elkaar niet, dan draait het andere achterwiel de tegengestelde richting op.
Op deze manier kun je zien wanneer de assen elkaar raken. Als je dat punt weet, kun je een sim toevoegen om de juiste speling te krijgen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Contacteer:
Hello Allemaal,
De beschrijving van Gerrit klopt echter het is zonder de wielen !. De wielen zorgen voor te veel massa traagheid waardoor de resultaten niet zijn wat zou moeten.
Als je het punt gevonden hebt waarbij de as net andersom gaat draaien dan 0,25mm shimmen toe voegen.
Meten met een meetklokje of schuifmaat is best om in de buurt te komen maar geeft niet het gewenste resultaat. Bij het testen ook altijd 2 bouten of meer aangedraaid hebben !.
Groetjes,
René.
De beschrijving van Gerrit klopt echter het is zonder de wielen !. De wielen zorgen voor te veel massa traagheid waardoor de resultaten niet zijn wat zou moeten.
Als je het punt gevonden hebt waarbij de as net andersom gaat draaien dan 0,25mm shimmen toe voegen.
Meten met een meetklokje of schuifmaat is best om in de buurt te komen maar geeft niet het gewenste resultaat. Bij het testen ook altijd 2 bouten of meer aangedraaid hebben !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg het is me nu gehhel duidelijk bedankt allemaal voor t antwoord. gr Hans