aftakas

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
paul280359

aftakas

Bericht door paul280359 »

Beste tractor liefhebbers
ik kan een nieuwe Morniuex maaier kopen van 120 cm breed. Nu is mijn vraag of ik deze achter mijn tef 20 kan hangen.
Volgens opgave van de maaier leverancier moet de tractor een driepuntsophanging hebben, en een 540 rpm rechtsdraaiende aftakas. Ik heb niet alle informatie bij de hand ivm verhuizing, kan iemand mij vertellen of mijn tef 20 diesel hieraan voldoet? hoeveel rpm maakt de tef eigenlijk en is hij rechtsdraaiend?
Onder driepunts ophanging lijkt mij gewoon aan de hef en boven met de topstang.

heeft iemand ervaring met deze maaiers?

Alvast bedankt !!
Groetjes Paul
Bijlagen
GEweidebloter2-30-400x257.jpg
GEweidebloter2-30-400x257.jpg (37.42 KiB) 12607 keer bekeken

fergie
Contacteer:

Re: aftakas

Bericht door fergie »

Hello Paul,

Zoals Peter reeds aanhaalt, deze lijkt alleen in het midden te kunnen hangen maar da's niet altijd zo, bv suire en sommige van onze maaiers van chinese makelij hebben de mogelijkheid de 3-punt bok uit het midden er aan te schroeven, dan kun je dus tot naast de trekker maaien.

Dan heeft de TE zoals Peter al aanhaalt geen doordraaiende aftakas. Met een vrijloop is te voorkomen dat je net als T... de trekker in de sloot rijdt omdat de maaier de trekker blijft aandrijven.

Een zeker niet onbelangrijk punt is de hef van de TE. Die doet 't niet met de koppeling van de trekker in getrapt. En die heeft ook geen positie regeling. Dat betekend dat je de maaier zo hoog kunt op tillen dat je de aftak as tegen het dek krom gaat buigen. Dat geeft je minimaal de schrik van je leven en mogelijk zware schade aan machine, trekker en mischien erger. (ook dat heeft T... voor elkaar gekregen). Het is wel op te bouwen, diverse mogelijkheden maar de beste gebruiks vriendelijke is de fergie positioner van Phillip Gaunt uit australie.

Kortom, als je meters moet maken en niet om tig opstakels heen moet maaien dan is dit een optie die met de vrijloop en positie regeling te doen is. Heb je de wereld opstakels en bochten enz. dan bezint eer ge begint.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

paul280359

De maaier wordt op 1 perceel gebruikt. Dus ik kom verder niet op de openbare weg. Dus gevaar wat dat betreft is er niet. Ik moet lange banen maaien. Recht toe rechtaan. Die positie regeling .... wat houdt deze in? Eventueel foto?? En is die nog ergens uit te halen?

Zijn er voor de hobby-er nog acceptabele (chineese) alternatieven die ook betaalbaar zijn?

Bedankt voor alle info? Top

paul280359

Hoeveel rpm maakt de tef 20 en is hij rechtsom draaiend

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Paul,

De ferguson is 540 Rpm, standaard toerental en draairichting echter normaal wel voorzien van de kleinere aftakas (1-1/8" ipv 1- 3/8"). Er zijn conversie aftakassen leverbaar, dan wissel je die uit en heb je de normale grote aftakas.

De positie regeling die ik bedoel :
http://www.fergy.com.au/positioncontrol.htm

Dit is een kit die naderhand wordt opgebouwd. Er is ook een ferguson goedgekeurd "orgineel" systeem echter dit is voor deze toepassing zeker niet zo handig in omgang als de positioner. Deze kit maakt de hef zo dat ie de stand van de hendel volgt. Als je dus de hendel beperkt in z'n berijk naar boven zal je nooit de maaier te hoog op kunnen tillen.

Redelijk goede chinese maaiers zijn er, echter ik zou liever italiaans gaan, bv suire. Ook heb ik nu enkele boxer maaiers gezien, china orgine maar gemaakt voor een nederlands handels bedrijf met een goede prijs kwaliteits verhouding (en de bok kan net als bij suire uit het midden). Bij de meeste van deze maaiers is geen vrijloop voorzien dus kop of beding er een vrijloop aftakas bij.

Een diesel ferguson is wel aan de lichte kant als je gras hebt dat egaal wat hoger is en je maait meer dan 150cm breed dus ga niet voor een 180, dan wordt t niets. En ook geen gazon maaier daar krijgen we met 180 breed onze 35 met 12 Pk meer nog hamtam op.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

paul280359

Ik wil dus hooguit 1,20 breed gaan om de tef niet teveel te belasten.
Op diverse filmpjes gezien dat het platrijden van het gras volgens mij reuze meevalt, of heb ik dit nu verkeerd?

Kort samengevat een weidebloter is mogelijk ( met vrijloop aftakas) en eventueel positie regeling (waar is die verkrijgbaar???)

je moet dus er op letten dat de aftak as niet tegen het dek komt als je de maaier heft
en dat de maaier niet te veel naar links of rechts gaat, maar dat is in te stellen met de schoorkettingen van de hef

het gevaar schuilt erin dat als de maaier opgetild wordt met de hef dat de messen doorlopen.

Heb ik dit goed samengevat?? of heb ik nog iets belangrijks vergeten.

groetjes Paul

richardploeg

Bericht door richardploeg »

Dag Paul,

Over het gevaar: niet alleen als je de maaier optilt. Ook als de maaier draait en je de koppeling intrapt met trekker in de versnelling rijdt de trekker door. De snelheid van de maaier die er langzaam uit moet draaien door de massa drijft dan de trekker aan ipv de motor. Een vrijloopkoppeling kan dit probleem verhelpen.
Groetjes Richard.

Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Paul,

De messen zullen de trekker voort blijven aandrijven met de koppeling in geduwd. Ga je remmen dan moet je behalve het gewicht van de trekker afremmen ook de massa van de messen af remmen. Dat is dus te voorkomen met een vrijloop, die zorgt er voor dat de trekker de maaier kan aandrijven en niet andersom.

Als je een maaier koopt waar de aftakas boven het dek loopt zoals in je foto dan loop je het risico dat de aftakas het dek gaat raken omdat een tef geen positie regeling heeft. Tillen bovengronds betekend dat de hef pas stopt op transport hoogte. Daar zal de fergie positioner uitkomst bieden, die geeft je positie regeling (heel handig ook buiten het maaien om !) en die kun je begrenzen door de stop in het hef quadrant te zetten. Deze kun je bij Steven Gaunt zelf bestellen http://www.fergy.com.au/positioncontrol.htm , stuur een email en voila. Hij is australier dus engels !. Anders PM mij maar.

Ik maai normaal altijd met de maaier los in de hef bij het type met de glijzolen. Anders gaan die in het gras snijden als je stuurt, met de hef los is de maaier spoor volgend dus je hebt een leer-curve qua sturen !. Als je een maaier met wielen hebt zoals onze gazon maaier dan is het soms makkelijker de hef star te hebben afhangkelijk van wat je maait. Een set stabilisatie stangen is dan aan te bevelen. (anker onder de spatbord bouten en een lat naar de hefkogel).

Groetjes,

René.

paul280359

Heeft de tef 20 diesel een rechtsom draaiende aftakas?? dit kan ik niet direct vinden.
Alvast bedankt.
gr Paul

paul280359

wat is de maat van de aftakas?
gr paul

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Paul,

De TE serie heeft een normale rechts draairichting aftak as, dus voor een standaar machine prima. De maat is 1 1/8" (28,7mm) tenzij er een grotere vervanger in is gezet ,die zijn dan de standaard 1 3/8" (35 mm).

Groetjes,

René.

paul280359

ik heb de aftakas gemeten en kom tot een doorsnede van 3.2 cm. Hebben ze toch op enig moment een dikkere erin geplaatst.

Ik snap niet dat de leveranciers me niet kunnen zeggen welke maat er op de vrijloopaftakas zit en of die nu op mijn tefje past. Om moedeloos van te worden. Wijkt die maat nu daadwerkelijk af ???? Wie heeft misschien ervaring met die morgnieux weidebloter met vrijloopaftakas ????

groetjes Paul

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Paul,

Een aftakas met ingebouwde vrijloop ?. dan is de kans groot dat dit een 1 3/8" aftak as is. Die is gemeen goed bij trekkers met een cat 1 of 2 hefinrichting. En aangezien jouw tef deze maat aftakas en een cat 1 hef heeft zou dat dus geen probleem moeten zijn.

De 1 3/8" aftakas kan tot ca 80-90 Pk aan vermogen verwerken bij 540 toeren en dat soort trekkers heeft doorgaans de cat 1 of 2 hef.

Andere aantallen splines dan 6 is voor 1000 of meer toeren aftak assen. Grotere maten aftakas met 6 splines zijn er ook en hiervoor geld dat de trekker in kwestie meestal ver over de 100 Pk aan de aftakas kan leveren en meestal is dat een cat 3 of meer hef.

Groetjes,

René.

Plaats reactie