Type traktor?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
pompopom
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 27 feb 2008 14:43
Locatie: Huldenberg - België

Type traktor?

Bericht door pompopom »

Hallo iedereen,

Laat ik mij even voorstellen. Ik ben Koen en sinds gisteren ben nieuw op dit forum. Al enkele dagen ben ik bezig geweest om hier zowat alle topics te lezen, kwestie van mij een beetje in te werken.
De reden is voor de hand liggend: ben van plan om een oude ferguson te restaureren.
Laat ik er meteen al even bij vertellen dat ik in feite elektronicus van opleiding ben en van mechanica en aanverwanten niet zo heel veel afweet. Ben wel bekend met enkele basisbegrippen, maar laat ik het zo stellen dat sommige van jullie uitleg hier aan elkaar voor mij als chinees in de oren klinkt.
Waarom wil ik al elektronicus nu een traktor restaureren hoor ik er al sommige denken? Vooral uit intresse om wat bij te leren, net over mechanica en dergelijke, uit nostalgie voor een trekker waar ik als 14-jarige mee rondreed maar vooral omdat het een jongensdroom is vanuit diezelfde tijd.

Goed, genoeg melige praat voor vandaag denk ik :)

Mijn eerste vraag aan jullie is de volgende: Hoe kan ik in godsnaam uitmaken welk type Ferguson ik nu eenmaal in mijn bezit heb? Mijn vader heeft die traktor zo'n 15 jaar geleden gekocht voor 10000bf (250 Euro) Het hoeft geen uitleg dat er wel wat werk aan is. Typeplaatjes zijn (toch diegene die ik meteen vind) onleesbaar geworden. Kan er iemand mij vertellen waar er overal typeplaatjes zitten/zouden moeten zitten?
Beschrijving:
- De traktor is volledig grijs (volgens vorige eigenaar de originele kleur)
- Heeft een benzinetank in 2 delen (groot en klein deel) mijn vader heeft mij ooit verteld dat dit was om te kunnen rijden op petrol (grote tank) in kleine tank stak je gewone benzine om te starten. Wij hebben zelf altijd met benzine in de 2 tanks gereden.
- Naar ik mij herinner heeft de vorige eigenaar ons verteld dat er oorspronkelijk geen lichten op waren. Hijzelf had er Citroën 2pk lichten op geplaatst.
- uitlaat zit onderaan en niet in een "schouw" omhoog zoals je meestal ziet.
ik zal van de week een paar foto's posten.

Naar wat ik zelf al gevonden heb denk ik dat het een TE20 moet zijn, klopt dit?

twee: is het aan te raden dat ik meteen op zoek ga naar een massey-ferguson leverancier in de buurt (voor ev. wisselstukken), of zeggen jullie: "bespaar u die moeite, die stukken bestaan toch niet meer"

drie: De trekker staat ondertussen al een aantal jaren stil. Vorig jaar heb ik nog is geprobeerd hem aan de praat te krijgen maar zonder success. De startmotor werkte wel, bougies gaven vonken, maar hij sloeg niet aan. Door gebrek aan tijd toen verder niet veel mee bezig geweest. Nu wil er wel werk van beginnen maken. Compressie was er, want met de zwengel vooraan moest ik goed hard draaien (was wel soepel maar zo in schokken) om er beweging in te krijgen
Wat is de beste manier om met zo weinig moegelijk kosten in eerste instantie de motor aan de praat te krijgen. Kwestie van te weten of het wel de moeite loont om er mijn tijd in te steken.

vier: Stel dat we weten welk type het is. Heeft er iemand dan een duidelijke afbeelding van hoe de trekker er zou moeten uitzien? De vorige eigenaar heeft er hier en daar wat aangelast. Ik zou graag weten wat er overbodig is.

vijf: Stel dat de vorige eigenaar gelijk heeft dat er oorspronkelijk geen lichten opstonden, en ik zou die dus restaureren in oorspronkelijke staat, dus zonder lichten te plaatsen, mag je hiermee dan op de openbare weg?

Ik heb nog een heleboel vragen, voor mij is zulk een project volledig nieuw. Maar met een antwoord op vorig vragen kan ik al wat verder. (vooral info opzoeken)

Heb hier in de buurt een goede kameraad die ooit zelf een Lanz bulldog heeft gerestaureerd, dus daar zal ik ook terecht kunnen voor assistentie.
Maar is natuurlijk geen Ferguson, ik denk wel dat er hier en daar verschillen zullen zijn.

Enfin tot zover voorlopig.

mvg,
Koen
The Path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

E.Eenink
Berichten: 307
Lid geworden op: di 25 dec 2007 16:50

Bericht door E.Eenink »

hallo
Ik weet haast zeker dat het een ferguson ted is want meestal loopt de uitlaat onder naar achteren en heeft een kleine en een grote tank. De kleine voor benzine en de grote voor petrolium.
De kleur is grijs en dat klopt wat de vorige eigenaar zei.
groetjes E.Eenink

pompopom
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 27 feb 2008 14:43
Locatie: Huldenberg - België

Bericht door pompopom »

Dus oorspronkelijk geen verlichting op de traktor?
Zou ik daarmee dan op de openbare weg zo mogen?

Anders moet ik een soort van lichtbalk maken die ik dan bij verplaatsingen over de openbare weg op 1 of andere manier eenvoudig kan vastmaken aan de traktor.
The Path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

E.Eenink
Berichten: 307
Lid geworden op: di 25 dec 2007 16:50

Bericht door E.Eenink »

hallo
De meeste ferguson ted trekkers hadden verlichting.
groetjes E.Eenink

arjendj
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 15:39
Locatie: spannum
Contacteer:

onderdelen

Bericht door arjendj »

Je kan ook je onderdelen bij histo parts halen die heeft bijna alles.

http://histoparts.com


gr arjen de jong
Massey Ferguson 35x ,Zelfbouw triltand cultivator met schuif, , Grondbakje merk onbekend , Weilandbloter en Gamborini kunstmeststrooier

admin
Site Admin
Berichten: 2318
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door admin »

Hallo Koen,

Je hebt een Ferguson TED 20 te pakken. Dat de trekker niet start kan al komen omdat de benzine in de tank ouder is dan 3 maanden. Moderne benzine is veel korter houdbaar dan vroeger.

Wat de verlichting betrefd, die zat er fabriek niet op. De importeurs monteerden alleen verlichting als dat in dat land verplicht was.

Als je een service manual koopt, zie je vrij snel wat wel en wat niet orgineel is. De service manual verdient zicht vanzelf terug tijdens het klussen.

De ervaring met onderdelen halen bij een moderne MF dealer is zeer wisselend. De ene dealer helpt goed. De andere dealer heeft absoluut niets met het oude spul en helpt je ook niet graag. Hetzelfde geldt voor prijzen. Vergelijken loont.

Immitatie is ook heel veel te krijgen. Ik ga meestal naar een lokale Claas dealer en bestel daar bijna alles uit de immitatie katalogussen van Bepco of Sparex.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Koen,

De twee delige tank betekend dat het een TE-D20 is die je hebt, loopt op petrolium (grote deel) en starten op benzine (kleine deel). Voor men stopt dus terug op benzine schakelen zodat de carburatuer weer vol benzine is klaar voor de volgende start. Indien je perongeluk toch op petrolie gestopt bent kraan dicht zetten, kopje onder de carburatuer en aftap kraan open draaien tot hij leeg is. Dan aftapper dicht, kraan op benzine en even wachten. De afgetapte brandstof kan in de petrolium tank.

Alle TE's werden zonder licht geimporteerd omdat de engelse lichten hier niet waren toegestaan. Wilde je wel lichten omdat je na zonsondergang wilde rijden moest er dus door de importuer of dealer een set lichten worden geplaatst. Meestal werdt daar gewoon gebruikt wat men kon krijgen. Meestal bosch, hella of in belgie wellicht delco remy.

Wat de overige vragen betreft, daar zijn we voor, vraag maar raak !. Kijk wel eerst even of het niet elders al eens is beantwoord (FAQ's niet vergeten).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

pompopom
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 27 feb 2008 14:43
Locatie: Huldenberg - België

Bericht door pompopom »

UPDATE: zoals beloofd een paar fotootjes van mijn TED

Ik heb ondertussen ook het serienummer kunnen ontcijferen: 356348 daarmee is hij van 1953 als ik mij niet vergis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er staat wel heel wat rommel rond voor 't ogenblik, maar is genoeg beeld om te zien dat er nogal wat werk aan is :)
The Path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Plaats reactie