vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door fergie »

Hello Roelof,

Je bedoelt dat er meer rotatie kracht over blijft met de koppeling in getrapt na een paar meter rijden. Als je de koppeling helemaal in trapt (dus 2e trap ook in) wat gebeurt er dan ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door henkie119 »

ja dat bedoel ik inderdaad.
en als ik de 2de trap ook indruk gebeurt hetzelfde.

kan die koppelbus over de pignon as niet te strak zitten ?
waar je die splitpen in doet.

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door henkie119 »

hallo peter

het druklager en de drukvingers hebben een spelling van 1 mm.
Dit kun je afstellen als je door het kijkluikje kijkt.
en daardoor is de vrije slag ongeveer 5mm.

Als ik de trekker uit heb. en ik trap de 1ste trap voor de helft in.
zelfs dan kan ik de tandwielen al draaien.
dus als ik de koppeling volledig intrap krijgt hij alleen maar meer speling.

maar ik zal eens een andere mf zoeken. dan kan ik daar even bij vergelijken.
als je de koppeling intrapt of die tandwielen helemaal niet draaien of dat ze lichtjes mee draaien. met dat je de koppeling intrapt

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door fergie »

Hello Roelof,

Ik neem aan dat de plaat in de koppeling droog was natuurlijk....Aanname is de moeder aller fouten dus toch maar ff checken....

Een lager ergens dat niet lekker loopt of zo kan de oorzaak zijn en dan denk ik aan het piloot lager ook al voelde dat goed. Bijvoorbeeld niet diep genoeg geplaatst in het vliegwiel en dus onder axiale last in gemonteerde toestand en soortgelijke zaken.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door henkie119 »

hallo fergie.

ik heb de plaat gecontroleerd en die was inderdaad kurk droog.
ook als die op de drukgroep lag. dan was hij zuiver vlak en had weinig weerstand.

het toplager zit vlak met het vliegwiel.
ik heb nog geprobeerd om hem er verder in te slaan maar dat wou niet.
ook ging het lager soepel rond

ik had zelfs een constructie gemaakt toen de trekker gesplitst was.
om de 3 drukvingers in te drukken. en na dat ik de 4 mm ingedrukt had.
kon ik de plaat al draaien met mijn handen. en het druklager maakt een slag van 20mm
maar ik denk dat er niks ander op zit als een 2de keer loshalen

massey 35
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door massey 35 »

Hallo Roelof,

Op het filmpje te zien blijft er aandrijfkracht op de bak staan.

Dit kan het toplager (pilotlager) zijn wat zwaar gaat.

Of de rijplaat blijft kleven tegen het vliegwiel of de drukgroep, zijn de splines op de price as wel recht?
Geen ingeslagen splines van de price as?

Gaat de binnenste price as wel onbelast draaien ten opzichte van de holle price as als je die tegenhoud?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door henkie119 »

hallo.

de trekker is weer door midden
eerder heb ik een onderwerp gemaakt omdat ik dacht dat het vliegwiel er verkeerd op zat.
dit blijkt dus ook zo te zijn. het vliegwiel is er een kwart slag verkeerd opgezet. (niet door mij )
maar nu is de vraag moet er ook een spanbus op de plek van het extra gat in het vliegwiel?
ik denk trouwens dat dit niks met de werking van koppeling heeft te maken.
Bijlagen
image-2016-09-14 (1).jpg
image-2016-09-14 (1).jpg (55.14 KiB) 8952 keer bekeken
image-2016-09-14.jpg
image-2016-09-14.jpg (70.58 KiB) 8952 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door fergie »

Hello Roelof,

Het vliegwiel verdraaid kan wel eens voorkomen als men een starter had die slecht pakte op een deel van de starter krans. Dan kan verdraaien een betere start weer mogelijk maken, dat zou bij een 3 pitter dan 1/3 omwenteling verschil moeten zijn hetgeen makkelijk kan met de 6 bouten.

Er is een vliegwiel voor een 11" en 12" koppeling, dus welke variant heb je en past de plaat ruim in het vliegwiel ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door henkie119 »

hallo

in dat geval nog even wat betere foto's
En de plaat zit er strak in fergie
Bijlagen
image-2016-09-15.jpg
image-2016-09-15.jpg (57.24 KiB) 8941 keer bekeken
image-2016-09-15 (3).jpg
image-2016-09-15 (3).jpg (72.04 KiB) 8941 keer bekeken
image-2016-09-15 (2).jpg
image-2016-09-15 (2).jpg (74.33 KiB) 8941 keer bekeken
image-2016-09-15 (1).jpg
image-2016-09-15 (1).jpg (86.64 KiB) 8941 keer bekeken

massey 35
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door massey 35 »

Hallo Roelof,

Wil de koppelingsplaat wel soepel schuiven op de splines van de price as?
Er zitten geen ingeslagen randen op de price as als ik de foto's zo bekijk.
Maar de splines zijn wel kurkdroog, ik zou er liever heel iets kopervet aandoen, of speciaal vet voor splines van koppelingsplaten.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door henkie119 »

hallo peter

ik heb geen idee van welk jaar de trekker is.
wel weet ik dat het een franse mf is met rechte vooras met een 8 bak.
als ik de price as draai met de hand gaat dat soepel.
ook zit er hydrauliek olie op.

moet er origineel 80w90 in dan ?

massey 35
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door massey 35 »

Hallo Roelof,

Op het dashboard aan de achterkant ter hoogte van jou linker- of rechterknie zit het plaatje met serie nummer tractor en serienummer motor.
Het serienummer staat ook in de versnellingsbak ingeslagen aan de rechterkant net onder het stuurhuis ter hoogte van de gearing pook.

Met hydrauliekolie bedoel jij denk dezelfde olie die ook op de nieuwere tractoren op de versnellingsbak/achterbrug zit.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door henkie119 »

hallo

even weer een update mbt tot de koppeling.

er zit nu een nieuwe koppelings-plaat in. En er is op de price as een beetje kopervet gesmeerd.
tot nu toe kan de versnelling pook met minder moeite in de neutraal worden gezet.
toch draaien de tandwielen nog in de bak als ik de koppeling ingetrapt heb en de pook in de neutraal.
dus hij kraakt altijd nog. maar de spanning is weg op de tandwielen als de trekker in de versnelling staat en de koppeling is ingetrapt.
en dat kraken blijven ze volgens mij ook wel doen. omdat ik denk dat ze bij een ander mf ook niet stil staan.


Het serie nummer wim. Is trouwens C2700107 dus ik denk dat hij van 1973 is

mvg roelof

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door fergie »

Hello Roelof,

Bij een MF35 gaan de tandwielen wel stilstaan echter dat duurt wel ff. Je zult dan na het intrappen van de koppeling wel ca 5 seconden moeten wachten maar dat is op zich niet ongewoon. Dit soort bakken is ook niet bedoelt om mee te schakelen, alleen om een verzet te kiezen en dan te gaan rijden. Neemt niet weg dat er met wat oefening best mee kan worden geschakeld, zelfs wel omlaag !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?

Bericht door henkie119 »

hallo.

het is al weer een tijdje geleden maar ik zat toch nog even na te denken over dit probleem met de koppeling.
inmiddels zit de trekker weer in elkaar. Maar het zit me toch niet lekker.
op de foto is te zien dan de 3 shims niet aanwezig zijn tussen het vliegwiel en de drukgroep.
nu komt de rijplaat wel 100% vrij want deze kan ik bewegen als ik de koppeling intrap.
nu is mijn vraag wat doen die shims exact.
omdat ik denk dat als ze er niet tussen zitten. je de drukvinger anders afstellen moet. en niet meer dan dat

mvg henkie

Plaats reactie