MF165 verder op punt zetten
Moderators: Tony, fergie, admin
MF165 verder op punt zetten
Na onderwerp 1: een geblokkeerde 165 los krijgen *geslaagd*
http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic ... 066#p18353
En onderwerp 2: de perkins van deze 165 na 2 jaar weer aan de praat krijgen *geslaagd*
http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic ... 079#p18454
Komt nu het vervolg: De Massey Ferguson verder op punt stellen.
Volgende thema's komen zeker nog aan bod: Olie van hydrauliek en versnellingen, voorlader aansluiten, elektriciteit, remmen,...
Ik hoop en reken alweer op jullie reacties!
Thomas
http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic ... 066#p18353
En onderwerp 2: de perkins van deze 165 na 2 jaar weer aan de praat krijgen *geslaagd*
http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic ... 079#p18454
Komt nu het vervolg: De Massey Ferguson verder op punt stellen.
Volgende thema's komen zeker nog aan bod: Olie van hydrauliek en versnellingen, voorlader aansluiten, elektriciteit, remmen,...
Ik hoop en reken alweer op jullie reacties!
Thomas
Re: MF165 verder op punt zetten
Wat ik dringend in orde dien te maken is de olie voor hydrauliek en versnellingen.
Het niveau staat namelijk zeer laag. Enkel op het topje van de peilstok zit nog wat olie.
Ik dacht in het begin gezien te hebben dat dit rode olie was (hydrauliek olie)
Nu de tractor draait en ook al een beetje gereden heeft is deze olie roestbruin.
Via andere topics kwam ik teweten dat je het oliereservoir kan kuisen door er eerst eens petroleum in te doen.
En daarna pas terug te vullen met olie.
Daarbij heb ik volgende vraag:
Op deze tractor zit een oliekoeler. Ik neem aan dat deze de olie van de hydrauliek koelt en niet van de motor ?
Als ik nu eerst petroleum in de tank doe om te kuisen, blijft er dan bij het aflaten van de petroleum geen hoeveelheid petroleum in de koeler staan ? Hoe los je dit op ? De koeler demonteren ?
Groet,
Thomas
Het niveau staat namelijk zeer laag. Enkel op het topje van de peilstok zit nog wat olie.
Ik dacht in het begin gezien te hebben dat dit rode olie was (hydrauliek olie)
Nu de tractor draait en ook al een beetje gereden heeft is deze olie roestbruin.
Via andere topics kwam ik teweten dat je het oliereservoir kan kuisen door er eerst eens petroleum in te doen.
En daarna pas terug te vullen met olie.
Daarbij heb ik volgende vraag:
Op deze tractor zit een oliekoeler. Ik neem aan dat deze de olie van de hydrauliek koelt en niet van de motor ?
Als ik nu eerst petroleum in de tank doe om te kuisen, blijft er dan bij het aflaten van de petroleum geen hoeveelheid petroleum in de koeler staan ? Hoe los je dit op ? De koeler demonteren ?
Groet,
Thomas
- Bijlagen
-
- MF9.jpg (110.13 KiB) 14856 keer bekeken
-
- Contacteer:
Hello Thomas,
Als er petrolium in zit niet de motor laten lopen. Met petrolium alleen spoelen door het steeds op te vangen uit de aftap punten en weer door de bak te gieten. Zo krijg je geen petrolium waar het niet hoort. De motor starten en dus de pomp de zaak laten rond pompen is niet de bedoeling, petrolium smeert namelijk niet best.
Groetjes,
René
Als er petrolium in zit niet de motor laten lopen. Met petrolium alleen spoelen door het steeds op te vangen uit de aftap punten en weer door de bak te gieten. Zo krijg je geen petrolium waar het niet hoort. De motor starten en dus de pomp de zaak laten rond pompen is niet de bedoeling, petrolium smeert namelijk niet best.
Groetjes,
René
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Hallo Thomas,
Ik ben geen fan van petroleum in de versnellingsbak/achterbrug en dan de hefpomp en multiepower/hulppomp laten draaien.
Dat spul is schraal.
Een versnellingsbak en/of achterbrug met een vloeistofspuit gevuld met diesel doorspuiten doe ik persoonlijk liever.
De koeler koelt de achterbrug/versnellingsbak olie.
De olie gaat vanaf de multiepowerpomp soms via een filter naar de koeler en dan naar de multiepower voorin de versnellingsbak.
De leidingen van de koeler of de slangen/leidingen kun je proberen los te draaien en rustig met lucht leegblazen.
Let er op dat je de koeler aansluiting/leiding niet afdraait.
Groeten Wim.
Ik ben geen fan van petroleum in de versnellingsbak/achterbrug en dan de hefpomp en multiepower/hulppomp laten draaien.
Dat spul is schraal.
Een versnellingsbak en/of achterbrug met een vloeistofspuit gevuld met diesel doorspuiten doe ik persoonlijk liever.
De koeler koelt de achterbrug/versnellingsbak olie.
De olie gaat vanaf de multiepowerpomp soms via een filter naar de koeler en dan naar de multiepower voorin de versnellingsbak.
De leidingen van de koeler of de slangen/leidingen kun je proberen los te draaien en rustig met lucht leegblazen.
Let er op dat je de koeler aansluiting/leiding niet afdraait.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Ik had gelezen dat je eens kan vullen met petroleum dan toertje maken en alle versnellingen eens laten draaien en dat alles dan mooi gekuist is vanbinnen.
Maar dit doe ik dan maar niet.
Wanneer is het nodig om te spoelen (zonder motor te laten draaien
) met petroleum ? Doe ik dit best wel of hoeft het zelfs niet ?
Als er hydrauliekolie in zat; kan het dan kwaad dat ik hem nu opvul (na leeglaten van de tank) met 15W40 STOU ?
Er zal dan oa in oliekoeler en zo nog wel wat hydrauliekolie overblijven die dan samenkomt met de 15W40 ?
Of is dit verwaarloosbaar ?
Thomas
Maar dit doe ik dan maar niet.
Wanneer is het nodig om te spoelen (zonder motor te laten draaien

Als er hydrauliekolie in zat; kan het dan kwaad dat ik hem nu opvul (na leeglaten van de tank) met 15W40 STOU ?
Er zal dan oa in oliekoeler en zo nog wel wat hydrauliekolie overblijven die dan samenkomt met de 15W40 ?
Of is dit verwaarloosbaar ?
Thomas
Hallo Thomas,
In mijn FE 35 zat ook een enorme bagger i.p.v. achterbrugolie.
Ik heb het complete stuurhuis er af genomen, de versnellingsbak met een vloeistofspuit met diesel schoongemaakt (de stop aan de onderkant er uit gelaten).
Hefdeksel er af genomen, de aftakas en hefpomp eruit gehaald, (hefpomp was versleten), linker trompet eraf gehaald en alles schoongemaakt.
Let op, bij een 100 serie moet je het rechter zijdeksel demonteren en er eerst een ROLLETJE UIT HALEN voor dat je het hefdeksel opbeurt!!!
De beide hefarmpennen vernieuwd, hefpomp vernieuwd.
Keerringen en pakkingen aan de voorkant van de versnellingsbak vervangen.
Hefdeksel gereviseerd en afgesteld.(hefas, bussen, o ringen, korte hefarmen, dikke topveer met schanieren enz.)
Alles weer opgebouwd.
En de achterbrug/versnellingsbakolie vernieuwd.
De hoezen om de versnellingspoken waren al nieuw.
Groeten Wim.
In mijn FE 35 zat ook een enorme bagger i.p.v. achterbrugolie.
Ik heb het complete stuurhuis er af genomen, de versnellingsbak met een vloeistofspuit met diesel schoongemaakt (de stop aan de onderkant er uit gelaten).
Hefdeksel er af genomen, de aftakas en hefpomp eruit gehaald, (hefpomp was versleten), linker trompet eraf gehaald en alles schoongemaakt.
Let op, bij een 100 serie moet je het rechter zijdeksel demonteren en er eerst een ROLLETJE UIT HALEN voor dat je het hefdeksel opbeurt!!!
De beide hefarmpennen vernieuwd, hefpomp vernieuwd.
Keerringen en pakkingen aan de voorkant van de versnellingsbak vervangen.
Hefdeksel gereviseerd en afgesteld.(hefas, bussen, o ringen, korte hefarmen, dikke topveer met schanieren enz.)
Alles weer opgebouwd.
En de achterbrug/versnellingsbakolie vernieuwd.
De hoezen om de versnellingspoken waren al nieuw.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
De olie is gearriveerd dus binnenkort eens kijken om die transmissie/hydrauliek olie te verversen en op peil te krijgen.
Ik wil ondertussen ook kijken om de frontlader die ik gekocht heb aan te sluiten.
Ik heb enkele foto's toegevoegd; iemand idee welk type frontlader dit is?
Ik heb er 2 werken aan: 1 de frontlader passend maken; hij komt van een 165 maar blijkbaar iets ander type want de stoel onder de trekker zit als gegoten maar het 2de bevestigingspunt vooraan op het blok van de trekker (zie 2de foto) komt net niet goed uit in het oog van het stuk op de eerste foto. Ook zit dit stuk aan de kant van de stuurstang net tegen de stuurstang aan dus heb daar nog wat aanpassingswerk aan.
deel 2 is dan de pistons aansluiten. Ik heb bij koopvanderwal een commandoblok besteld dus binnenkort een zien of dit makkelijk aan te sluiten is op de tractor. Graag vraag ik dan nog eens jullie hulp over hoe wat en waar aan te sluiten op de trekker alsook aansluiten van de pistons.
Groet,
Thomas
Ik wil ondertussen ook kijken om de frontlader die ik gekocht heb aan te sluiten.
Ik heb enkele foto's toegevoegd; iemand idee welk type frontlader dit is?
Ik heb er 2 werken aan: 1 de frontlader passend maken; hij komt van een 165 maar blijkbaar iets ander type want de stoel onder de trekker zit als gegoten maar het 2de bevestigingspunt vooraan op het blok van de trekker (zie 2de foto) komt net niet goed uit in het oog van het stuk op de eerste foto. Ook zit dit stuk aan de kant van de stuurstang net tegen de stuurstang aan dus heb daar nog wat aanpassingswerk aan.
deel 2 is dan de pistons aansluiten. Ik heb bij koopvanderwal een commandoblok besteld dus binnenkort een zien of dit makkelijk aan te sluiten is op de tractor. Graag vraag ik dan nog eens jullie hulp over hoe wat en waar aan te sluiten op de trekker alsook aansluiten van de pistons.
Groet,
Thomas
- Bijlagen
-
- MF15.jpg (108.4 KiB) 14743 keer bekeken
-
- MF16.jpg (93.09 KiB) 14743 keer bekeken
Moet dit de ontluchter van mijn hydrauliek voorstellen ?
Deze is precies dichtgelast ?
Ik heb er een besteld maar deze is recht met draadaansluiting.
Terwijl op de tractor er nog een bout en aansluitingstuk waar deze bout door zit is.
Hoe kan ik deze vernieuwen ?
Wat is het stukje boven centraal in de foto met de drie bolletjes op ?
Dit is precies een metalen hoedje, het zit los maar kan er niet af ?
Groeten,
Thomas
Deze is precies dichtgelast ?
Ik heb er een besteld maar deze is recht met draadaansluiting.
Terwijl op de tractor er nog een bout en aansluitingstuk waar deze bout door zit is.
Hoe kan ik deze vernieuwen ?
Wat is het stukje boven centraal in de foto met de drie bolletjes op ?
Dit is precies een metalen hoedje, het zit los maar kan er niet af ?
Groeten,
Thomas
- Bijlagen
-
- MF17.jpg (172.79 KiB) 14708 keer bekeken
Hallo Thomas,
Het losse bolletje met de 3 deukjes is de ontluchting.
De grote grijze banjo bout met banjo oog en een kort stukje dichtgelaste leiding heeft geen functie meer.
Je kunt dit ook verwijderen en een stop met dezelfde schroefdraad monteren.
Hier heeft vroeger een kieper aansluiting o.i.d. op gezeten.
Maar zo laten zitten kan ook.
Groeten Wim.
Het losse bolletje met de 3 deukjes is de ontluchting.
De grote grijze banjo bout met banjo oog en een kort stukje dichtgelaste leiding heeft geen functie meer.
Je kunt dit ook verwijderen en een stop met dezelfde schroefdraad monteren.
Hier heeft vroeger een kieper aansluiting o.i.d. op gezeten.
Maar zo laten zitten kan ook.
Groeten Wim.
Dank voor uw antwoord Wim!
Raakt dit type ontluchter vlug verstopt ?
Aangezien er niet veel olie in mn tank stond lijkt het me belangrijk dat de ontluchting goed werkt.
Ik neem aan dat een slechte ontluchting makkelijker lekkages geeft?!
Thomas
Raakt dit type ontluchter vlug verstopt ?
Aangezien er niet veel olie in mn tank stond lijkt het me belangrijk dat de ontluchting goed werkt.
Ik neem aan dat een slechte ontluchting makkelijker lekkages geeft?!
Thomas
Nog een vraag; Ook aan die kant kan je dus hydrauliek aansluiten.
Hoe werkt dit dan precies ? Hier sluit je dus geen commandoblok aan maar wel een leiding?
De tractor steekt dan oliedruk op deze leiding ? Hoe keert er dan olie terug?
Aan de rechterzijde kan je een commandoblok monteren (wat ik besteld heb voor mijn frontlader) ?
Ik vind het razend interessant allemaal !!
Thomas
Hoe werkt dit dan precies ? Hier sluit je dus geen commandoblok aan maar wel een leiding?
De tractor steekt dan oliedruk op deze leiding ? Hoe keert er dan olie terug?
Aan de rechterzijde kan je een commandoblok monteren (wat ik besteld heb voor mijn frontlader) ?
Ik vind het razend interessant allemaal !!
Thomas
-
hoi
Daar komt zo, n leiding aan met schroef aansluiting, heb er misschien nog een te koop.
mvg hans eshuis
Daar komt zo, n leiding aan met schroef aansluiting, heb er misschien nog een te koop.
mvg hans eshuis
- Bijlagen
-
- DSCF2910.JPG (55.56 KiB) 14674 keer bekeken
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
-
- Site Admin
- Contacteer:
Op de onderstaande link, staat wat informatie over hydraulische ventielen.
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... y_000.html
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... y_000.html
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Hallo Thomas,
Heel soms zit er een klein veertje met een plaatje onder het dopje, bij de meeste is dit volgens mij niet het geval.
Dit plaatje/klepje zorgt er alleen maar voor dat dit opent als er een heel geringe overdruk in de achterbrug is en dicht is als er iets onderdruk komt in de achterbrug.
Als je er een ontluchting op hebt zitten zonder veertje/plaatje, dan mooi zo laten.
De voorlader aansluiten op de leiding met het banjo oog zou ik beslist niet doen.
Als je de voorlader dan naar boven wilt doen, dan moeten eerst de hefarmen naar boven in de bovenste stand en dan de hefhandel nog iets verder naar boven doen.
Voor het laten zakken moet je de hefhandel weer op hef laten zakken zetten en wat dan het zwaarste is gaat eerst naar beneden.
Dit is allemaal heel ingewikkeld om mee te werken en de kans op fouten/ongelukken is zeer groot.
Dus ga maar voor jouw ventiel wat je al besteld hebt.
Dat is VEEL veiliger.
Groeten Wim.
Heel soms zit er een klein veertje met een plaatje onder het dopje, bij de meeste is dit volgens mij niet het geval.
Dit plaatje/klepje zorgt er alleen maar voor dat dit opent als er een heel geringe overdruk in de achterbrug is en dicht is als er iets onderdruk komt in de achterbrug.
Als je er een ontluchting op hebt zitten zonder veertje/plaatje, dan mooi zo laten.
De voorlader aansluiten op de leiding met het banjo oog zou ik beslist niet doen.
Als je de voorlader dan naar boven wilt doen, dan moeten eerst de hefarmen naar boven in de bovenste stand en dan de hefhandel nog iets verder naar boven doen.
Voor het laten zakken moet je de hefhandel weer op hef laten zakken zetten en wat dan het zwaarste is gaat eerst naar beneden.
Dit is allemaal heel ingewikkeld om mee te werken en de kans op fouten/ongelukken is zeer groot.
Dus ga maar voor jouw ventiel wat je al besteld hebt.
Dat is VEEL veiliger.
Groeten Wim.
Gisteravond is het commandoblok voor de frontlader gearriveerd.
Lijkt alvast goed te passen op mn MF165.
Alleen.... een handleiding ware wel handig.
De eerste hendel op de foto heeft drie standen; zoals hij nu staat en dan vooruit en achteruit.
De tweede hendel heeft 1 vaste stand zoals deze nu staat en kan je dan vooruit en achteruit duwen.
De tweede hendel is handigst voor de frontlader lijkt me.
Iemand ervaring met dergelijk commandoblok. maw waar sluit ik de 2 enkelwerkende pistons van mijn voorlader aan.
Met een t-stuk op 1 van de punten of elk op een apart punt? Vrij veel aansluitingsmogelijkheden wel
Ik had een commandoblok met 2 hendels genomen om met tijd vooraan op de frontlader ook een piston (dubbelwerkend) te installeren voor het kantelen van de bak. Maar dit zal waarschijnlijk niet echt handig zijn aangezien het andere ventiel 3 vaste standen heeft.
Nu ik kan deze ook nog gebruiken om achteraan de tractor een aansluiting te voorzien.
Groet,
Thomas
Lijkt alvast goed te passen op mn MF165.
Alleen.... een handleiding ware wel handig.
De eerste hendel op de foto heeft drie standen; zoals hij nu staat en dan vooruit en achteruit.
De tweede hendel heeft 1 vaste stand zoals deze nu staat en kan je dan vooruit en achteruit duwen.
De tweede hendel is handigst voor de frontlader lijkt me.
Iemand ervaring met dergelijk commandoblok. maw waar sluit ik de 2 enkelwerkende pistons van mijn voorlader aan.
Met een t-stuk op 1 van de punten of elk op een apart punt? Vrij veel aansluitingsmogelijkheden wel

Ik had een commandoblok met 2 hendels genomen om met tijd vooraan op de frontlader ook een piston (dubbelwerkend) te installeren voor het kantelen van de bak. Maar dit zal waarschijnlijk niet echt handig zijn aangezien het andere ventiel 3 vaste standen heeft.
Nu ik kan deze ook nog gebruiken om achteraan de tractor een aansluiting te voorzien.
Groet,
Thomas
- Bijlagen
-
- MF18.jpg (144.67 KiB) 14648 keer bekeken