TED rijdt plots niet meer
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: TED rijdt plots niet meer
Beste Tim,
Afdraaien kan maar tot een bepaalde diameter. Daarna ben je door de geharde laag heen.
Als dat het geval is, slijt de keering zo weer in. Je kunt hem afdraaien tot een bepaalde diameter er dan een "speedi sleeve" van bijvoorbeeld SKF overheen zetten. Dan heb je weer een harde laag waar de keering op kan afdichten.
Afdraaien kan maar tot een bepaalde diameter. Daarna ben je door de geharde laag heen.
Als dat het geval is, slijt de keering zo weer in. Je kunt hem afdraaien tot een bepaalde diameter er dan een "speedi sleeve" van bijvoorbeeld SKF overheen zetten. Dan heb je weer een harde laag waar de keering op kan afdichten.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: TED rijdt plots niet meer
vooreerst mijn allerbeste wensen aan iedereen op het forum. Een goede gezondheid en veel sleutelplezier!
Een mens begint met een kapotte koppelbus en ontdekt nog zoveel meer...
het ventiel van de hydraulische pomp is terug zoals het hoort en de pomp is terug gemonteerd. de tractor zit ook terug samen. ik vond het ook tijd om het lekken aan de trompetten (zowel aan de buik als aan het wiel) op te lossen terwijl alle olie er uit is en we toch aan het sleutelen zijn. Vandaag de trompet gedemonteerd van de linker kant en een aantal bedenkingen die ik graag met jullie deel...
-voor ik begon zat er geen speling op de achterwielen. lekken was de enige reden om open te maken
-de toppen van de steekassen zien er goed uit volgens mij?
-opvallend: van de pion attaque die het differentieel aandrijft is van 1 tand de geharde laag afgebroken. oorzaak? ik vermoed dat dit niet zo'n probleem is om verder te gebruiken?
-het achterste lager die de pion attaque ophoud zit wel heel los over de as. de as kan draaien zonder dat de binnenring meedraait. is dit normaal?
-het kroonwiel ziet er goed uit na 66jaar. geen putten of krassen. op het kroonwiel staat een datum geslagen: 8 11 50.
-het kroonwiel zit los op het differentieel!!! ik kan het kroonwiel wat wikkelen op het differentieel en de rivetten(?) kan ik met de hand bijna rond draaien. dit lijkt mij niet normaal?
Wij hebben de tractor sinds 2000 (voordien bij familie gereden). We hebben hem al heel vaak gebruikt met kooiwielen (dubbele ijzeren wielen) dit zal wel extra belastend geweest zijn. ik post zodra nog foto's
Een mens begint met een kapotte koppelbus en ontdekt nog zoveel meer...
het ventiel van de hydraulische pomp is terug zoals het hoort en de pomp is terug gemonteerd. de tractor zit ook terug samen. ik vond het ook tijd om het lekken aan de trompetten (zowel aan de buik als aan het wiel) op te lossen terwijl alle olie er uit is en we toch aan het sleutelen zijn. Vandaag de trompet gedemonteerd van de linker kant en een aantal bedenkingen die ik graag met jullie deel...
-voor ik begon zat er geen speling op de achterwielen. lekken was de enige reden om open te maken
-de toppen van de steekassen zien er goed uit volgens mij?
-opvallend: van de pion attaque die het differentieel aandrijft is van 1 tand de geharde laag afgebroken. oorzaak? ik vermoed dat dit niet zo'n probleem is om verder te gebruiken?
-het achterste lager die de pion attaque ophoud zit wel heel los over de as. de as kan draaien zonder dat de binnenring meedraait. is dit normaal?
-het kroonwiel ziet er goed uit na 66jaar. geen putten of krassen. op het kroonwiel staat een datum geslagen: 8 11 50.
-het kroonwiel zit los op het differentieel!!! ik kan het kroonwiel wat wikkelen op het differentieel en de rivetten(?) kan ik met de hand bijna rond draaien. dit lijkt mij niet normaal?
Wij hebben de tractor sinds 2000 (voordien bij familie gereden). We hebben hem al heel vaak gebruikt met kooiwielen (dubbele ijzeren wielen) dit zal wel extra belastend geweest zijn. ik post zodra nog foto's
Re: TED rijdt plots niet meer
alhier wat beeldmateriaal.
alvast bedankt iedereen voor de reacties!
alvast bedankt iedereen voor de reacties!
- Bijlagen
-
- 20160106_211851.jpg (113.94 KiB) 8103 keer bekeken
-
- 20160106_211317.jpg (190.08 KiB) 8103 keer bekeken
-
- 20160106_210957.jpg (176.54 KiB) 8103 keer bekeken
-
- 20160106_210750.jpg (156.48 KiB) 8103 keer bekeken
-
- 20160106_210232.jpg (185.94 KiB) 8103 keer bekeken
Re: TED rijdt plots niet meer
de laatste foto
- Bijlagen
-
- 20160106_212235.jpg (120.63 KiB) 8103 keer bekeken
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: TED rijdt plots niet meer
hoi
Je bent een catastrofe voor geweest in je diff huis. Ik zou er een ander in zetten die niet zo afgebeuld is. Ik heb nog wel mooie liggen als je die koopt krijg je er een tussen bus bij die je al gelast hebt. Gaat je toch weer breken..
Die pto busjes vernieuw ik als ze niet meer gaan. Oude er afpersen en nieuwe eerst in de frituurpan (olie) dan er op laten vallen, afkoelen en klaar.
mvg hans eshuis
Je bent een catastrofe voor geweest in je diff huis. Ik zou er een ander in zetten die niet zo afgebeuld is. Ik heb nog wel mooie liggen als je die koopt krijg je er een tussen bus bij die je al gelast hebt. Gaat je toch weer breken..
Die pto busjes vernieuw ik als ze niet meer gaan. Oude er afpersen en nieuwe eerst in de frituurpan (olie) dan er op laten vallen, afkoelen en klaar.
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
Re: TED rijdt plots niet meer
Hans,
Bedankt voor het snelle antwoord. ik lees elders op het forum dat het kroonwiel met bouten vastgezet wordt.(oa in het restauratieverslag van annatefka) is dit hetzelfde kroonwiel of een ander model en kan dit geen oplossing zijn hier?
wat bedoel je met de pto busjes?
ik vind op de website niet echt een instructie voor de spanning van de differentieel lagers af te stellen. ik vermoed dat dit gebeurd met het pakkingpapier tussen de trompetten maar hoe controleer je de juiste spanning? moet de pion ook afgesteld worden tov het kroonwiel?
voor het afstellen van de wielas lagers met de shimmen heb ik wel voldoende uitleg gevonden.
alvast bedankt!
Bedankt voor het snelle antwoord. ik lees elders op het forum dat het kroonwiel met bouten vastgezet wordt.(oa in het restauratieverslag van annatefka) is dit hetzelfde kroonwiel of een ander model en kan dit geen oplossing zijn hier?
wat bedoel je met de pto busjes?
ik vind op de website niet echt een instructie voor de spanning van de differentieel lagers af te stellen. ik vermoed dat dit gebeurd met het pakkingpapier tussen de trompetten maar hoe controleer je de juiste spanning? moet de pion ook afgesteld worden tov het kroonwiel?
voor het afstellen van de wielas lagers met de shimmen heb ik wel voldoende uitleg gevonden.
alvast bedankt!
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: TED rijdt plots niet meer
Hello Tim,
Voor de diff lagers is niet echt een procedure !. Indien te strak mag er een extra pakking gebruikt worden. Als je echter heden daagse lagers hebt dan is er nogal het een en ander mee te doen voor het werkt, zie het verslag van Annatefka.
Groetjes,
René.
Voor de diff lagers is niet echt een procedure !. Indien te strak mag er een extra pakking gebruikt worden. Als je echter heden daagse lagers hebt dan is er nogal het een en ander mee te doen voor het werkt, zie het verslag van Annatefka.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: TED rijdt plots niet meer
hoi
Hier wat foto,s hoe ik het pto busje vervang
Hier wat foto,s hoe ik het pto busje vervang
- Bijlagen
-
- DSCF9106 - kopie.JPG
- (86.29 KiB) 7321 keer gedownload
-
- DSCF9107 - kopie.JPG (78.64 KiB) 8062 keer bekeken
-
- DSCF9108 - kopie.JPG (51.73 KiB) 8062 keer bekeken
-
- DSCF9109 - kopie.JPG (57.38 KiB) 8062 keer bekeken
-
- DSCF9110 - kopie.JPG (61.56 KiB) 8062 keer bekeken
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
Re: TED rijdt plots niet meer
ondertussen terug aan het opbouwen. differentieel tandwiel vastgezet met nieuwe bouten en een mooie portie loctite. jammer genoeg zijn de bouten van sparex iets groter dan de gaten en was het niet echt mogelijk om de gaten uit te boren. uiteindelijk gewone inbusbouten van M12 gebruikt en dan de kop afgeslepen omdat deze anders tegen de houder van het lager botsen
de differentieel terug gemonteerd. zonder pakking was het niet mogelijk om het differentieel te verdraaien. met aan 1 kant een pakking van 0.5mm en de andere kant enkel vloeibare pakking draaide het differentieel goed.
het shimmen van de achteras lukt aardig. als ik te weinig shimmen monteer en draai aan 1 wiel dan blijft het ander wiel stil staan en draait enkel de as naar de versnellinsbak. met een extra shim draaien de wielen in tegenovergestelde richting maar draait ook de as naar de versnellingsbak een beetje.
uiteindelijk heeft de weerstand van het differentieel ook invloed op het shimmen... blijft een beetje een natte vinger gevoel volgens mij.
nu nog de speciale keerring monteren op de achterassen (heb een lange dikwandige pvc buis gevonden zodat ik ze kan op persen met een krik tegen het plafond) en dan alles definitief samen bouwen.
ik hoop dat alles goed werkt als het terug samen zit...
de differentieel terug gemonteerd. zonder pakking was het niet mogelijk om het differentieel te verdraaien. met aan 1 kant een pakking van 0.5mm en de andere kant enkel vloeibare pakking draaide het differentieel goed.
het shimmen van de achteras lukt aardig. als ik te weinig shimmen monteer en draai aan 1 wiel dan blijft het ander wiel stil staan en draait enkel de as naar de versnellinsbak. met een extra shim draaien de wielen in tegenovergestelde richting maar draait ook de as naar de versnellingsbak een beetje.
uiteindelijk heeft de weerstand van het differentieel ook invloed op het shimmen... blijft een beetje een natte vinger gevoel volgens mij.

nu nog de speciale keerring monteren op de achterassen (heb een lange dikwandige pvc buis gevonden zodat ik ze kan op persen met een krik tegen het plafond) en dan alles definitief samen bouwen.
ik hoop dat alles goed werkt als het terug samen zit...
Re: TED rijdt plots niet meer
Tim,
bij mijn restauratieverslag van P3 staan wat foto's van het plaatsen van de achteraskeerring. Misschien heb je er wat aan.
bij mijn restauratieverslag van P3 staan wat foto's van het plaatsen van de achteraskeerring. Misschien heb je er wat aan.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.
Make time for your hobby!
Make time for your hobby!