MF165 draaiende krijgen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Th_MMM

Re: MF165 draaiende krijgen

Bericht door Th_MMM »

Bedankt voor uw duidelijk antwoord.

Ik had nog een vraag: waarvoor dient de aansluiting tussen 1 en 2 dan ? En als je vanuit 2 naar contactslot gaat, moet er ook geen kabel terugkeren naar het startrelais ?

Hoe kan ik uit de startmotor het resterende deel van het startrelais halen ?

Thomas

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Thomas

Normaal loopt er een accu kabel naar het startrelais, aansluiting 1. Vandaar gaat een of meer voedingsdraad(en) de kabelboom in om oa. contactslot, verlichting enz te voeden. Via die weg krijg je dus spanning op je contact slot en loopt het via de start aansluiting op aansluiting 2 terug naar het relais. Vandaar gaat het via de spoelen in het relais naar het huis en dus massa van de accu en heb je een rondt circuit zolang je het startsleuteltje op start houdt.

De plunjer zit met een "oog" om een hevel heen die het tandwiel naar buiten beweegt. Als je dit zo kantelt dat het oog zo hoog mogelijk komt wil het meestal er zo afglijden. Soms gaat dit makkelijker als je het tandwiel naar buiten haald/houdt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Dankjewel René.
Ik probeer straks nog eens om de plunjer los te krijgen.

Weet je waarom die extra aansluiting (tussen 1 en 2 in) nog op het startrelais zit ?

Groeten,
Thomas

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Thomas,

Ik heb de foto nog eens ingezoomd en jij hebt het over een lipje dat ik niet zag !.

Je contact slot zal naar vermoedelijk naar 4 moeten. 2 is vermoedelijk een hulp contact voor de gloeierij. Mocht ik het dan nu nog fout hebben dan is het toch 2 en is 4 het hulp contact maar dat zal wel niet.

Groetjes,

René.
Bijlagen
MF12.jpg
MF12.jpg (115.67 KiB) 9332 keer bekeken
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Eureka !!! De MF aan de praat gekregen !!!!

Nieuw startrelais op de startmotor en startmotor aangesloten zoals René had aangegeven.
Oliebad luchtfilter zat onderin de pot een laag van 2cm troep. Momenteel zit de filter ook in de diesel te weken.

Toch al eens geprobeerd om zonder oliebad te starten... snufje startpilot.... en hij sloeg zowaar aan.
Even 5min. goed laten roken maar daarna toch maar weer stil gelegd aangezien een oliebad luchtfilter zonder oliebad nog moeilijk een filter te noemen is.
Welke olie dien ik in de oliebad luchtfilter te doen ? 15W40 ?

Zelf een koperen verbinding gemaakt tussen startrelais en startmotor. Deze wordt ook niet meer gloeiend rood als ik probeer te starten.
Valt wel op dat eigenlijk enkel de eerste maal proberen als de startmotor koud is deze genoeg kracht heeft om te kunnen starten.
Als hij niet bij de eerste poging start wordt de startmotor vlug warm en verliest kracht.

Ik had al eens de startmotor uitgeblazen, kan ik nog iets opkuisen,... om de startmotor te verbeteren ? Nieuwe koolborstels erin ?
Een nieuwe kopen natuurlijk maar spaar liever wat centjes aangezien ik nu graag nog alle filters en dergelijke eens wil vervangen,...

Allenszins.... de perkins leeft !!

BertD

Bericht door BertD »

super Thomas!

Bij mijn weten kan er gewoon motorolie in maar er zitten mannen in dit forum die er meer verstand van hebben. Ik ben door achtergrond meer van de elektriek :)

Het is niet gek dat de startmotor wat warm wordt, er loopt vast 100 ampere of meer, met 12V is dat > 1,2 KW wat hij voor de kiezen krijgt. Ik denk eerder dat de accu het te snel opgeeft doordat die op is of niet wordt bijgeladen (dat laatste had ik even, de veldwikkeling kreeg door een slecht contact geen 12V)
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Ik stoot opnieuw op enkele vragen bij het uitkuisen en terug opvullen van mn oliebadluchtfilter.

1) na het weken in diesel heb ik het filterelement met luchtdruk uitgeblazen. Nu lijkt daar toch nog wat diesel in te hangen. Kan dit kwaad of hoe kuis ik die verder op ?

2) in de pot zit een middenstukje met gaatjes naar de buitencirkel van de pot. Nu zitten deze gaatjes hoger dan het maximum olieniveau die in de buitencirkel staat aangegeven.
Vul ik enkel de buitencirkel ? Of zet ik ook olie in de binnencirkel; en dan ongeveer zelfde niveau als buitencirkel of hoger tot aan de gaatjes ?

Als de luchtfilter terug gemonteerd is kijk ik eens hoe het met rijden zit.

Thomas

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Thomas,

Emmer goed heet water en filter er op de kop in zetten, de vettigheid en diesel komen dan wel boven drijven. Eventueel herhalen. Dan in de zon zetten buiten om te drogen.

Groetjes,

René.

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Oliefilter terug netjes.
het starten van de motor verloopt vrij goed.

Gisteren dan nog eens gestart en het rijden getest.

resultaat: ik heb er mee gereden maar....
Zoals te vrezen was: de koppeling plakt!

Ik kon hem wel in eerste laag krijgen maar dat ging precies niet zo vlot als je mag verwachten.
Dus had al zo'n vermoeden. Toen ik wou stoppen doormiddel van koppeling in te duwen stopte hij niet.
Ik had dit al in het achterhoofd en was in de weide aan het testen dus er kon niet veel misgaan.
Dan maar vooruit de schuur binnen en stoppen door brandstoftoevoer af te sluiten.

Dit is een thema die al enkele keren op het forum is voorgevallen natuurlijk.
Dus het enige wat ik kan proberen is hem laten schrikken door de tractor met een zware ketting aan een boom te binden, rijden en gestopt worden door de ketting.
Dit schokje kan dan eventueel de koppeling los krijgen juist ?!

Dit model heeft geen luikje, gaatje,... waarlangs ik de koppeling kan loskrijgen ???

Groet,
Thomas

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Gisteren de tractor nog eens gestart.
Had gelezen dat de koppeling soms ook los komt door al rijdend het koppelingspedaal in te duwen en dan afwisselend links en rechts te remmen.
Na enkele rondjes in de weide zonder resultaat; begin ik te overwegen om toch eens tegen een boom aan te rijden.
Of misschien toch eerst nog eens een rondje proberen via de remmen... En jawel plots stopt de tractor bij ingetrapt koppelingspedaal!
Versnellingen eens getest en dit blijkt allemaal goed te werken !
Fijn om de tractor netjes achteruit in de schuur te parkeren in plaats van voorwaarts binnenrijden en stoppen door motor stil te leggen.

Op naar het volgende dus:
Het oliereservoir achteraan (transmissie, hydrauliek of hoe noem ik dit) is quasi leeg.
Dit is op zich wel wat vreemd misschien ? Ik neem aan dat dit niet echt olie verbruikt ??

Nu opvullen moet ik sowieso toch. Maar welke olie moet daarin ?
Ik dacht dat voordat ik hem gestart had het puntje van de pijlstok rode olie aangaf.
Maar als ik dit nu bekijk is dit bruin (maar dit kan misschien door te draaien en met roest te mengen ?)

Ik las in de handleidingen dat daar ook motorolie in kan ?
Of toch best andere olie ?

Ik wil eventueel een voorlader op de tractor monteren; kan dit met het reservoir die in de tractor zit (gaat toch een goeie 20liter in had ik gelezen) of moet je daarvoor een extra oliereservoir hebben ?
En heeft dit een effect op welke olie ik best kan gebruiken ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Thomas

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Dus ik kan gewoon met 15W40 de versnellingsbak bijvullen ?!

Is dit dan ook het zelfde reservoir waaruit olie gebruikt wordt voor bijvoorbeeld een frontlader ?
Kan dit met diezelfde 15W40 olie ? Moet dat geen hydrauliekolie zijn (das die rode toch ? wat vloeibaarder ?) ?
Ik weet het niet dus ik vraag er maar op los !

Groet,
Thomas

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Thomas,

Kijk eens in de instructie boekjes die op deze staan.
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... 01_000.htm

Motorolie voldoet prima. Versnellingsbakolie volgens GL4 specificaties mag ook.
GL5 of hoger niet.

Deze olie mag ook gebruik worden voor de voorlader.

Als je de kans hebt, zou ik de trekker splitsen en koppeling ontvetten en de keering die lek is.
Dat je niet voldoende olie in de achterbrug hebt, betekend dat er ooit olie is weggelekt.
Gezien het feit dat je trekker een hele poos stil heeft gestaan, zou ik alle olie vervangen.
Olie heeft de neiging om water uit de lucht op te nemen en zuur te worden.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Thomas,

Als je de olie van de versnellingsbak en achterbrug vervangt, dan zou ik ook het heffilter schoonmaken en het Multiepowerfilter vernieuwen.
Het heffilter is te bereiken door het linker zijdeksel, die waar de handel van de aftakas inschakeling opzit te verwijderen.
Het heffilter is normaal in de achterbrug met een dun ijzerdraadje geborgd.
Kijk even of het filter nog heel is, na zoveel jaren willen ze wel eens stuk zijn.
Goed opletten dat je dit ijzerdraadje bij de montage niet langs draaiende assen laat lopen.
Het Multiepowerfilter zit links vooraan dicht bij de motor, op jouw eerste foto is die zichtbaar, heel iets voor de olievuldop.
De MF dealer weet wel welke olie er op moet, het liefste de olie die ze ook op de achterbrug / versnellingsbak doen van de MF landbouwtractoren.
Als je dan een keer een machine huurt van een loonwerker dan heb jij er dezelfde olie inzitten.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Thomas,

Ik zet jouw vraag aan mij hier neer.
Misschien hebben meer mensen dit probleem ook.

Jij hebt problemen dat de startmotor het soms niet goed doet?
Als ik het goed begrijp, dan draait het anker van de startmotor wel, maar komt de bendix niet of onvoldoende in.

Vraag.
Schuift de bendix voldoende soepel over het anker?
Hoeveel volt spanning meet jij tijdens het starten tussen de dikke uitgaande aansluiting op het nieuwe door vernieuwde relais en de massa op de startmotor?
Koolborstels schoon en de veertjes van de koolborstels hebben voldoende drukkracht?

De aansluitflens van een M 45 G en een M 50 G startmotor is gelijk.
De M 50 G startmotor is alleen dikker, maar past ook op een 212, 236 of een 248 Perkins motor.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Th_MMM

Bericht door Th_MMM »

Het lijkt alsof de startmotor geen stroom doorgeeft.

Ik had dus het startrelais vervangen en deze doet zijn werk.
Als ik op deze stroom steek hoor ik de gekende tik.

Maar de massa aangesloten op de startmotor geeft precies niet goed door tot aan startrelais.
Soms geeft de startmotor geen kik bij proberen starten. Als ik deze een tik geef met een hamersteel ofzo dan kan het dat hij de volgende keer wel rond draait.
Soms ratelt hij ook ipv mooi ronddraaien.

Lijkt erop dat de kost aan het startrelais voor niets zal geweest zijn en ik alsnog een nieuwe startmotor dien te kopen.
Hierbij dan de vraag: Best een M45G of een M50G ?

Plaats reactie