Stuurbekrachtiging MF 148

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Pascal

Stuurbekrachtiging MF 148

Bericht door Pascal »

Goedenavond,

Op de Franse MF148 van mijn oma zit originele (?) stuurbekrachtiging. Dat werkt super....alleen vrees ik dat het
stuurhuis zijn beste tijd wel heeft gehad. Er zit aardig wat speling op het stuur.
Dat merk ik als ik met stilstaande motor aan het stuur draai, en ook als ik een scherpe bocht maak tijdens het maaien/bloten en ik het binnenste voorwiel zie "zwabberen" :shock:

Ik heb wel al eens wat gesleuteld aan een blauw/oranje trekker, maar daar zat een imitatie-stuurbekrachtiging op aan de zijkant van de trekker met een eigen oliereservoir.

Heeft iemand een tekening van het bekrachtigde stuurhuis, zodat ik kan bekijken hoe het systeem werkt? Ik kan enkel een tekening van het reguliere stuurhuis vinden in mijn werkplaatsboek.
Heeft iemand tips, wat het euvel kan wezen? Is het noodzakelijk om het hele stuurhuis van de trekker af te halen?

Hierbij wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

massey 35

Re: Stuurbekrachtiging MF 148

Bericht door massey 35 »

Hallo Pascal,

Het stuurhuis heeft altijd redelijk speling als je de motor uit hebt.
Het regelventiel op het stuurhuis moet een commando krijgen linksom of rechtsom als je aan het stuur draait, dus de stuuras in het stuurhuis gaat wat op en neer als je het stuur links en dan weer rechtsom draait bij de motor uit.
Zit er op de bediening van het regelventiel niet teveel speling op de gaten en pennetjes?
Zit er niet teveel speling op de vooras delen, zoals Peter al vroeg?
De centrale as door de vooras wil ook wel eens los in de vooras zitten, die is dan uitgeslagen.
Je zult dan er een speciaal eigengemaakte bus in moeten maken.
Dat is geen MF onderdeel.
Dit is wel een behoorlijke klus.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Pascal

Bericht door Pascal »

Beste Peter en Wim,

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties! Dat stel ik erg op prijs.

Ik dacht inderdaad ook al eerste aan versleten bussen bij de wielen en as, gezien ik dat bij mijn vorige trekker aan de hand had gehad.
Ik heb vanavond nog even de voorkant van de MF148 opgekrikt (de krik niet onder de vooras gezet :D ) en in de vooras zit nagenoeg geen speling. En in de voorwielen en stuurkogels ook niet.
Dat was mijn redenatie om aan een kapot stuurhuis te denken, maar ik weet niet of dat terecht is?

Als ik de speling op het stuur (zonder dat de motor aan is) is ongeveer een kwart van één keer rond. Dat lijkt me aardig veel?

Hoe kan ik kijken waar de speling op de gaten en pennetjes zit van het regelventiel? Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik dit moet zoeken, gezien ik niet weet waar het regelventiel zit. :?
Kan ik het olieniveau meten door de vierkante bout (op de 4e foto) uit het stuurhuis te draaien? Dat heb ik laatst gedaan en deze was gevuld. Is er een separaat oliereservoir, of komt de olie uit de versnellingsbak?

Een hoop vragen...ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt!

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Pascal,

Het regelventiel is het rode gedeelte wat nog juist iets zichtbaar is op de derde en vierde foto.
De oliepomp en het reservoir zit waarschijnlijk rechts vooraan de motor net onder de dynamo.
Graag even een foto plaatsen!!!!
Peilen en bijvullen met lopende motor.
Er zit misschien ATF (rode) olie in, soms ook achterbrug olie.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo Peter en Wim,

Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik had er nooit aan gedacht om het oliepeil van de stuurbekrachtiging te controleren. :? Ik wist eerlijk gezegd niet eens waar de pomp en het reservoir zaten... :shock:
Heel erg bedankt voor jullie tips!

Ik heb vanavond foto's gemaakt, nadat ik het blok een beetje schoon heb gemaakt...het was "ietwat" onder de olie...denk dus dat ik wel wat pakkingen kan vervangen. :D

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat dit het reservoir is? Dit is de voorkant:
Afbeelding

Dit is van de achterkant:
Afbeelding

Waar kan ik de olie peilen? Ik denk aan de moer aan de zijkant, net achter/onder de zwarte hydrauliekslang?

Hier een foto van het regelventiel. Moet ik daar ook olie peilen?
Afbeelding

Ik hoor heel graag van jullie.
Alvast bedankt

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Pascal,

De peilstop van de pomp zit bij alle 4 foto's net half achter de 2 hydrauliekslangen, op het aluminium kleurige gedeelte van de pomp.
Bij een MF 550 kunnen er 2 vormen van de stuurpomp opzitten, een ronde of 1 in de vorm van een hart.
Hier zit een hart model op.
Dit i.v.m. als je het filter wilt vernieuwen wat er in zit.
Ik weet niet of op een MF 148 ook beide modellen op kunnen zitten.

Het regelventiel staat op de onderste foto.
De regelstang is nog net niet zichtbaar, die komt er aan de bovenzijde in.
Waarschijnlijk kun je dit beter zien als je het deksel boven de accu verwijderd.

Groeten Wim.

Pascal

Bericht door Pascal »

Goedenavond allemaal.

Excuses voor de late reactie. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. :D

Het probleem lag inderdaad aan het te lage niveau van het reservoir van de stuurbekrachtiging.
Niet zo goed te zien op de foto, wellicht?

Afbeelding

Dit is trouwens de plug, voor wie dat interessant vindt om te zien.

Afbeelding

Hierbij het reservoir weer op niveau. Denk dat er 100cc in is gegaan?

Afbeelding

Er zit nog wel wat speling op, maar lang niet meer zoveel als ervoor.

Heel hartelijk dank voor jullie hulp!!

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Pascal,

Zat er ATF olie in of achterbrugolie?
Bedankt dat je antwoord wat de oorzaak was van de stuurspeling.

Groeten Wim.

Pascal

Bericht door Pascal »

Hallo Wim,

Heel graag gedaan. Jullie bedankt voor jullie hulp!
Ik ben erg blij, dat het probleem vrij eenvoudig was op te lossen. :)

Het was ATF.

Groet,
Pascal

Pascal

Bericht door Pascal »

Tijdens de opknapbeurt heb ik gezien, dat een deel van de speling wordt veroorzaakt, doordat het bovenste gat van onderstaande "koppeling" was uitgelubberd. Ik heb 'm dichtgelast en opnieuw opgeboord; de speling is er nu bijna uit.

Afbeelding

Hierbij wat foto's van het bekrachtigde stuurhuis.

Als iemand meer foto's wilt, laat het gerust weten.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie