Project MF35 1958

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Project MF35 1958

Bericht door BertD »

Hoi allemaal,

De behoefte mijn MF35 eens goed schoon te maken en een lekke radiator heeft tot een heel project geleid, je komt steeds meer tegen. Ook geïnspireerd door dit forum heeft het er toe geleid dat het grootste deel ontmanteld is. Onderdelen gereinigd ( met Dasty Koudontvetter, goedkoop en uitstekend)

De nodige pakkingen moeten vervangen worden, rubber slangen enzovoort.
Komend weekend gaat ie op bokken, alle wielen eraf enzovoort.

Met dank overigens aan 1 van de zoons, Rutger heeft meer tijd dan ik:)

Ik post later nog wel foto's van hoe het was tot aan een hoop ik weer prima startende( dat deed ie altijd totdat de Dynamo het ff opgaf, bleek een slecht contact) tractor.

Een vraag: er zat veel speling bij de vooras, het deel waar de as centraal om draait. De pin was fors versleten, ook de bushing was bij weg aan de bovenkant, fractie van een mm en de as zat in het gietijzer van de frontarm :cry:
Tot mijn verbazing kon ik de bushing eruit tikken met niet al te veel moeite.
Volgens de service manual zou er 1 bushing in moeten zitten. In werkelijkheid zaten er 2 halve in.

Wat is juist?
Ik heb ze wel beide te koop gevonden bij 1 van de bekende leveranciers.
En indien het er 1 moet zijn, vanaf de voorkant in de frontas of de achterkant?
Hoe wordt dit gesmeerd?
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Re: Project MF35 1958

Bericht door BertD »

Nog een paar fotos
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (25.65 KiB) 11143 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (43.43 KiB) 11143 keer bekeken
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Project MF35 1958

Bericht door richardploeg »

Dag Bert,

Ik denk dat als er 2 bussen uit gekomen zijn, je er ook weer 2 moet monteren.

De pen is in ieder geval goed versleten haha!
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Re: Project MF35 1958

Bericht door BertD »

Dank voor jullie reactie!
Het worden dan 2 bussen.
Ik begrijp jouw de gedachte Peter, denk dat het verder met de slijtage meevalt. De bussen zijn wel versleten maar de as zelf is nog fraai rond, net op tijd.

Nieuwe bussen erin krijgen lukt me wel, desnoods bij een loonwerker hier in de buurt.
Mocht het alsnog mislukken dan kan ik zonder al te veel moeite het alsnog als geheel vervangen.

Zit er normaal gesproken vet oid tussen pen en lagerbussen......?
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Project MF35 1958

Bericht door fergie »

Hello Bert,

De pen wordt normaal ieder jaar gesmeerd met 2 druppels (!) olie welke je onder in de pen doet en via het gaatje aan de onderkant het lager smeert. Als je er vet of olie in grotere hoeveelheden op doet trekt dat vuil aan wat dan een soort schuurpasta vormt en de slijtage versneld, net als de hefkogels enz.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Re: Project MF35 1958

Bericht door BertD »

Top René!
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Re: Project MF35 1958

Bericht door BertD »

Inmiddels is ie behoorlijk ontmanteld.
Wielmoeren zaten muurvast. Grote kruissleutel geleend, met 2 man ze allemaal losgekregen op 1 na, die ernaar afgeslepen.

Ook een M16 bout aan de voorzijde kregen we niet los. M16*~27cm.

Heeft iemand een adresje voor zo'n lange bout?
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (35.98 KiB) 11061 keer bekeken
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

massey 35
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Project MF35 1958

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Welke M 16 x 270 bout bedoel jij?
Die de voorasbok met de motor verbind?
Dit is volgens mij een Engelse bout met 5/8 UNC schroefdraad??????
Misschien iemand bij jou in de buurt die een sloper heeft?
Of Hans Eshuis in Loozen?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Re: Project MF35 1958

Bericht door BertD »

Hoi Wim,
Juiste conclusie. Dacht dat het metrisch was maar kennelijk niet.

Zal eens zoeken
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Re: Project MF35 1958

Bericht door BertD »

nog een 2 vragen

Van het linkerachterwiel zijn de remschijven vet, er zit dus een lekkage. Wist ik wel, is zo sinds minimaal een jaar of 12....
Maar even verder loshalen. Kun je dat loshalen zonder dat de hydraulische olie weglekt? Of moet dat afgetapt....:(

En de carterpan, kan die er onderuit zonder dat de olie van de versnellingsbak meegaat?
Motorolie is er wel af.
Bijlagen
image2.JPG
image2.JPG (39.65 KiB) 11023 keer bekeken
image1.JPG
image1.JPG (46.58 KiB) 11023 keer bekeken
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

RutgerD
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 02 sep 2015 14:53

Re: Project MF35 1958

Bericht door RutgerD »

De MF heeft zijn eerste laag verf, Stoneleigh Grey, ziet er een stuk beter uit!

De spruitstukken worden binnenkort gestraald, deze zitten er tijdelijk op om de motor te beschermen.

Zie bijgevoegde foto's voor de huidige stand van zaken.
Bijlagen
before and after.jpg
before and after.jpg (190.55 KiB) 10964 keer bekeken
rechts.jpg
rechts.jpg (190.81 KiB) 10964 keer bekeken
Links.jpg
Links.jpg (176.66 KiB) 10964 keer bekeken
Groeten
Rutger
MF35 4 cilinder 1958
Helpen met TEF20

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Re: Project MF35 1958

Bericht door BertD »

Gisteren een mooie stap gemaakt, voor het eerst in mijn leven een verfspuit gehanteerd, eitje!
Het spul is weer mooi grijs, nog een tweede keer spuiten binnenkort en dan weer verder opbouwen.
het wordt nog wel wat
Bijlagen
IMG_1964.JPG
IMG_1964.JPG (175.91 KiB) 10964 keer bekeken
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Re: Project MF35 1958

Bericht door BertD »

haha, mijn zoon Rutger is ook aan het posten, laat het verder aan hem over, hij doet verreweg het meeste werk :)
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Re: Project MF35 1958

Bericht door BertD »

Bijna alle spuitwerk gedaan, nu weer aan het opbouwen

We hebben nog een lekkage bij de linkerachteras. Die kwam er redelijk makkelijk uit:

1 van de 2 keerringen zit aan het einde van de trompet, de kleinste van de 2.
Waar zit de grotere? Achter het lager? Hoe krijg je die er dan af. Speciaal gereedschap nodig?
Het alternatief is alleen de kleinere keerring te vervangen of is dat niet slim....?
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (116.05 KiB) 10886 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (148.69 KiB) 10886 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (172.94 KiB) 10886 keer bekeken
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

BertD
Berichten: 64
Lid geworden op: za 25 jul 2015 21:36

Re: Project MF35 1958

Bericht door BertD »

Klus is wat groter dan gedacht maar het einde is in zicht.

Iets waar ik nog niet over uit ben:
Binnenkort kan de motor- en hydraulische olie er weer in. Brandstof leidingen ontluchten en dan?

Is het verstandig eerst de MF te gaan slepen om de olie rond te krijgen of " gewoon" een startpoging doen? Eventueel een aantal keer een seconde of wat om de olie te verdelen?

Wat is wijsheid?
Groet
Bert
MF35 4 cilinder 1958

Plaats reactie