1 van de 4 cilinder bussen te laag
Moderators: Tony, fergie, admin
1 van de 4 cilinder bussen te laag
Hallo,
we zijn bezig met het reviseren van de 23C motor van onze goudbuik. We hebben de bussen van Bepco geplaatst, echter 1 van de bussen licht onder het blok, de overige 3 allen een fractie erboven. Exacte meting met micro meter volgt. We hebben reeds bussen onderling gewisseld om toleranties in de bussen uit te sluiten. We hebben geconstateerd dat de afwijking in het blok zit, niet in de bussen.
Het revisie bedrijf adviseerde om het blok af te vlakken, het lijkt mij beter een shim te plaatsen. Wie weet waar ik deze shim zou kunnen bestellen?
Verder zijn we iets te enthousiast geweest in het demonteren van de drijfstangen. Deze kunnen op 2 manieren gemonteerd worden. Volgens mij moet het zijn zoals op de foto (volgt).
Alvast bedankt,
Ed
we zijn bezig met het reviseren van de 23C motor van onze goudbuik. We hebben de bussen van Bepco geplaatst, echter 1 van de bussen licht onder het blok, de overige 3 allen een fractie erboven. Exacte meting met micro meter volgt. We hebben reeds bussen onderling gewisseld om toleranties in de bussen uit te sluiten. We hebben geconstateerd dat de afwijking in het blok zit, niet in de bussen.
Het revisie bedrijf adviseerde om het blok af te vlakken, het lijkt mij beter een shim te plaatsen. Wie weet waar ik deze shim zou kunnen bestellen?
Verder zijn we iets te enthousiast geweest in het demonteren van de drijfstangen. Deze kunnen op 2 manieren gemonteerd worden. Volgens mij moet het zijn zoals op de foto (volgt).
Alvast bedankt,
Ed
- Bijlagen
-
- Het big end van de drijstang is diagonaal gemonteerd, is het zoals op de foto goed?
- Drijfstang.jpg (67.34 KiB) 9211 keer bekeken
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Hello Ed,
Indien het mogelijk is binnen de tollerantie te komen met een shim is dat de beste optie. Welwillende revisie bedrijven willen best ff passen of ze een shim hebben die om de bus pas als je er een mee neemt om te passen.
Groetjes,
René.
Indien het mogelijk is binnen de tollerantie te komen met een shim is dat de beste optie. Welwillende revisie bedrijven willen best ff passen of ze een shim hebben die om de bus pas als je er een mee neemt om te passen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Hallo Ed,
Heb je toevallig nog gekeken of de ingeslagen nummers 1 t/m 4 van de drijfstangen aan de nokkenas kant stonden of aan de andere kant?
Groeten Wim.
Heb je toevallig nog gekeken of de ingeslagen nummers 1 t/m 4 van de drijfstangen aan de nokkenas kant stonden of aan de andere kant?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
hoi
blok vlakken, start hij ook beter.. lol
mvg hans eshuis
blok vlakken, start hij ook beter.. lol
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Hello Hans,
Hoezo start ie dan beter ?.
Groetjes,
René.
Hoezo start ie dan beter ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
hoi
Even brand te Tubbergen haalt er standaard een stukje af, meer compressie.
mvg hans eshuis
Even brand te Tubbergen haalt er standaard een stukje af, meer compressie.
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Hello Hans,
Dat kan kloppen maar dan heeft ie de zuigers niet ingekort wat wel hoort bij een gevlakt blok. Risico op klep-zuiger contact wordt dan dus aardig groter. En, als je het ding op tijd zet is het niet nodig.
Groetjes,
René.
Dat kan kloppen maar dan heeft ie de zuigers niet ingekort wat wel hoort bij een gevlakt blok. Risico op klep-zuiger contact wordt dan dus aardig groter. En, als je het ding op tijd zet is het niet nodig.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Hoi Peter,
Wat ons opviel bij de demontage dat er lekkage was tussen de 2cilinders. De oude bussen hebben geen ring of shim. Ik vermoed dus dat bus 2 altijd te laag heeft gestaan en dus een lekkage tussen de 2 cilinders veroorzaakt heeft. Wat ik me wel af vraag bij het vlakken: Moeten de bussen vervolgens op maat gefreesd of de zittingen in het blok? Het revisie bedrijf zal dit ongetwijfeld weten maar toch nieuwsgierig.
Groet,
Ed
Wat ons opviel bij de demontage dat er lekkage was tussen de 2cilinders. De oude bussen hebben geen ring of shim. Ik vermoed dus dat bus 2 altijd te laag heeft gestaan en dus een lekkage tussen de 2 cilinders veroorzaakt heeft. Wat ik me wel af vraag bij het vlakken: Moeten de bussen vervolgens op maat gefreesd of de zittingen in het blok? Het revisie bedrijf zal dit ongetwijfeld weten maar toch nieuwsgierig.
Groet,
Ed
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Hello Ed,
De "beste" route is blok vlakken en dan de sponningen op de juiste diepte kotteren zodat de bussen er op de orginele manier in passen. Ik heb echter met een canadees gemaild die alle 4 de bussen heeft uit moeten shimmen (dat of 200+ mijl heen en terug 2x om de bewerkingen te laten doen) en tot nu toe geen probleem. En dat is al weer een 5 tal jaren geleden. Dus de alternatieve route werkt mits je de hoogte goed krijgt. Dat is wel belangrijk om de juiste druk op de koppakking te krijgen.
Groetjes,
René.
De "beste" route is blok vlakken en dan de sponningen op de juiste diepte kotteren zodat de bussen er op de orginele manier in passen. Ik heb echter met een canadees gemaild die alle 4 de bussen heeft uit moeten shimmen (dat of 200+ mijl heen en terug 2x om de bewerkingen te laten doen) en tot nu toe geen probleem. En dat is al weer een 5 tal jaren geleden. Dus de alternatieve route werkt mits je de hoogte goed krijgt. Dat is wel belangrijk om de juiste druk op de koppakking te krijgen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Hallo Ed,
Vroeger werd er bij het opknappen / reviseren van deze blokken altijd gekeken of de bussen op de juiste hoogte lagen.
Als ze te laag lagen, dan werden ze met shims op de juiste hoogte gebracht.
Ik weet niet van welke leverancier deze shims kwamen.
Ze werden meestal met een schaar o.i.d. op maat geknipt, het waren dunne shims.
Waarschijnlijk waren dit metrische shims, waarvan de buiten- en binnendiameter meestal aangepast moesten worden.
Als de rand van de bus te laag ligt, dan kan de koppakking doorslaan / lekken, maar soms hoor je bussen ook tikken als de motor loopt.
Dit laatste is echt niet gezond.
Groeten Wim.
Vroeger werd er bij het opknappen / reviseren van deze blokken altijd gekeken of de bussen op de juiste hoogte lagen.
Als ze te laag lagen, dan werden ze met shims op de juiste hoogte gebracht.
Ik weet niet van welke leverancier deze shims kwamen.
Ze werden meestal met een schaar o.i.d. op maat geknipt, het waren dunne shims.
Waarschijnlijk waren dit metrische shims, waarvan de buiten- en binnendiameter meestal aangepast moesten worden.
Als de rand van de bus te laag ligt, dan kan de koppakking doorslaan / lekken, maar soms hoor je bussen ook tikken als de motor loopt.
Dit laatste is echt niet gezond.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Hallo,
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! We hebben de afwijking laten meten, de 2e bus staat 0,4 MM (!) te laag. De vorige bus, of die daarvoor heeft waarschijnlijk staan te trillen. Gezien de grote afwijking lijkt het ons beter om een shim te plaatsen.
De kop is inmiddels gereviseerd, gevlakt, kleppen en zittingen gefreesd.
Groet,
Ed Pater
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! We hebben de afwijking laten meten, de 2e bus staat 0,4 MM (!) te laag. De vorige bus, of die daarvoor heeft waarschijnlijk staan te trillen. Gezien de grote afwijking lijkt het ons beter om een shim te plaatsen.
De kop is inmiddels gereviseerd, gevlakt, kleppen en zittingen gefreesd.
Groet,
Ed Pater
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
De motor is weer gemonteerd en gespoten. Nu afmonteren, olie vullen en starten!
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Jullie hebben niks maar aan dit antwoord maar shims kun je gewoon bij bepco bestellen!
MF 35 3 cilinder.
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
De goudbuik loopt inmiddels als een zonnetje. Het koste even tijd om alles weer netjes te ontluchten. Na het ontluchten is het nu echt starten lopen. Voorheen moesten we zelfs met zomerse temperaturen flink, 30 sec., gloeien. Nu kort gloeien en direct lopen. Ook de PK's lijken weer terug, duidelijk meer trekkracht. Verder valt het op dat de fe 35 behoorlijk hard loopt +/- 28 km per uur.
De rest van het seizoen wat ritjes maken en in de winter de volgende klus: achterbrug lekkage en schokkende hef verhelpen.
Groet,
Ed
De rest van het seizoen wat ritjes maken en in de winter de volgende klus: achterbrug lekkage en schokkende hef verhelpen.
Groet,
Ed
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: 1 van de 4 cilinder bussen te laag
Hello Ed,
Max 2200RPM onbalast leverd normaal ca 24 Km/h op maar met grotere banden wel ietsje meer. Hoeveel toeren loopt ie ?.
Groetjes,
René.
Max 2200RPM onbalast leverd normaal ca 24 Km/h op maar met grotere banden wel ietsje meer. Hoeveel toeren loopt ie ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....