Mijn TEA lekt een beetje aan de linker achteras, nu zag ik op Histoparts een set keerringen die gemonteerd kunnen worden zonder dat de lagers er af moeten. Heeft iemand ervaring met deze keerringen en hoe worden deze op de as geplaatst?
Met deze dichtingen is het de bedoeling dat je de lagers voorziet van vet en dat de dichtingen de olie die in het differentieelhuis zit tegenhoudt.
Deze dichtingen worden geperst in het huis waar het lager ook in geperst zit.
Werkt overigens prima. Alleen is dit niet mogelijk met late achterassen als ik mij goed herrinner (ik vermoed dan vooral de tef). Voor jou TEA zal dit geen probleem vormen.
Die monteer je inderdaad daar. Zorg ervoor dat de plek waar de keering gaat lopen op de as mooi glad is en bij het over de splines schuiven opletten dat er geen scherpe bramen aan zitten.
Monteren kost wat kracht, met een hamer (en eventueel beste doorslag) en wat gedult en dan rondom stukje bij beetje moet het lukken. Ik heb er eens een stuk pijp met een kraag voor gemaakt, dan kun je in eens de hele ring er in slaan, dat moet je nog best kloppen trouwens.
Vol stoppen met vet maar wel een luchtbel er in laten !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Je restauratieverslag maakt het weer een stuk duidelijker, alleen bij het uitshimmen heb ik een vraag. Moet je de speling afstellen door 1 of meerdere pakkingen te gebruiken en als je dan aan de as draait zou de andere as in de tegengestelde richting moeten draaien? Hoeveel shims zijn er gemiddeld per kant nodig en is het probleem als je maar één kant doet?
Volgens het werkplaatsboek dien je de remplaat aan twee kanten van een pakking te voorzien. De rest hoort met verschillende diktes shimmen.
Maar als je geen shimmen hebt kan het met papieren pakkingen. Wel beide kanten evenveel. Steeds een pakking erbij totdat de wielen niet meer meedraaien. Dan extra shim. Nu moeten ze tegen elkaar in draaien.
HPS heeft de goede pakking.
Heb wel shims liggen eventueel.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.
Kan ik de pakkingen die HPS aanbiedt ook gebruiken als shims of zij deze te dik? Heb jij trouwens de Haynes manual, ik heb hier een liggen maar daar word ik niet veel wijzer uit die zegt nl. dat je de pakking moet vervangen en vervolgens gewoon het zelfde aantal shims terug plaatsen.
Ik ben er ook mee bezig op het moment, zelfde aantal komt bijna nooit goed uit omdat vaak de pakkingen een iets andere dikte hebben dan origineel. Wat Symen zegt zo staat het ook in mijn manual, en dan hebben ze het over 0.20 extra bijvullen.
Bij mijn Ferguson 35 vielen aan 1 kant alle shims aan meerdere stukken uit elkaar.
Er was vroeger een één of andere knutselsmurf mee bezig geweest merkte ik wel.
Ik heb daar van de beide dikste maten 1 shim besteld en van de aller dunste een stuk of 4.
Tevens heb ik van 1 millimeter dikke plaat zelf een paar shims gemaakt, want ik moest 2 tot 3 mm opvullen.
Het principe van de TE 20 en de Ferguson 35 / Massey Ferguson 35 is gelijk, misschien zijn de maten van de shims anders.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
De meeste nieuwe shims hebben standaard 12 gaten, dan passen ze nl. op een heleboel trekkers.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....