Engels of Frans?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Teedee

Engels of Frans?

Bericht door Teedee »

Het kan snel gaan, zo blijkt. Enkele weken eerder aangemeld op dit forum om een beetje inzicht te krijgen alvorens een TE 20 te kopen en ineens duikt er een TEA op die ik niet kon laten staan.

Roestig tot en met, maar wel keihard. Eigenlijk een prachtig ding dat ik wel graag zou willen conserveren. Diesel en smeerolie of lijnolie, dat is de vraag... Of zijn er nog andere beproefde manieren om het patina te bewaren?

Enige is, volgens het typeplaatje komt hij uit Engeland en ook de overige onderdelen duiden daarop, maar er zit wel een plaatje op van een Franse dealer, de verlichting lijkt mij Frans (of mis ik iets?) en de banden zijn Dunlop Tracteur.
Van de geschiedenis van deze tractor is niets meer bekend, behalve wat ik net geschreven heb. Toch hoop ik er toch nog wel iets meer van te weten te komen, waarbij de grootste vraag toch wel is: is 'ie nou Engels of Frans?

Ik zal wat foto's bijvoegen en dan mogen jullie je mening geven over herkomst, originaliteit en staat. Alles duidt erop dat hij heel weinig gebruikt is. Eerste achterbanden, nergens echt speling, ronde voetsteuntjes, originele bouten en moeren...

Groet!

Tim
Bijlagen
achterkant.jpg
achterkant.jpg (80.19 KiB) 10913 keer bekeken
bak.jpg
bak.jpg (61.15 KiB) 10913 keer bekeken
stuurhuis.jpg
stuurhuis.jpg (56.59 KiB) 10913 keer bekeken
dealer.jpg
dealer.jpg (66.74 KiB) 10913 keer bekeken
zijaanzicht.jpg
zijaanzicht.jpg (83.36 KiB) 10913 keer bekeken
TEA20 '55

Evertjan

Re: Engels of Frans?

Bericht door Evertjan »

Mooie aankoop, zit nog wel wat werk aan, maar dat maakt het zo ontzettend leuk.
Succes er mee :D :D :D
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Tim,

Gefeliciteerd met je aankoop. Lijkt me een mooi niet versleuteld examplaar.
21-11-5 betekende 21-11-55. Dit is ongeveer de productie datum van je trekker.

Trekker gebouwd in Engeland en vervolgens geimporteerd in Frankrijk.
Wat je niet weet, is of je trekker nieuw geimporteerd is of tweede hands in Frankrijk.
Beide is namelijk goed mogelijk.

In Engeland werden veel trekkers geleased door boeren. Zo kregen ze iedere 4 tot 6 jaar weer een nieuwe trekker. Veel van die oude engelse lease trekkers werden opgekocht door europese bedrijven die ze daarna helemaal na keken en weer verkochten aan lokale boeren. In Nederland en Belgie waren er al meerdere bedrijven die dat deden. Of dat ook in Frankrijk gebeurd is, weet ik niet. Het zou zo maar kunnen.

Succes met je zoek tocht. Als de vorige eigenaar niet veel van de historie weet, zal het lastig worden om de historie verder uit te pluizen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

françois

Bericht door françois »

Hallo,

Prachtige trekker! Ik heb mijn FF30GV als proef met motorolie ingesmeerd en ik moet zeggen dat het resultaat er mag zijn, je kunt ook zoals Hans de trekker met lijnolie insmeren. Heb je er toevallige de Carte Grise bij gekregen daar kun je ook al wat informatie over de herkomst uithalen. Verlichting lijkt ook op die van mij, zoals de SEV schakelaar op het dashboard en de nummerplaatverlichting, nummerplaathouder is ook hetzelfde type als de FF30.

Het verschil tussen een Franse en een Engelse kun je via een paar kleine details gemakkelijk zien zoals de motorolie vuldop, een Franse heeft ook een Permatic luchtfilter en de dynamo + dynamo steun zijn ook anders, de ontsteking is SEV i.p.v. Lucas en bovendien heb je op de versnellingsbak een D i.p.v. S en AR i.p.v. R. De carburator is trouwens bij de Engelse een Zenith terwijl deze bij de Franse dan weer een Solex is.

Mvg,

François

Dit is bij mij het resultaat door het insmeren met motorolie:
Afbeelding
Afbeelding
Ferguson TEA 20 1954, Ferguson TED 20 1955, Ferguson FF30GV 1958 en Massey-Ferguson 35 (TVO) 1959. Ferguson dorspoulie, originele Ferguson canvas cover A-TE-A68, Ferguson 12-AO-28 ploeg (USA), Ferguson cultivator 9-SKF-20 (Fr.), Ferguson B-JE-A20 earthscoop en Ferguson T-JE-A20 link box

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

François, hoe gaat het dan met stof op de fergie?

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Symen

Bericht door Symen »

Gefeliciteerd Tim, je het een pracht exemplaar gekocht. Stond volgens mij op Marktplaats.
Dit zijn de mooiste, onversleuteld en wat roestig. Het is idd een Engelse. Francois heeft de verschillen al aangegeven.
Een Frans stuur heeft vaak 4 spaken.
Als je het serienummer en het motornummer doorgeeft kan ik de produktiedatum opvragen.
Voor het concerveren is er Ovatrol oil in de handel.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Hij wou natuurlijk van mij niet geloven dat het een engelse was...... (neemt dus een expert mee en gelooft hem niet ! :wink: :wink: )

Het Serie nummer is ongeveer 465..... meer weet ik niet uit m'n hoofd meer en hij zou het opschrijven zaterdag als ie weer heen ging. Nog geen e-mail gehad dus geen nummer tot nu toe dus kan ik nog geen verdere info aanvragen. Het zal zo ongeveer halverwege december 1955 zijn gezien de gietcode. Verder een net ding met wat oppervlakkige roest, een radiator met los geschoten lijst maar verder netjes, de orginele 10-28 achterbanden maar erg ver heen, mist de slinger, gedeelde pen, het molentje en de kettingen tegen het zwaaien van de heflatten.

De oude baas had een en ander los gehad en weer gemonteerd zonder anti-corrosie middel dus er zit een beetje bouten los en vast zetten aan te komen en dan wat nalopen en controleren. De radius arm rechts is gebanaand dus die moet ff onder de pers, gereedschapbakje is er bij maar gescheurd dus ff lassen en monteren. De 28G carburateur doet het goed maar als Tim wil heb ik wel een 24T2 voor hem. Het bescherm blik voor de uitlaat wat naar voren schuiven en met de conservering beginnen. Wil ie er mee gaan maaien dan zal er een conversie aftak as in moeten en een fergie positioner zal dan erg handig zijn. 'T zal dan wel ff allemaal dezelfde roestige look moeten krijgen !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

françois

Bericht door françois »

Hallo Hans,

Stof is eigenlijk niet echt een probleem daar vreesde ik in het begin ook een beetje voor, als ik de deken er af haal kun je het stof zo wegblazen.

Mvg,

François
Ferguson TEA 20 1954, Ferguson TED 20 1955, Ferguson FF30GV 1958 en Massey-Ferguson 35 (TVO) 1959. Ferguson dorspoulie, originele Ferguson canvas cover A-TE-A68, Ferguson 12-AO-28 ploeg (USA), Ferguson cultivator 9-SKF-20 (Fr.), Ferguson B-JE-A20 earthscoop en Ferguson T-JE-A20 link box

Teedee

Bericht door Teedee »

Leuk man, al die positieve reacties! Ben er zelf ook wel heel erg blij mee. Hopelijk maakt 'ie zich goed nuttig met maaien en ik verheug me nu al op oldtimerdagen waar ik 'm zo dicht mogelijk naast overgerestaureerd spul zal proberen te zetten. Kijken of roest ook kan overspringen. ;)

Ik dacht, ik zal René niet te zwaar belasten als technisch goeroe van dit forum. Hij was tenslotte ook al mee geweest als technisch adviseur bij de aankoop. Ik heb dus zelf het serienummer even opgezocht in de Enthousiast's Manual. Tja, de boeken had ik natuurlijk allang liggen!

Bouwjaar is inderdaad 1955. Overigens René, het serienummer had je goed onthouden (bijna, het was donker): 485...
Qua geloven van de expert... Dat 'ie Engels was leek wel duidelijk, maar al die Franse meuk erop gaf wel vraagtekens. België was de eerste gok van de expert en dat leek ook logisch, omdat Frankrijk tenslotte zelf een fabriek had, dus waarom zouden die een Engelse tractor importeren. Echter, nazoeken van de plaatsnaam die op het dealerplaatje stond, gaf toch echt Zuid-Frankrijk als resultaat, vandaar de vraagtekens. Had ik natuurlijk aan René voor kunnen leggen, maar a.) geeft 'ie op het forum ook altijd antwoord en zo heeft iedereen er wat aan b.) had ik natuurlijk een excuus nodig om even te pronken met m'n TEA. ;)
Ik denk dat Gerrits verklaring het meest logisch is, dat de tractor gebruikt geïmporteerd is als gevolg van het Engelse leaseplan. Ik had geen weet van die acties. Het zou wel betekenen dat de banden niet de eerste montage zijn, aangezien er 'tracteur' op staat.
Een Carte Grise heb ik er niet bij. De verkoper wist nog net dat hij 'm 'ergens in Brabant' gekocht had en daar houdt de historie verder op. ik denk ook niet dat ik nog meer te weten zal komen, want een zoektocht naar de Franse dealer leverde niets meer op.

Er ontbreekt inderdaad nog e.e.a. en dat gereedschapsbakje heb ik mijn twijfels over. Lassen zal nog wel gaan lukken, maar het ding is zo gebutst en gedeukt, dat er ook totaal geen vorm meer in zit. Ik zie wel even of het gaat lukken. Ik moet sowieso voor een paar dingen bij de goeroe langs, want niet alleen handig, da's ook gezellig, gna...

Overigens, wat is een Fergie positioner? En qua carburateur, is die 28G niet origineel? Ik neem aan dat hij 4 mm groter is en dus wat meer zal doen op top. Geeft een 24T2 onderin wat meer koppel vanwege een betere vullingsgraad door een hogere luchtsnelheid bij lage toeren?

Owatrol en lijnolie, wat is precies het verschil tussen die twee behalve de prijs? 't Is echt een gaaf tractortje, dus ik wil 'm conserveren op de beste manier mogelijk natuurlijk, want meer roest zou toch wel over de top zijn, niet?

Hans had gelukkig nog een kettinkje en replica slinger liggen, dus die onderdelen hoef ik niet meer te zoeken. Zal alleen nog D-sluitingen of harpsluitingen moeten halen en die in het accuzuur mikken om ze niet teveel uit de toon te laten vallen, haha!
Rest onderdelen zal t.z.t. wel een keertje voorbijkomen. De TEA heeft nog de originele bevestigingsplaten voor een Ferguson maaibalk, dus daar hou ik ook mijn ogen voor open.

Ik was er al bang voor: wat gewoon een gebruikstractor had moeten zijn, begint nu alweer een hobby te worden die gevaarlijk veel geld kan gaan kosten. Ding is zo ontzettend origineel, dat je vanzelf op zoek gaat naar de originele en niet de goedkoopste onderdelen. 't Is wat... :?
TEA20 '55

françois

Bericht door françois »

Hallo,

De Zenith 28G is origineel maar komt minder vaak voor dan 24T2 en is pas vanaf de 35 het standaard model, heb zelf een 28G op de TED 20 zitten. Heb je misschien wat duidelijkere foto's van de steunen voor de maaibalk? Ik denk dat de meestvoorkomende in Frankrijk Kuhn was, ik heb hiervan nog een onderdelenboekje in pdf vorm mocht het zo zijn.

Mvg,

François

Symen

Bericht door Symen »

Leuk verhaal. Wedden dat jou tractor meer belangstelling geniet dan de gerestaureerde naast jou op de show.
De steunen voor de maaibalk kunnen heel goed Ferguson zijn. Zien er bijna net zo uit als die van de banana lader.
Ben niet zo gecharmeerd van de grotere carburateur. Hoe groter hoe meer toeren en lawaai. Hoe stiller de tractor loopt hoe mooier toch?
Als de tractor uit het Engelse leaseplan komen, zou je Engelse elektrische onderdelen verwachten.
Nieuwe onderdelen in het vuur gooien geeft een goed resultaat voor jou doeleinde!
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Teedee

Bericht door Teedee »

Onderstaand nog wat foto's. Op die van de kromme stang zie je ook nog net een van de maaibalksteunen. Hopelijk niet iets Frans, want dat zal nog lastiger zijn om aan te komen. ;)

Aangaande de carbs, het is op voorhand moeilijk te zeggen wat fijner is. Als de 24T2 wat meer trekkracht onderin zou geven is dat natuurlijk fijn en als 'ie stiller is ook, maar wellicht doet die 28G het qua trekkracht helemaal niet minder. Ik zou ze beide moeten proberen om het verschil te voelen en mijn mening te kunnen vormen.

De kwestie Engels/Frans zit me nog wel steeds dwars. De knop voor de verlichting is van het Franse merk SEIM, er zit zo'n Frans spiegeltje op de linker koplamp, de achterverlichting is Frans (en lelijk, die vervang ik en ga ik niet opknappen) en zelfs de meters zijn Frans. In ieder geval de ampèremeter. Dat afgebroken zwarte knopje onder de ampèremeter weet ik niet van wat de herkomst is. Sterker nog, ik heb geen flauw idee waar dat knopje voor is!

Hmm, onderdelen in het vuur gooien klinkt zo lomp dat het nog wel eens een goed idee kon zijn ook, haha!

Groet!

Tim
Bijlagen
stang.jpg
stang.jpg (77.55 KiB) 10834 keer bekeken
luchtfilter.jpg
luchtfilter.jpg (80.1 KiB) 10834 keer bekeken
schakelaar.jpg
schakelaar.jpg (69.69 KiB) 10834 keer bekeken
klokken.jpg
klokken.jpg (74.71 KiB) 10834 keer bekeken
benzine.jpg
benzine.jpg (74.16 KiB) 10834 keer bekeken
TEA20 '55

Symen

Bericht door Symen »

fire bolts.jpg
fire bolts.jpg (176.76 KiB) 10832 keer bekeken
fire bolts 2.jpg
fire bolts 2.jpg (197.92 KiB) 10832 keer bekeken
De Ferguson goeroe van Noord Ierland doet het zo.

Nieuwe boutjes zien er na de brand uit als boutjes van 60 jaar.

Mooie detailfoto's Tim.

Ik ga nog steeds van een Engelse Ferguson uit die nieuw is geimporteerd in Frankrijk. Daar werden de "eigen" olosse onderdelen op de tractor gezet.

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Die schakelaar onder de a meter zou wel voor de richting aanwijzers zijn. De a meter hoort er van af nieuw niet in.
Hier nog een foto,tje van mijn engelse,nieuw,in,frankrijk,verkochte,tea
Je mag hem ook wel zelf weer eens komen bekijken hoor!

Ik had voor lijnzaadolie gekozen omdat de meeste oldtimer-conservering middelen op basis van lijnzaadolie zijn, (verf is dat soms ook) en voor een liter kon ik ook 5 liter paardevoedings middel halen. Werkt het niet kan ik zelf iedere dag een eetlepel nemen voor een glanzende vacht! Het duur een week voordat het droog is maar het is bijna net zo hard als verf.
En je kunt het opspuiten zonder masker en buiten, niet schadelijk voor mens en natuur!

mvg hans eshuis
Bijlagen
tea 008.jpg
tea 008.jpg (124.41 KiB) 10817 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hans eshuis op ma 27 apr 2015 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Een TE-20 serie met een 28G is eigenlijk een "high altitude" model oftewel het werdt geleverd naar plaatsen waar de lucht eiler is door hoogte of extreme hitte. de 28G heeft namelijk een 28mm "strot" en de normale 24T2 een 24mm. Daar past dus naar gelang meer of minder lucht door.

Een Fergie positioner ( http://www.fergy.com.au/positioncontrol.htm ) is een positie regeling zoals op de 35 te vinden is voor een TE. Nadeel van deze is het weer moeten afstellen van je quadrant voor je kunt gaan ploegen. Voordeel is dat je de maximale hoogte kunt begrenzen en dus je maaier niet tegen de aftakas kunt tillen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie