Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Sluismolenaar

Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Bericht door Sluismolenaar »

Dag allemaal,

Gisteren een beetje pech: na het starten sloeg hij af, stom genoeg vergeten het kraantje van de brandstoftank open te draaien. Dat is dan lastig en geeft wat gedoe, meestal lukt het daarna wel weer, maar deze keer koste het wel erg veel moeite. Paar verstuivers even los gehad (leiding wartel) en daar kwam toch wel diesel uit druppen, maar na veel moeite liep hij en eenmaal buiten sloeg hij af en na nog veel meer geprobeer startte hij weer maar sloeg snel weer af en toen was het echt wel gebeurd.

Trekker maar weer terug in de schuur geduwd en dat was het dan voorlopig, dan maar hooi halen met de auto. Later bedacht ik me dat er nog 2 ontluchtingsschroefjes op de brandstofpomp zitten, dus die heb ik net ook nog even geprobeerd. Bij de onderste spuit het in 2 stralen uit die gaatjes, bij die bovenste druppelt er een beetje uit. Maar starten? Helemaal niks noppes nada. Accu was al zowat leeg gestart gisteravond dus de auto er maar voor met startkabels, maar mijn MF35 4 cilinder dieseltje heeft er geen zin meer in.

Wat zou dit kunnen zijn? De brandstofpomp die geen druk meer levert (gezien het gedruppel bij het bovenste ontluchtingsschroefje), de verstuivers die niet meer open gaan (door te lage pompdruk, of door wat anders?)

Kortom: Help!

Sinds ik de trekker heb, heb ik aan het brandstofsysteem niets gedaan, behalve schoon filterelement in filterhuis (heeft maar 1 filterhuis). Hier en daar lekt het wel, met name kraantje van brandstof-glaasje onder de tank en bij het opvoerpompje druppelt het een beetje, vandaar dat ik dat kraantje ook dicht doe als ik de trekker niet gebruik.

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Bericht door admin »

Eerste reactie:

Niet voldoende diesel naar de verstuivers. Het moet echt uit de leiding spuiten als je wartel bij de verstuiver los draait. Waarschijnlijk zit er toch nog ergens lucht in.

2e optie. Opvoerpompje geeft niet voldoende brandstof naar de pomp.

Succes.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Andreas,

Als de zaak lekt kan er dus ook lucht in als je geen diesel toe laat (kraan dicht). Gewoon bij het begin beginnen, filter ontluchten, pomp ontluchten en dan de verstuivers los tot het er uit spuit. Dan starten. Loopt de motor dan op ca 1000 toeren de versuivers 1 voor 1 even een seconde of 5-10 een slag los.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Sluismolenaar

Nou, dat leek goed te gaan maar viel toch tegen vanavond.
Eerst met hendeltje van de opvoerpomp systeem onder druk, ontluchtingsbout van filterhuis open en inderdaad wat geborrel en gesputter en toen er alleen nog diesel uit kwam bout weer dicht.
Dan beide ontluchtingsschroefjes op de pop open. De onderste gaf 2 mooie straaltjes, dus die dicht, bovenste geeft geen straaltjes maar sijpelt langs het pomphuis omlaag.
Wat opvalt: soms geeft het hendeltje van de opvoerpomp duidelijk weerstand als je het naar beneden drukt, en op een gegeven moment niet meer. Lijkt te komen doordat het systeem onder druk staat en er gewoon niet meer in kan (diafragma gaat niet meer omhoog, dus hendeltje trekt dat niet meer omlaag omdat het al omlaag is.
2 verstuivers een beetje los, nr 1 en nr 3 (van de voorkant van de motor geteld), omdat van die beide aansluitingen op de pomp bovenop zitten. beetje pompen met de opvoerpomp, daarna met startmotor motor even rond: druppeldruppel. Spul weer vast en starten maar (met de auto er naast voor de startkabels, want accu was nog leeg na al die startpogingen donderdag). Na een tijdje starten lukt het en slaat hij aan. Al lopende alle verstuiver wartels even iets los. Wat me opvalt is dat verstuiver 2 (van voorkant geteld) druppelt langs het leidinkje, de andere 3 geven een sproeistraaltje. Daar zit dus duidelijk meer druk achter dan bij verstuiver 2. kan dat aan de verstuiver liggen (dat die al opent bij een hele lage druk of zo, en er dus weinig drukopbouw kan zijn?). Leek ook of het toerental niet veranderde met die een beetje los, bij de andere drie merkte ik wel een klein verschil tussen vast en los. Zag in de manual trouwens dat de verstuivers elke 480 uur een afstelbeurt nodig hebben, waarschijnlijk is het hoog nodig bij deze.

Nou Dixie loopt weer, dus maar even naar buiten zodat de schuur niet vol rook komt en gelijk maar even een stukje rijden tot eind van de straat en terug. FOUT! Eind van de straat haalde hij wel, maar hield toen in en sloeg af: zo dood als een pier, en met een zo goed als lege accu geen beginnen meer aan. Gloeiende-gloeiende. Kraantje van de tank stond nu echt wel open. Dus maar even terug gelopen, auto erbij, startkabels en gereedschap voor nog een rondje ontluchten. En verdomd, hij wilde weer aanslaan. Rustig laten lopen en terwijl ik de auto loskoppel en naast de weg parkeer slaat de trekker weer af! Nog eens de hele ontlucht procedure, maar nu lijkt het bovenste ontluchtschroefje totaal geen peut meer te lekken, de onderste wel een beetje, maar opvoerpomp doet niet veel (geen weerstand op het hendeltje). Geen beginnen meer aan. Uiteindelijk een uur bezig geweest om mijn trekker terug te duwen, om 23.15 stond-ie weer in de schuur, neus eerst.

Service manual er nog maar eens bij om te kijken of ik wat over die injectiepomp kan vinden. Vreemd dat verstuiver 2 zo'n slap druppelstraaltje geeft met de wartel los, terwijl de rest mooi sproeit. Uit wat ik van de pomp begrijp is het eigenlijk 1 pompje (2 plunjers) die om beurten alle verstuivers bedient, dus als er 3 goed zijn lijkt me dat de injectiepomp bij alle 4 de verstuivers goed werkt.
- er zit een filtertje in de grote aansluiting van de brandstof toevoer van Filterhuis naar injectiepomp: misschien vervuild?
- waarom geeft bovenste ontluchtingsschroefje geen brandstof meer, terwijl de onderste dat nog wel deed?
- ik verdenk de opvoerpomp ook,
- ik verdenk het grote filter ook, ik had de indruk dat er iets niet klopte met de afdichtringen die er in zitten/horen te zitten toen ik een nieuw filter kocht bij Histoparts.
- sedimentglaasje onder de tank laat af en toe ook wat vlokjes vuil zien, mogelijk toch iets in het systeem geraakt?

Probleem: toen ik de trekker door de midden had en achterend had opgeknapt wilde ik de brandstofleiding van het glaasje naar de opvoerpomp vervangen. Bij Histoparts een nieuwe gekocht, die bleek niet te passen (andere vorm kwa bochten, maar ook een andere wartel die in de opvoerpomp moet en niet past), maar ik kreeg de oude leiding met geen mogelijkheid uit de opvoerpomp! Dus maar laten zitten, hopelijk dat die nu kan blijven, hoewel het bij die warteltjes niet helemaal droog blijft.

Grootste zorg die ik heb is dat de injectiepomp een mankement zou hebben, maar als-ie loopt loopt-ie goed, afgezien van de ontdekking bij verstuiver 2...

Tot zover maar even, ik ben weer uitgedampt na een dik uur duwen en ga douchen en naar bed...

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----

Dretne

Bericht door Dretne »

Hallo Andreas

Denk toch dat er nog lucht in het systeem zit

Zoals Rene zegt, stap voor stap alles goed ontluchten, eventueel brandstoftank afnemen en die eens goed reinigen, filter in het kraantje niet vergeten en eventueel nieuwe filters plaatsen ( wrs ook een filter in het opvoerpompje en in de aansluiting toevoer van de brandstofpomp )

Ook al zou er iets mis zijn met cil 2 dan moet hij nog blijven draaien op 3 cilinders...dus denk niet dat dit de oorzaak is...

Denk dat gewoon lucht of vuil uw probleem is...

Mvg Luc
2 x MF 35X 1963, MF 65 MKII 1963, Ferguson Jack...

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Andreas,

Zo als ik het nu zie, zit de verstopping voor de brandstofpomp.
Het lijkt er namelijk op dat de brandstof pomp niet voldoende diesel krijgt en dat daardoor de trekker stil valt. Als je dan even wacht is weer voldoende brandstof om te kunnen starten.

Hoelang is het geleden dat het brandstof filter vervangen is? Die kan ook dicht slibben met troep. Andere verdachte is een kapot opvoerpompje. Dat membraam heeft ook niet het eeuwige leven. Dan kan er ook nog een leiding dicht zitten.

Je zou het brandstof filter er eens af kunnen halen en de leiding van het opvoerpompje naar het filter eens door kunnen blazen. Gaat dat gemakkelijk, draai dan de kraan onder de tank eens open en kijk hoe snel de brandstof bij het weggenomen filter er uit stroom. Dit moet een aardige straal zijn.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Sluismolenaar

@ Luc: ja ik denk het ook, vuil of lucht of beide ergens zodat de inspuitpomp niet voldoende krijgt.

@ Gerrit: lijkt er zeker op.

Het gekke is dat het opvoerpompje het toch wel goed lijkt te doen, maar als er eenmaal druk in het systeem opgebouwd is (en niet doorstroomt) neemt de weerstand op het hendeltje af. Membraan beweegt dan niet meer mee. Maar als ik hem na een tijdje probeer met de brandstofkraan onder de tank open, dan zie je een fikse kolk in dat glaasje ontstaan, dus daar zit de doorstroming wel goed.

Ik ben toch van plan het grote brandstoffilter eens open te maken en zien wat daar aan vuil in zit, en de leiding van filter naar inspuitpomp eraf zodat ik dat filtertje in de ingang van de inspuitpomp eens kan bekijken. Ik hoop maar dat dat er nog in zit en heel is, maar tot op heden heb ik geen verprutste dingen aan de trekker gevonden, dus ik heb goede hoop dat die alleen maar verstopt is geraakt en er geen vuil in de inspuitpomp zelf is geraakt.

Ik heb de indruk dat het grote brandstoffilter niet helemaal goed werkt doordat er wat ontbreekt. Ik vond dat het anders in elkaar zat dan op de plaatjes in de manual, dus dat maar nakijken.

Waar het op lijkt is dat op een of andere manier het brandstofsysteem tot aan de inspuitpomp ergens verstopt lijkt te raken en dan gaat-ie via de lekkagepunten lucht aanzuigen. Want hij reed prima gisteravond, ook volgas. maar ja, dan gaat er aardig wat peut rond dat vuil meesleurt. Al met al niet iets waar ik op zat te wachten, maar gelijk de kans maar nemen om e.e.a. zo lekvrij mogelijk te krijgen.

Wordt vervolgd. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Andreas,

Ff simpel, is je kraan niet verstopt in de tank (wil voorkomen na een poosje staan, zuigt ie alle rommel klem in de kraan). ff het glaasje er onder weg en de kraan open, hoeveel komt er uit ?.

Werking van de opvoerpomp is, je drukt het membraam tegen een veer in tijdens de aanzuig slag. De veer drukt de brandstof het systeem in. Krijgt de pomp tegen druk dan zal het membraam vrijwel in de zelfde stand blijven en dus lijkt het of je niks meer voelt in het hendeltje. Als je echt niets voelt ff de motor een "tikje" geven, dan staat de hevel op de nok van de nokkenas met hetzelfde effect.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Sluismolenaar

Heren,

Ik heb een tijdje geleden de leiding van het filter naar de inspuitpomp los gehad. Die zit aan de pomp met zo'n knelwartel (tonnetje?) in een grotere wartel, daaronder zit in de kop van de pomp nog een koperen gaasje. De leiding zelf krijg ik niet uit die eerste wartel, tonnetje is waarschijnlijk zover ingedrukt dat het zaakje knelt. Dat probleem heb ik ook bij de aansluitingen op het opvoerpompje en het filterglas.

Overigens was het gaasfiltertje nog in prima staat en niet heel vuil, na nogmaals heel goed ontluchten kwam er eindelijk ook veel diesel uit het bovenste ontluchtstopje op de inspuitpomp. Het lijkt erop dat dat probleem nu verholpen is, maar wegens lege accu en geen acculader nog niet kunnen proberen. Bovendien blijft het probleem van lekkage op een aantal punten bestaan.
- opvoerpompje (wartelverbindingen en/of membraan/pakking)
- stopkraantje op het filterglas onder de tank (o-ring?)
- wartelverbinding van filterglas naar opvoerpomp
- heel misschien ook de wartelverbinding op de kop van de inspuitpomp (inlaatleiding vanaf brandstoffilter).

Ik heb destijds een nieuwe leiding gekocht voor filterglas/opvoerpomp, maar die past niet en ik krijg de oude niet los. Wel de wartels, maar de leiding niet eruit. Nu zag ik dat de nieuwe leiding (metrisch) plastic busjes heeft en een kraagje waar de wartelmoer tegen drukt. De oude leiding (inch maten) lijkt ook zoiets te hebben, maar mogelijk met een metalen tonnetje (zoals een waterleiding knelfitting?).

Vragen aan jullie:
- hoe krijg ik die oude leidingen uit de wartelverbinding zonder de boel echt te slopen (kapot maken), dwz aansluitingen van opvoerpomp, filterglas en eventueel de inspuitpomp niet te beschadigen?
- als ik die leidingen er uit heb, kan ik er dan zo'n kunststof busje op schuiven, de vraag is: zijn die busjes los te krijgen en krijg ik eventuele koperen tonnetje/knelringen er weer af (doorslijpen heel voorzichtig).

Ik heb een set afdichtingen en pakkingen gekocht voor de motor/onderblok, daarin een klein zakje met een pakking die lijkt te zijn voor d eopvoerpomp tegen motorblok, plus nog een zooi klein grut. Ook een grote dikke platte rubberen ring, lijkt voor het filterglaasje te zijn. Hopelijk ook een O-ring voor dat kraantje...

Zou zo fijn zijn als die zooi eens lekdicht zou zijn.

Alvast bedankt voor de hulp en tips.

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Andreas,

De pomp demonteren van de trekker (stand markeren als dat niet gedaan is) en dan de leiding incl wartel demonteren. Heel karwei maar is de enige manier. Dan de leiding met wartel een beetje warm stoken en zo krijg je die er dan uit.

De tonnetjes (inderdaad snijringen) kun je voorzien van teflon tape en dan de zaak weer in elkaar zetten. Soms als de leiding een beetje door het ding heen steekt kun je er een O-ringetje voor op zetten en dan de zaak weer monteren, werkt beter dan de teflon tape.

Wat betreft de leidingen uit de opvoerpomp, ik denk dat je te voorzichtig bent, die dingen moeten soms een flinke tik hebben voor ze los willen komen.

De kraan heeft een O-ring om de spindle, er zit een schroefje naast om de spindel te borgen draai die er uit en je kunt de spindel uit de kraan draaien en vervolgens de O-ring vervangen. Opvoerpompjes vervang ik liever. De hand bedienings hendels gaan lam (en lek), de boutjes zijn eens te hard aangedraaid waardoor de flens tegen het blok krom is en de pakking niet meer sluit enz.

Success en groetjes,

René.

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Andreas,

In jou bericht van 24 juni 14.04 uur schreef jij dat je de leiding er niet uit kreeg als je de wartel los gedraaid had.
Er werd vroeger wel eens een kort stukje blanke bezineslang over het tonnetje gedrukt als de boel lekte.
Dit is bij jouw denk ik ook het geval.
Dan zul je de leiding als je de wartel losgenomen hebt er met enig gepast geweld uit moeten wurmen.
Het nieuwe type leiding met de geperste kraag moet men monteren met een klein rubbertje.
Waarschijnlijk heeft de MF dealer dit wel.
Er zijn in elk geval 3 verschillende maten in.
Dus de buiten diameter van de leiding en de binnen diameter van de schroefdraad opmeten.
Ik vind de het nieuwe type afdichting van de leiding veel mooier en handiger, maar dit was er vroeger niet.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Sluismolenaar

Dag Wim e.a.,

Je heb waarschijnlijk helemaal gelijk m.b.t. dat stukje benzineslang, de tip om na losdraaien van de wartel even de boel op te warmen werkte perfect. Ben vanmiddag lekker aan prutsen geweest met het brandstofsysteem van mijn MF35/4. uitlaat van de opvoerpomp en uitlaat van het kraantje/kijkglas had zo'n stukje slang op de leiding, tussen tonnetje en wartel in. Die ringetjes slang zijn echt keihard geworden. Er steekt niet veel leiding uit het tonnetje, bij 1 aansluiting zo goed als niets, maar ik ga toch proberen daar O-ringen in te frotten in de hoop het lekdicht te krijgen. Misschien wel dubbele, 1 aan het begin van de leiding en 1 tussen tonnetje en wartel, maar misschien is 1 aan het begin wel genoeg.
Overigens had de leiding van het brandstoffilter naar de inspuitpomp geen lekkage op de wartel, maar ook die kreeg ik er eerder niet uit, en nu met wat opwarmen wel. Ook hier een stukje slang tussen de felsrand op de leiding en de wartel, daar friemel ik ook een O-ring tussen, misschien snij ik dat stukje slang er dan wel af. Vreemd dat de aansluiting hier anders is als op de andere leidingen. Vermoedelijk ook hetzelfde op de retourleiding van de pomp (die zit vlak bij de montageflens) die niet lekt en ik ook niet eruit krijg. Die laat ik maar zo voorlopig.

Leiding van kraantje naar opvoerpomp eraf en daarna er weer op om die als uitlaat te gebruiken. Kon ik mooi de tank stukje bij beetje leeg laten lopen in jerrycans, tank was nog bijna half vol. Daarna kraantje eruit gedraaid, O-ring is helemaal hard.

Ik ontdekte nu ook waarom op het grote filterhuis een kleine banjo zit die is dicht gesoldeerd. Op de tank zit ook een warteltje die is dicht gesoldeerd. Volgens "het boekje" hoort daar een leiding naar het kleine tankje van de "thermostart". Die zit er niet op en lijkt er ook nooit opgezeten te hebben of is al heel lang geleden er af gehaald. De aansluiting op het inlaatspruitstuk is ook dicht gesoldeerd lijkt wel.
Nu mis ik die thermostart niet echt, maar volgens de manual dient dat stukje leiding vanaf het filter naar de tank (met dat kleine hulptankje t.b.v. de thermostart) ook als extra ontluchting van het filterhuis. Lucht die er dan per ongeluk toch in gekomen is loopt dan naar de tank weg en niet naar de inspuitpomp. Dus nu dacht ik: misschien wel handig om daar toch een leidinkje te monteren? Kan t.z.t. nog wel, eerst de boel maar luchtdicht krijgen. Morgen O-ringetjes kopen...

Opvoerpompje lijkt het wel prima te doen, ik kan geen tekenen van lekkage van het membraan ontdekken. Dan zou lekkende diesel ook in het carter lopen vermoed ik, en dat lijkt me niet het geval, maar ook met het hendeltje pompen met vingers op in- en uitlaat laat zien dat het membraan druk (of vacuum) blijft houden.

Groeten,
Andreas

Plaatjes:
Bijlagen
dichte thermostart aansluiting op spruitstuk
dichte thermostart aansluiting op spruitstuk
DSC04662-klein.jpg (110.93 KiB) 11631 keer bekeken
dichte wartel op tank
dichte wartel op tank
DSC04661-klein.jpg (133.07 KiB) 11631 keer bekeken
dichte banjo op filter
dichte banjo op filter
DSC04660-klein.jpg (147.32 KiB) 11631 keer bekeken
links boven aansluiting op kraantje/kijkglas, rechts aansluiting op injectiepomp, onder aansluiting op uitlaat opvoerpomp
links boven aansluiting op kraantje/kijkglas, rechts aansluiting op injectiepomp, onder aansluiting op uitlaat opvoerpomp
DSC04663-klein.jpg (132.37 KiB) 11631 keer bekeken
Groeten,
Andreas
----

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Andeas,

Als je losse gloei pitten in de kop hebt dan is die "thermo of vlamstart" en dat tankje enz. niet nodig. Wel hoort er dan een leiding van die banjop op het filter naar de aansluiting achter op de tank te lopen. Die banjo in je filter heeft een hele kleine doorlaat zodat ie als automatische ontluchter werkt op het filter. Er lekt dus permanent een deel van de opgepompte brandstof terug naar de tank zodat eventueele lucht mee wordt genomen.

Groetjes,

René.

Sluismolenaar

@ René:
Ja mijn trekker heeft inderdaad een gloeier per cilinder. Werkt goed. Kennelijk is dat de reden dat dat leidinkje er niet (meer) is. Dat gaatje in de banjobout is inderdaad heel klein...

Vandaag op pad geweest voor dieselbestendige Viton O-ringen t.b.v. de brandstofleidingen, en omdat ik merkte dat die koperen ringen onder de banjo's ook niet ideaal waren ook stalen ringen met viton binnenring. Ik had via HPS al eens iets dergelijks voor de aftappluggen van carter en versnellingsbak etc. en dat werkt heel goed. Met koperen ringen is blijkbaar een kleine oneffenheid toch al genoeg om toch lekkage te geven.

Heel de boel weer in elkaar, nieuwe rubber ring op het kijkglas (met koperen filtergaasje), O-ringetjes op de tonnetjes gewurmd voor zover mogelijk. Toch weer lekkage bij die tonnetjes, meer dan voorheen. Weer eraf, kijken, O-ringetjes blijken te verschuiven en kapot te klemmen, dus dat gaat hem niet worden (behalve bij de aansluiting op de inspuitpomp, die was en blijft dicht, wel een extra O-ringetje erbij gedaan). Aansluiting van de opvoerpomp naar filter eens met teflontape i.p.v. een O-ringetje, want daar wilde een O-ring helemaal niet. Gaat 5 minuten goed, teflon lost echt snel op...

Afijn, met al dat geklooi bleek ineens de opvoerpomp ook flink te gaan lekken op de naad waar het membraan zit... Ook het kijkglas dicht niet goed af op de rubber ring. Die nieuwe ring past ook wat strak in het huis. Dus, leidingen van kraantje naar opvoerpomp naar filter eraf, opvoerpomp eraf en open. Membraan lijkt goed, maar toch aan 2 kanten diesel, zij het minimaal. Overigens op het membraan aan de dieselkant een flink laagje prut. Ik snap nu ook wat René (Fergie) bedoelde met verbogen rand t.g.v. aandraaien van schroefjes, tussen die 5 die het membraan klemmen staat het wat rond. Dat heb ik wel weer goed gekregen op een vlakke stalen plaat, fijn schuurpapier en voorzichtig dat klemrandje weer netjes maken op mijn draaibank(je). Gelijk voor het eerst de 4-klauw maar gebruikt, viel me mee dat de 3-klauw er zo makkelijk af ging...

Overigens bedacht ik me dat je met de hand toch aardig wat druk in die opvoerpomp kunt opbouwen, misschien stond het daarom wel zo bol? Zo strak zaten die schroefjes nu ook niet vast. 1 boutje waarmee het aan het motorblok zit trouwens ook niet (gewoon los, maar dankzij veel vloeibare pakking door een vorige eigenaar bleef het toch goed zitten)

Anyway, morgen naar HPS voor membraan, pakking, brandstofleidingen met moderne afdichting etc.
Een andere keer zal ik wel eens proberen dat leidinkje van filter naar tank terug te maken, eerst de rest maar eens lekdicht krijgen...

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Andreas,

Nieuwe koperen ringetjes wordt door de tijd van zelf hard. Voor de montage uitgloeien maak ze veel zachter en beter in afdichten. Ik gloei tegenwoordig met ringen altijd uit voor montage. Geeft meer kans van slagen. De ringen kun er wel nieuw uit zien, maar je weet niet hoe lang het al op de plank heeft gelegen.

Kijk ook even of de montage vlakken waar de ringen op liggen nog vlak zijn. Ik heb banjo koppelingen gezien die ovaal waren. Dat dicht niet (nooit) meer af.
Groetjes Gerrit Preuter

Plaats reactie