Hallo,
Het volgende gaat dan wel niet over een Ferguson trekker, maar over onze oranje blauwe Italiaan.
Deze trekker hebben we uit elkaar vanwege een versleten koppeling, en omdat hij langzaamaan minder goed te starten was. Eerst de kleppendeksels er eens af, en de voelmaat onder de tuimelaars door. De speling was ipv 0.15, 0.35! Ik dacht dan zal er vast meer versleten zijn. Dit bleek ook het geval na het demonteren van de koppen. Er zat een forse stootrand in de bovenkant van de bussen. Dit was niet aangekoekte roet maar hij was gewoon versleten. Daarna de bussen eraf (luchtgekoelde motor) en het was al snel duidelijk dat er het een en ander aan moet worden gedaan. Je kon zien dat er uitlaatgas langs de zuigers kon ontsnappen aan de strepen roet. Bij de Same dealer hoorden we dat het gangbaar was om dan de bussen op te laten boren en een overmaatse zuiger en zuigerveren aan te schaffen.
Op de drijfstanglagers kon je een klein beetje ruimte voelen. Nu we de drijfstangen eruit hebben is er in de schaaltjes op sommige plekken al heel lichtjes de brons of koperkleur tevoorschijn gekomen. Is dit een indicatie dat ze aan vervanging toe zijn? En die klein beetje ruimte hoort dat zo omdat de motor nu nog niet op bedrijfstemperatuur is? We dachten er al aan om de krukas te laten slijpen en ondermaatse drijfstang- en krukaslagers aan te schaffen, want het hoeft geen low budget revisie te worden omdat de trekker zomers wel aardig wat uren maakt.
Vr. Gr.
Ype
Ps: Het motorblok van mijn MF 35 is precies vandaag 50 jaar geleden gegoten. Dit vond ik wel een noemenswaardig nieuwtje.
Tot slot iedereen prettige kerstdagen!
Motor revisie
Moderators: Tony, fergie, admin
Motor revisie
Mijn trekker: MF 35 4cil.
Trekkers op ons melkveebedrijf: Valtra Valmet 8400, Deutz fahr agrotron 115TT mk3, same minitauro 50
Trekkers op ons melkveebedrijf: Valtra Valmet 8400, Deutz fahr agrotron 115TT mk3, same minitauro 50
-
- Contacteer:
Hello Ype,
Wij hebben hier ook een luchtgekoelde rond huppelen in de vorm van de deutz 6206. Wat me bij de deutz verbaasde was de kleinere klepspeling en de nog kleinere tolleranties als bij ons overige watergekoelde wagenpark. Bij ons deutsje waren de bussen in de tuimelaars en de bussean waar die omheen draaien dusdanig versleten dat we met klepspelingen van ruim meer dan een halve mm geconfronteerd werden. Liep hij overigens niet eens verkeerd mee ! Na het vervangen van al die bussen en het goed stellen van de klepspeling loopt hij overigens wel een stuk beter.
Of het nu een lucht of watergekoelde motor is, speling op de krukaslagers, bigend lagers en de smallend lagers is meestal niet goed. Inderdaad, als je koper kleuren in de schalen heb zondermeer nieuwe schalen. Dat hoeft niet te betekenen dat de krukas geslepen moet worden, die moet je gewoon op (laten) meten met een micrometer en de gemeten waarden vergelijken met de tolleranties voor de maat schalen die er op zitten (standaard of ondermaat). Mijn japanse vervoermiddel had bijvoorbeeld 0,01 mm slijtage (maximaal, de rest is niet meetbaar verschillend van standaard) na 230.000km. Na die meting kun je dan bepalen wat het beste is.
Mischien heb je gezien dat Gerrit een nieuw subforum heeft gemaakt van wat voorheen de spam-emmer was. Mischien kan hij deze topic daar heen verplaatsen ?
Groetjes,
René.
PS. gefeliciteerd met je 23C !.
Wij hebben hier ook een luchtgekoelde rond huppelen in de vorm van de deutz 6206. Wat me bij de deutz verbaasde was de kleinere klepspeling en de nog kleinere tolleranties als bij ons overige watergekoelde wagenpark. Bij ons deutsje waren de bussen in de tuimelaars en de bussean waar die omheen draaien dusdanig versleten dat we met klepspelingen van ruim meer dan een halve mm geconfronteerd werden. Liep hij overigens niet eens verkeerd mee ! Na het vervangen van al die bussen en het goed stellen van de klepspeling loopt hij overigens wel een stuk beter.
Of het nu een lucht of watergekoelde motor is, speling op de krukaslagers, bigend lagers en de smallend lagers is meestal niet goed. Inderdaad, als je koper kleuren in de schalen heb zondermeer nieuwe schalen. Dat hoeft niet te betekenen dat de krukas geslepen moet worden, die moet je gewoon op (laten) meten met een micrometer en de gemeten waarden vergelijken met de tolleranties voor de maat schalen die er op zitten (standaard of ondermaat). Mijn japanse vervoermiddel had bijvoorbeeld 0,01 mm slijtage (maximaal, de rest is niet meetbaar verschillend van standaard) na 230.000km. Na die meting kun je dan bepalen wat het beste is.
Mischien heb je gezien dat Gerrit een nieuw subforum heeft gemaakt van wat voorheen de spam-emmer was. Mischien kan hij deze topic daar heen verplaatsen ?
Groetjes,
René.
PS. gefeliciteerd met je 23C !.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Site Admin
- Contacteer:
Ype,
Ik ben het helemaal met René eens. Meten is in dit geval weten. Neem de onderdelen mee naar een motorrevisie bedrijf en laat daar gewoon alles nameten. Vaak kost dit niets en krijg je ook nog een vakkundig advies op de koop toe.
P.S. Ik vond je vraag te goed om naar het leugenbankje te verplaatsen. Daarom heb ik maar een nieuw topic aan het forum toegevoegd. Dat mag ook wel na een jaar.
Ik ben het helemaal met René eens. Meten is in dit geval weten. Neem de onderdelen mee naar een motorrevisie bedrijf en laat daar gewoon alles nameten. Vaak kost dit niets en krijg je ook nog een vakkundig advies op de koop toe.
P.S. Ik vond je vraag te goed om naar het leugenbankje te verplaatsen. Daarom heb ik maar een nieuw topic aan het forum toegevoegd. Dat mag ook wel na een jaar.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger