stilvallen van MF 130
Moderators: Tony, fergie, admin
stilvallen van MF 130
Hallo,
mijn MF130 (Perkins 4 cylinder) stopte 5 minuten na starten (gedurende nog stationair draaien ) ineens . Heb geprobeerd om te herstarten maar lukte niet . Heb toen een nieuw dieselfilter geplaatst en alle leidingen ontlucht tot aan de injecteurs . Allemaal prima . Maar geen starten . Heb geprobeerd met aanslepen maar ook daar geen succes . Zie nu wel dat er olie lekt (via pakking) uit het lucht inlaatspruitstuk . Voorheen was hij totaal lekvrij en liep prima .
Moet ik nu denken aan -kapotte zuigerveren ?
- kleppen die niet meer sluiten ?
Draaien op startmotor laat geen abnormale geluiden horen .
Iemand enig idee ?
Vrgrt, antoine
mijn MF130 (Perkins 4 cylinder) stopte 5 minuten na starten (gedurende nog stationair draaien ) ineens . Heb geprobeerd om te herstarten maar lukte niet . Heb toen een nieuw dieselfilter geplaatst en alle leidingen ontlucht tot aan de injecteurs . Allemaal prima . Maar geen starten . Heb geprobeerd met aanslepen maar ook daar geen succes . Zie nu wel dat er olie lekt (via pakking) uit het lucht inlaatspruitstuk . Voorheen was hij totaal lekvrij en liep prima .
Moet ik nu denken aan -kapotte zuigerveren ?
- kleppen die niet meer sluiten ?
Draaien op startmotor laat geen abnormale geluiden horen .
Iemand enig idee ?
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: stilvallen van MF 130
Hello Antione,
Olie uit de inlaat ?. Is je thermostart lek ?. (de vlammenwerper voor de koude start).
Groetjes,
René.
Olie uit de inlaat ?. Is je thermostart lek ?. (de vlammenwerper voor de koude start).
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: stilvallen van MF 130
Peter,
als ik de moeren bij de injecteurs losdraai komt er bij alle 4 diesel uit . Bij de een wat forser dan bij de ander maar vlgs mij voldoende. Het opvoerpompje werkt ook goed .
Ik maak mij meer zorg over het feit dat er nu ineens olie lekt uit inlaatspruitstuk .
Vrgt , antoine
als ik de moeren bij de injecteurs losdraai komt er bij alle 4 diesel uit . Bij de een wat forser dan bij de ander maar vlgs mij voldoende. Het opvoerpompje werkt ook goed .
Ik maak mij meer zorg over het feit dat er nu ineens olie lekt uit inlaatspruitstuk .
Vrgt , antoine
gebruik MF 168
Re: stilvallen van MF 130
Rene,
dat idee kwam ook bij mij op en ik ga daar morgen eens naar kijken .
Vrgrt, antoine
dat idee kwam ook bij mij op en ik ga daar morgen eens naar kijken .
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168
Re: stilvallen van MF 130
Hallo,
heb de voorgloeier uit de inlaat gehaald en inderdaad was die doorgebrand . Hoogstwaarschijnlijk ook daardoor lek geraakt waardoor er bij starten met voorgloeier ( en ook zonder) flink wat diesel in de inlaat kwam en niet meer wilde starten . E.e.a. schoongemaakt en nieuwe gloeier besteld . Volgende week zullen we het resultaat kunnen zien .
Vrgrt, antoine
heb de voorgloeier uit de inlaat gehaald en inderdaad was die doorgebrand . Hoogstwaarschijnlijk ook daardoor lek geraakt waardoor er bij starten met voorgloeier ( en ook zonder) flink wat diesel in de inlaat kwam en niet meer wilde starten . E.e.a. schoongemaakt en nieuwe gloeier besteld . Volgende week zullen we het resultaat kunnen zien .
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168
Re: stilvallen van MF 130
Hallo Antoine,
Is de motor nu wel los?
Als er zo veel dieselolie in het inlaatspruitstuk komt, dan kan dit ook bovenop de zuigers komen staan.
Gewoon even met de hand proberen of je de motor 2 omwentelingen rond kunt draaien, dan zijn alle 4 de zuigers boven geweest.
Ook even het peil van de motorolie controleren, er kan nu dieselolie bij inzitten.
Deze motoren laten zich HEEL MOEILIJK ontluchten, als er ook nog maar een paar luchtbellen inzitten dan slaat de motor niet aan.
Eerst met de opvoerpomp ontluchten tot en met de brandstofpomp, daarna aanslepen.
Aanslepen is dan de beste methode, de hoogste vooruit versnelling kiezen en vooruit aanslepen.
Groeten Wim.
Is de motor nu wel los?
Als er zo veel dieselolie in het inlaatspruitstuk komt, dan kan dit ook bovenop de zuigers komen staan.
Gewoon even met de hand proberen of je de motor 2 omwentelingen rond kunt draaien, dan zijn alle 4 de zuigers boven geweest.
Ook even het peil van de motorolie controleren, er kan nu dieselolie bij inzitten.
Deze motoren laten zich HEEL MOEILIJK ontluchten, als er ook nog maar een paar luchtbellen inzitten dan slaat de motor niet aan.
Eerst met de opvoerpomp ontluchten tot en met de brandstofpomp, daarna aanslepen.
Aanslepen is dan de beste methode, de hoogste vooruit versnelling kiezen en vooruit aanslepen.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: stilvallen van MF 130
Hallo,
vandaag weer geprobeerd om mijn MF 130 aan de praat te krijgen . Heb inlaatdeksel en deksel om stoter stangen etc. te kunnen zien eraf gehaald . Alles leek nog in orde . Na schoon- en droogmaken alles weer gemonteerd. Nieuwe gloeier gemonteerd . Daarna kleppenafstelling gecontroleerd . Was allemaal goed .Alles nog weer eens helemaal ontlucht . Maar nog niet starten via startmotor .
Toen weer aangesleept en daarmee ging hij weer lopen .
Vlgs een bevriende monteur moet het probleem in de distributiepomp zitten die of te weinig druk zou geven of vervuild zou kunnen zijn.
Voorlopig wacht ik even af hoe het nu verder gaat met starten en hoop er maar het beste van .
Bedankt voor alle adviezen.
Vrgrt, antoine
vandaag weer geprobeerd om mijn MF 130 aan de praat te krijgen . Heb inlaatdeksel en deksel om stoter stangen etc. te kunnen zien eraf gehaald . Alles leek nog in orde . Na schoon- en droogmaken alles weer gemonteerd. Nieuwe gloeier gemonteerd . Daarna kleppenafstelling gecontroleerd . Was allemaal goed .Alles nog weer eens helemaal ontlucht . Maar nog niet starten via startmotor .
Toen weer aangesleept en daarmee ging hij weer lopen .
Vlgs een bevriende monteur moet het probleem in de distributiepomp zitten die of te weinig druk zou geven of vervuild zou kunnen zijn.
Voorlopig wacht ik even af hoe het nu verder gaat met starten en hoop er maar het beste van .
Bedankt voor alle adviezen.
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168
Re: stilvallen van MF 130
Hallo Antoine,
Zoals ik al schreef, deze tractoren laten zich HEEL VERSCHRIKKELIJK MOEILIJK ontluchten.
1 luchtbelletje in de brandstofpomp of in de verstuiverleidingen en hij doet het NIET.
Je had hem nu aan de gang gekregen, een tijdje laten lopen en daarna gewoon proberen wat hij doet.
Een pomprevisie is een heel duur grapje, dus voorlopig nog niet doen.
Zeer waarschijnlijk slaat hij nu op dezelfde manier aan zoals een MF 130 altijd doet.
Dus slecht, of je moet er één hebben die toevallig veel compressie heeft.
Groeten Wim.
Zoals ik al schreef, deze tractoren laten zich HEEL VERSCHRIKKELIJK MOEILIJK ontluchten.
1 luchtbelletje in de brandstofpomp of in de verstuiverleidingen en hij doet het NIET.
Je had hem nu aan de gang gekregen, een tijdje laten lopen en daarna gewoon proberen wat hij doet.
Een pomprevisie is een heel duur grapje, dus voorlopig nog niet doen.
Zeer waarschijnlijk slaat hij nu op dezelfde manier aan zoals een MF 130 altijd doet.
Dus slecht, of je moet er één hebben die toevallig veel compressie heeft.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: stilvallen van MF 130
Hallo,
nou het probleem van slecht/niet starten blijft . De tractor wilde zaterdag weer niet starten ondanks voorgloeien etc. Slechts m.b.v. startpilot deed hij het eindelijk . Heeft toen de hele middag gedraaid voor de cirkelmaaier . Vanochtend weer hetzelfde probleem : alleen met startpilot aan de praat gekregen . Denk nu toch aan pomp revisie / ruilpomp . Iemand enig idee wat zo'n grap gaat kosten ?
Moet ik bij vervanging van de pomp nog op iets speciaals letten zoals stand van distributie-tandwielen , etc. ? Of blijft alles gewoon staan en kan de gereviseerde pomp er zo weer in terug geplaatst worden en aangesloten worden ?
Alvast dank voor alle adviezen.
Vrgrt, antoine
nou het probleem van slecht/niet starten blijft . De tractor wilde zaterdag weer niet starten ondanks voorgloeien etc. Slechts m.b.v. startpilot deed hij het eindelijk . Heeft toen de hele middag gedraaid voor de cirkelmaaier . Vanochtend weer hetzelfde probleem : alleen met startpilot aan de praat gekregen . Denk nu toch aan pomp revisie / ruilpomp . Iemand enig idee wat zo'n grap gaat kosten ?
Moet ik bij vervanging van de pomp nog op iets speciaals letten zoals stand van distributie-tandwielen , etc. ? Of blijft alles gewoon staan en kan de gereviseerde pomp er zo weer in terug geplaatst worden en aangesloten worden ?
Alvast dank voor alle adviezen.
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: stilvallen van MF 130
Hello Antoine,
Na gebruik een keer lopend de verstuivers ontluchten. Zet de motor op ca 1000 toeren en draai een voor een de verstuivers een slag los (bij de verstuiver !) voor een seconde of 10.
Groetjes,
René.
Na gebruik een keer lopend de verstuivers ontluchten. Zet de motor op ca 1000 toeren en draai een voor een de verstuivers een slag los (bij de verstuiver !) voor een seconde of 10.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: stilvallen van MF 130
Peter ,
jij schrijft dat het misschien een compressie probleem kan zijn . Bedoel je compressie van de zuigers of compressie van de verstuivers ?
Bij het aanslepen van de tractor ging dit (in de hoogste versnelling dus 8e) slechts als we dit op grasland deden . Op de weg gingen de wielen slippen en zelfs achteruit draaien . Dit duidt vlgs mij toch op voldoende compressie van de zuigers?
Daar ik wel opzie tegen een ingrijpende revisie van kop etc. is het dan misschien raadzaam om allereerst de verstuivers eruit te halen en te laten controleren op juiste druk en eventueel nieuwe nozzles ? Lijkt mij dat dit minder kostbaar zal zijn !
Waarop te letten bij uithalen van verstuivers ? Eventuele problemen ?
Alvast bedankt voor de adviezen,
vrgrt antoine
jij schrijft dat het misschien een compressie probleem kan zijn . Bedoel je compressie van de zuigers of compressie van de verstuivers ?
Bij het aanslepen van de tractor ging dit (in de hoogste versnelling dus 8e) slechts als we dit op grasland deden . Op de weg gingen de wielen slippen en zelfs achteruit draaien . Dit duidt vlgs mij toch op voldoende compressie van de zuigers?
Daar ik wel opzie tegen een ingrijpende revisie van kop etc. is het dan misschien raadzaam om allereerst de verstuivers eruit te halen en te laten controleren op juiste druk en eventueel nieuwe nozzles ? Lijkt mij dat dit minder kostbaar zal zijn !
Waarop te letten bij uithalen van verstuivers ? Eventuele problemen ?
Alvast bedankt voor de adviezen,
vrgrt antoine
gebruik MF 168
Re: stilvallen van MF 130
Hallo,
ik heb de verstuivers eruit gehaald en laten testen bij de locale MF dealer . Deze heeft ze gereinigd en opnieuw afgesteld op een druk van 140kg/cm² . Nozzles waren nog prima vertelde hij mij .
Alles weer gemonteerd en even ontlucht . Wat voorgloeien en hij liep weer meteen !
Dus uiteindelijk valt het allemaal weer mee en was ik voor 20 euro + wat sleutelwerk weer klaar .
Iedereen bedankt voor de adviezen , vrgrt antoine
ik heb de verstuivers eruit gehaald en laten testen bij de locale MF dealer . Deze heeft ze gereinigd en opnieuw afgesteld op een druk van 140kg/cm² . Nozzles waren nog prima vertelde hij mij .
Alles weer gemonteerd en even ontlucht . Wat voorgloeien en hij liep weer meteen !
Dus uiteindelijk valt het allemaal weer mee en was ik voor 20 euro + wat sleutelwerk weer klaar .
Iedereen bedankt voor de adviezen , vrgrt antoine
gebruik MF 168
Re: stilvallen van MF 130
Deze motoren hebben ook een slechte reputatie.
Vooral als er de nodige uren op de klok staan, zijn van binnen geheel versleten.
En dan willen ze niet of zeer slecht starten bij koude start.
Vooral in de winter als het vriest, zijn ze dan niet aan de praat te krijgen.
Dat word de motor reviseren.
Vooral als er de nodige uren op de klok staan, zijn van binnen geheel versleten.
En dan willen ze niet of zeer slecht starten bij koude start.
Vooral in de winter als het vriest, zijn ze dan niet aan de praat te krijgen.
Dat word de motor reviseren.
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60
Re: stilvallen van MF 130
Reind ,
ja over die slechte reputatie heb ik al vakerl gehoord . Echter ik heb deze MF130 nu zo'n 14 jaar en bij aankoop is motor meteen geheel gereviseerd . In deze 14 jaar heb ik ruim 5000 uren ermee gedraaid en eigenlijk nooit problemen gehad met starten, ook niet in de winter . Wel altijd met voorgloeien !
Tot dus zo'n 2 weken geleden de ellende begon. Maar nu is het probleem weer (hopelijk voor lange tijd) opgelost .
Vrgrt, antoine
ja over die slechte reputatie heb ik al vakerl gehoord . Echter ik heb deze MF130 nu zo'n 14 jaar en bij aankoop is motor meteen geheel gereviseerd . In deze 14 jaar heb ik ruim 5000 uren ermee gedraaid en eigenlijk nooit problemen gehad met starten, ook niet in de winter . Wel altijd met voorgloeien !
Tot dus zo'n 2 weken geleden de ellende begon. Maar nu is het probleem weer (hopelijk voor lange tijd) opgelost .
Vrgrt, antoine
gebruik MF 168