Zelfgemaakte houtklover

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
GlennV

Zelfgemaakte houtklover

Bericht door GlennV »

Hallo allen,

ongeveer een jaar geleden had ik de vraag gesteld wat de beste klover is achter een TED-je.

Volgens mij was René diegene die mij doorverwees naar de Hy-Crack website.

Dit heeft bij mij een jaartje zitten sudderen en nadat ik deze winter weer een redelijke berg met hout had gezaagd, ben ik nogmaals gaan zoeken op het web en vond daar een Pool die de conus maakt met de as en lagers compleet bij elkaar!

Dus nadat ik eerst een tekeningetje gemaakt had en wat materiaal bij elkaar gezocht / gekocht had, kwam ik op het volgende uit :
Herschaalde kopie van P1010542.jpg
Herschaalde kopie van P1010542.jpg (168.26 KiB) 15106 keer bekeken
Afgelopen dinsdag eindelijk even de tijd gehad om het geheel te testen en voila :
Herschaalde kopie van P1010534.jpg
Herschaalde kopie van P1010534.jpg (198.74 KiB) 15106 keer bekeken
Mvg,
Glenn
MF135, Ferguson TED20, Willys MB

fergie
Contacteer:

Re: Zelfgemaakte houtklover

Bericht door fergie »

Hello Glenn,

De Hy-crack heeft een scherpe wig onder de conus, vooral voor de kleiner stukken is dat veiliger lijkt me.

Ziet er verder prima uit en productief ook zo te zien !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

GlennV

Bericht door GlennV »

Hoi René,

ja dat klopt ! Ik moet dat nog aanpassen .... maar ik was heel erg benieuwd of het uberhaupt goed werkte !

Veiliger zal dat zeker zijn want tijdens mijn test-uurtje draaide er al 1 blok onder de conus, met een verbogen (4 mm) plaat tot gevolg :(

Zodra de 135 weer goed werkt is dat het eerste dat ik ga aanpassen !

Mvg,
Glenn

westerlaakmf135

Bericht door westerlaakmf135 »

hallo

mooi ding hoor maar zou je mij de werking uitlegen kunnen. ik ben ook al eens op zoek geweest naar iets met een cylinder.
dit lijkt me ook wel wat maar druk je het blok hout ergens tegen aan of zo

groeten michel

Goudbuikje

Bericht door Goudbuikje »

Hallo

Ik vind het een mooi en handig werktuig wat je hebt gemaakt nu heb ik er ook al een paar keer naar gekeken, maar waar kan ik die pool vinden die de conus kan leveren want ik kan hem niet vinden of een telefoonnummer of iets dergelijks.

Mvg Richard
Goudbuikje - Massey Ferguson 6180 - Banden wagen - Grote platte wagen - Antieke aardappelpoter voor achter de trekker - Spijkstaal platte wagen - Triltand cultivator - Houtversnipperaar - MF 14 pers - Same trident 130

GlennV

Bericht door GlennV »

Hallo,

als je zoekt op "Screw Type Log Splitter Assembly tractor PTO 120 mm" op Ebay.de dan kom je hem tegen.

Bijvoorbeeld :

http://cgi.ebay.de/Screw-Type-Log-Split ... uipment_RL

Het principe is zeer eenvoudig, eigenlijk is het een grote schroef die zich in het hout trekt. Omdat de diameter van de schroef steeds groter wordt zal het houtblok splijten.

Zie http://www.hycrack.co.uk/ Hier staan ook filmpjes.

Laatst heb ik er nogmaals mee gewerkt, en het werkt echt goed ! Maar zoals bij alle machines moet je er wel constant je aandacht erbij houden !!

Mvg,
Glenn

joerik

Bericht door joerik »

hallo

lijkt mij een heel degelijke en eenvoudige machine.

zou zelf proberen iets dergelijks te maken , is het mogelijk om afmetingen van die conus eens te vermelden,daar ik deze zelf zou proberen draaien

simon

Bericht door simon »

welk type lagers heb je gebruikt? gezien je toch ook wel wat axiale kracht moet opnemen?
ik zou er namelijk zelf ook eentje willen bouwen :p

groeten,
Simon
Ferguson TEF 20 1953

korte

Bericht door korte »

Hallo

Heb zelf ook een klover gemaakt,zit achter een 35x.
Maar is wel met een cilinder,stuur wel even een foto morgen.

Groet Andre

korte

Bericht door korte »

Hallo,

Mijn zelfgemaakte houtklover.
Bijlagen
P1100690_1.jpg
P1100690_1.jpg (194.24 KiB) 13886 keer bekeken

simon

Bericht door simon »

degelijk :p
hoeveel ton kan hij drukken?
Ferguson TEF 20 1953

korte

Bericht door korte »

Hallo,
Weet ik niet precies,denk ongeveer 10 tot 15 ton.

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo iedereen,

Let heel goed op dat de draaiende punt van de conus geen kledingstuk pakt, want hij stopt NIET!!!!!!!
De conus voldoende afschermen kan niet, want dan kun je er niet mee werken.

Dit is een zogenaamde vleesetende machine!
Dus let goed op!!!!!!

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Dat geld ook voor kettingzagen, dat gaat ook niet altijd goed. (zie m'n laatste oepsje). Als je maar gezond verstand gebruikt kom je het verst.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Beste Simon, Wim,

125 bar uit de TE. Als je de zuiger doorsnede weet dan is het oppervlak er van 1/4 * Pi * D^2. Bijvoorbeeld 7 cm diameter dan is dat 0,25*3.1416*7*7=38,5 vierkante cm. 38,5 * 125= ca 4800 Kg. Wil je 10 ton halen dan wordt de zuiger dus 10,1 cm en voor 15 ton ca 12.3 cm.

Ga je voor de 15 ton dan realiseer je een zuiger snelheid van de opbrengst van de pomp gedeeld door het oppervlak van de zuige. Da's bij een TE niet zo groot met ongeveer 6600 cc per minuut. Das dus 6600/120=55 cm per minuut. Overigens, 6600 cc per minuut is bij 1500 motor toeren. Meer toeren draaien voor meer opbrengst is de moord voor je lagers bij weinig belasting en verglazen wordt ook erger. Overigens is 6600 cc wat de overdruk klep moet afblazen bij z'n instel waarde van 133 bar, over de pomp in de TE is niets te vinden wat de opbrengst is, ik neem aan dat de overdruk klep berekend is op de pomp bij nominaal toerental.

Groetjes,

René.

Plaats reactie