P3 brandstofpomp op tijd zetten.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fishman

P3 brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door fishman »

Wie kan mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat?
Ik heb al wat documentatie van Hans gekregen, maar kom er niet helemaal uit.
Voor zover ik weet, moet hij 29 graden voorinspuiting hebben, maar het is mij niet duidelijk hoe ik dat instel.
Verder staan er twee merktekens op het vliegwiel, een O en een X. Kan iemand mij vertellen waar die voor staan.

Het blok loopt inmiddels mooi stationair, maar rookt nog heel erg.
Bij gas geven komt er een dikke donkere pluim uit de uitlaat. Bij hogere toeren kna;t hij ook in de uitlaat.

fergie
Contacteer:

Re: P3 brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door fergie »

Hello Fishman,

O=TDC, X=inspuit timing markering. Ik weet niet of je na het timen van de pomp deze nog wat moet verdraaien maar van belang is een zwanehals pijpje (vorm van een vraagteken) moet gebruiken voor de procedure voor het op tijd zetten van een lijnpomp. Het wil wel met een gewone leiding maar dan moet je wel engelen gedult hebben.....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

fishman

Bericht door fishman »

Dus als ik het goed begrijp, moet hij bij de X inspuiten.
Kan je da met de zwanenhals uitleggen? Is dat om te kijken wanneer de diesel omhoog komt?

hans eshuis

Re: P3/144 brandstofpomp op tijd zetten.

Bericht door hans eshuis »

hoi

Staat zo beschreven in het boekje wat ik heb (p3/144);

stellen van de inspuitpomp
-verwijders de inspuiters
-neem het kleppendeksel weg
-draai de motor tot zuiger n. op hdp en op compressie staat
-dat controleren aan de krukaspoelie
-draai het aandrijftandwiel van de pomp tot de streepjes op de koppeling en vaste plaat gelijnt zijn
-als de motor in de voorgeschreven positie staat, werdt de pomp bevestigd en de vasthechtingsbouten aangespannen
- draai de motor enkele toeren en kijk de afstelling na zoal voorheen beschreven

controle inspuiting

-neem de inspuitleiding nr. 1 weg vul de galerij van de injektiepomp met gasolie.
de beste methode is het gebruik van een klein vergaarbakje dat men een leiding de galerij onder de valstroom voedt. Draai de ontluchtingsstop van de pomp los en laat de brandstof lopen totdat luchtvrije gasolie verschijnt. Vijs de stop terrug vast. Verwijder de uitgevloeide bandstof rond de afvoerklep van de pomp. Draai de motor langzaam rond totdat de brandstof uiot de afvoerklep begint te komen , stopdan. Dit is het benaderend sluitpunt dat rond 29graden vhdp moet liggen.
-breng de modige afstelling aan het inspuitpomp-tandwiel.De gaten in het pomptandwiel zijn hiertoe gesleufd. Wanneer de afstelling juist is verwijder het vergaarbakje en plaats inspuitleiding 1 terrug.

Ik heb het zelf nog niet gedaan maar zo is het duikelijker dan op de foto..

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fishman

Bericht door fishman »

Zo heb ik het gedaan. Weet alleen niet zeker of cilinder 1 wel op compressie stond. Morgen maar even checken.

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Spie van de krukaspoelie moet omhoog staan.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Symen

Bericht door Symen »

Volgens mij klopt het wat Hans aangeeft. De pomp zou er niet af hoeven. Alleen de 3 boutjes losdraaien zodat pompaandrijving los van motor komt. Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

fishman

Bericht door fishman »

Zo had ik het zelf ook bedacht. Heb het blok ooit met verrotte pomp gekocht. Heb nu een andere gevonden. Vermoed dat ik hem op de loze slag heb afgesteld.

fishman

Bericht door fishman »

Filmpje van de rook: http://youtu.be/oEeM9r6uxrA

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daar,

Normale gang van zaken is wel dat je bij deze vorm van timen (spill-cut-off) de persklep van de eerste cylinder weg neemt. Je draait daartoe de perlijding er af en vervolgens de "moer" er onder. Daarin zit een veer en het pers klepje. Berg die schoon op en monteer de "moer" weer en vervolgens de zwanehals. Na het timen de persklep weer monteren.

Groetjes,

Rene.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

fishman

Bericht door fishman »

fergie schreef:Hello Daar,

Normale gang van zaken is wel dat je bij deze vorm van timen (spill-cut-off) de persklep van de eerste cylinder weg neemt. Je draait daartoe de perlijding er af en vervolgens de "moer" er onder. Daarin zit een veer en het pers klepje. Berg die schoon op en monteer de "moer" weer en vervolgens de zwanehals. Na het timen de persklep weer monteren.

Groetjes,

Rene.
Ok, en kan je ook uitleggen hoe het timen dan precies in zijn werk gaat?

fishman

Bericht door fishman »

Als ik die omschrijving van Hans lees, kan ik de klep laten zitten.
Als ik het vliegwiel op de X zet en de pomp draai totdat de diesel omhoog komt, dan de boel monteer, staat het dan goed?

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Fishman,

De procedure voor "spill-cut-off" dat je diesel vrij laat stromen door het eerste pompelement door de persklep er uit te halen. Op het moment dat de spill (=aanvoerpoort) wordt gepasseerd door de plunjer stopt de stroom van diesel en begint het inspuiten. Deze methode wordt vrijwel altijd gebruikt voor lijnpompen.

Uitleg :

Elke pomp plunjer heeft een uitsparing die driehoekig van vorm is. De plunjer wordt gedraaid in de boring door de regel schuif welke bepaald welke sectie van de sparing voor de "spill" poort langs beweegt. Afhankelijk van die stand komt de poort later of eerder in de slag vrij en stopt het inspuiten. Omdat de sparing door loopt to bovenaan de plunjer kun je de inspuiting ook helemaal uit zetten door dat deel in lijn met de poort te brengen. Normaal vult de perskamer zich via deze poort en als de plunjer omhoog komt sluit die de poort af en op dat punt begint de druk opbouw en dus ook de inspuiting (theoretisch tenminste). Derhalve is dit punt critisch ten opzichte van de stand van de krukas teneinde de timing goed te krijgen.

Ik heb een setje liggen, ik neem die wel mee vanmiddag. Eens kijken of ik er met wat foto's duidelijkheid over kan scheppen.

Groetjes,

René.

fishman

Bericht door fishman »

Graag want ik snap er de ballen van zo langzamerhand. Ben net weer bezig geweest, maar wil niet lukken. Twijfel nu ook of ik wel naar cilinder 1 zit te kijken? Zit cilinder 1 aan de vliegwiel of poelie zijde? Hoe weet ik of deze op compressie staat?

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Fishman,

Ben de delen vergeten maar even antwoord op je vragen :

- cylinder 1 is normaliter altijd de gene die het dichts bij de distributie zijde zit (dus de aandrijvingen voor nokkenas en inspuitpomp) en das meestal ook de kant waar de waterpomp zit. Er zijn wel uitzonderingen op deze regel maar ik ben er nog nooit een tegen gekomen
- Versie 1 compressie slag : compressie stand van een cylinder vinden doe je makkelijk door de verstuiver of bougie te verwijderen (naar gelang diesel of benzine) en dan met een vinger het gat afsluiten terwijl je de motor rond draaid. Voel je druk onder je vinger zit de cylinder in de compressie slag en als je merktekens dan tegen over elkaar komen is dat bovenste punt of inspuit/ontsteking naar gelang het soort motor. Altijd onthouden NOOIT terug draaien als je er voorbij bent. Ben je er voorbij draai dan niet een klein stukje terug maar minimaal 180º op de krukas of je draaid bijna 2 hele omwentelingen door.
- versie 2 compressie slag : let op de kleppen terwijl je de motor draaid. Als de kleppen bediend worden door de nokkenas zul je zien dat de uitlaat eerst open en dicht gaat en direct daarna de inlaat. Op het punt waar uit en inlaat op "tuimelen" staan zit je 1 hele omwenteling van bovenste dode punt in de compressie slag af, dus nog een hele slag verder draaien.

Groetjes,

René.

Plaats reactie