hallo forum,
ik ben bezig met de restauratie van een MF 35 4 cilinder, het spuitwerk is bijna klaar en ik ben begonnen met de bekabeling en electra, bij de vorige eigenaar was er veel accuzuur weggelopen, en toen ik de motor voor het laatst lopend zag, merkte ik dat bij een verhoging van het toerental, de ampèremeter een -min waarde aangaf, als ik op het electrisch schema kijk zie ik dat oorspronkelijk de MF 35 een positieve massa heeft, als ik naar mijn accuklemmen kijk zie ik dat de vorige eigenaar de accu met een negatieve massa aangesloten had, kan ik dit zonder risico weer in de oorspronkelijke positieve situatie terug zetten???
bij voorbaat dank Hedgehog
positieve of negatieve massa
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Site Admin
- Contacteer:
Re: positieve of negatieve massa
Beste hedgehog,
Dit kun je inderdaad zo weer omkeren. Je moet alleen de dynamo even ompolen.
Dit doe je door heel even de "F" van de dynamo met de - van de accu te verbinden als je alles gemonteerd hebt. Een paar seconden is al lang genoeg. Sluit daarna de "F" weer gewoon aan en start de trekker.
Als de ampèremeter nog steeds verkeerd uitslaat, gewoon even de aansluitingen omdraaien.
Dit kun je inderdaad zo weer omkeren. Je moet alleen de dynamo even ompolen.
Dit doe je door heel even de "F" van de dynamo met de - van de accu te verbinden als je alles gemonteerd hebt. Een paar seconden is al lang genoeg. Sluit daarna de "F" weer gewoon aan en start de trekker.
Als de ampèremeter nog steeds verkeerd uitslaat, gewoon even de aansluitingen omdraaien.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
bedankt Gerrit voor je reactie, maar moet ik dan de F niet met de + van de accu verbinden als ik de oorspronkelijke positieve massa wil hebben?
-
- Contacteer:
Hello en welkom Hedgehog,
De F (kleinere stekker of bout) aansluiting op de dynamo ca 10 seconden met die pool van de accu verbinden die niet aan massa zit, de normale bekabeling tijdelijk verwijderen. Verbreek de verbinding bij de dynamo om te voorkomen dat het een "schokkende" ervaring wordt. Zie ook viewtopic.php?f=6&t=203
Groetjes,
René.
De F (kleinere stekker of bout) aansluiting op de dynamo ca 10 seconden met die pool van de accu verbinden die niet aan massa zit, de normale bekabeling tijdelijk verwijderen. Verbreek de verbinding bij de dynamo om te voorkomen dat het een "schokkende" ervaring wordt. Zie ook viewtopic.php?f=6&t=203
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....