Speling achterwiel 35x

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Speling achterwiel 35x

Bericht door johan »

Hallo.

Bij het heen en weer schudden van de achterwielen viel het mij op dat het rechter achterwiel enige speling heeft. Het is alsof het wiel los zit op de aandrijfflens maar het is niet zo. Het klakkend geluid komt eerder uit de remtrommel. Ik heb de remtrommels nog niet open gedaan. Wat zou er los zitten en kan het erge schade berokken.
Wie weet raad.

Groeten Johan.
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Johan,

De bijde wielen kunnen axiaal bewegen. De axiaale speling is 0,25mm als ik me niet vergis. Je moet je voorstellen dat de twee steekassen in het midden tegen elkaar liggen. Ze worden aan de rem kant tegen gehouden door de konische wiellagers. Om te voorkomen dat die lagers onder klemmende spanning staan als de assen warm worden is er een kleine speling in gebracht middels shimmen tussen de bijde buitenste lager houders en de astrompet. Door de opzet is de hele trekker dus 0,25 mm te verschuiven op de achteras of bijde assen kunnen 0,25 mm schuiven in de trekker. Als je dus geluiden hoort aan een kant wil het dus niet zeggen dat het probleem ook aan die kant zit, het kan ook aan de andere kant liggen !. Het meten van de speling wordt gedaan met de remtrommels en wielen er af. Duw de as een kant op en meet hoever die terug komt als je er aan de andere kant tegen duwt. Dat kan met een hulpje die een digitale schuifmaat bediend of met een meetklokje met magneet statief. (let op, bij TE trekkers gaat dit HELEMAAL anders !)

groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

johan
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 01 jan 2007 12:55
Locatie: Niemandsland(Belgie)

Bericht door johan »

Hallo René

Als ik het goed versta moet er eigenlijk een heel klein beetje speling zijn.
Dus kan het eigenlijk niet zo erg zijn. Ik dacht al aan defekte rollager.
In ieder geval nogmaals bedankt voor de duidelijke informatie.

Groeten Johan.
TEF,TED,FE35goudbuik,MF35x,MF65,Ford 8NAN,Ford Ferguson 2N.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Johan,

Inderdaad, er hoort dus speling te zijn. Meer dan het dubbele (0,5 mm) is echter ook niet goed. We hebben het wel degelijk over rollenlagers alleen dan met conische rollenbanen. Als de lagers slijten neemt de speling dus toe en is het nodig de speling weer terug te brengen op de normale 0,25 mm door shimmen te verwijderen. Dat is tenminste wat het werkplaatsboek vermeld. In de praktijk is het op zich probleemloos om met 1 mm speling rond te rijden. Wat wel mogelijk problemen kan geven is dat de keeringen gaan lekken of de remschoenen gaan aanlopen als de trommels wat uitgesleten zijn. Dan zit er echter meestal wel met meer dan 1 mm speling in de achteras. Onze TED had 1,75 mm speling door een fout bij het monteren van de lagers (door de MF dealer !). Daardoor rommelden de remmen bij het nemen van een bocht op snelheid. Na het terug brengen op de normaal waarde is het gerommel over en rijdt ie een stuk beter (die 1,75 mm was wel voelbaar, bij het indraaien van een bocht voelde je het iets schuiven en rijden met alleen de trekker was het achter wat onrustig).

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie