Hallo, mijn MF135 laatst voorzien van een nieuwe koppakking. Alle afdicht vlakken mooi zuiver gemaakt maar niet laten vlakken. De nieuwe pakking droog gemonteerd, zonder kit of pasta. Lekt nu dus water en olie naar buiten, cylinders blijken wel af te dichten, geen ongewone rook uit de uitlaat. Echter, aan de lucht inlaat komt heel wat witte rook te voorschijn. Het komt niet uit de luchtfilter want dit is een oliebad filter. Voordat hij open gegaan is, was er daar ook al rook, maar niet zoveel. Aan de pijlstok rookt hij ook wel wat, maar er wordt geen olie naar buiten gesmeten.
Wat zou de oozaak kunnen zijn? Wat zijn jullie ervaringen met sealkits voor op de koppakking te smeren? Moet ik alsnog de kop laten vlakken?
witte rook aan inlaat MF135
Moderators: Tony, fergie, admin
witte rook aan inlaat MF135
MF135 gebruiker
Re: witte rook aan inlaat MF135
Hallo Berre,
(water / olie lekkage)
Koppakkingset voor een AD3 152 gemonteerd?
Kopbouten in de juiste volgorde en de goede spanning vastgezet en nagetrokken na het warmlopen?
De koppakking moet normaal droog gemonteerd worden.
Heb je een koperkleurige of donkergrijze pakking?
Waarschijnlijk staat er ook MOUNT DRY op.
Soms wordt er aan de buitenkant bij de stoterstangen wel vloeibare pakking opgesmeerd, of dit helpt weet ik niet.
Waarom heb je kop niet laten vlakken, dit wordt normaal wel aanbevolen en ook gedaan.
(witte rook inlaat)
Is er niet 1 van de inlaatkleppen lek, klepspeling goed, stoters goed gangbaar in de kop en lekt het voorgloeielement niet, koelwaterlekkage naar de inlaat toe?
Hoe hoog is het oliepeil en de kleur van de olie?
Groeten Wim.
(water / olie lekkage)
Koppakkingset voor een AD3 152 gemonteerd?
Kopbouten in de juiste volgorde en de goede spanning vastgezet en nagetrokken na het warmlopen?
De koppakking moet normaal droog gemonteerd worden.
Heb je een koperkleurige of donkergrijze pakking?
Waarschijnlijk staat er ook MOUNT DRY op.
Soms wordt er aan de buitenkant bij de stoterstangen wel vloeibare pakking opgesmeerd, of dit helpt weet ik niet.
Waarom heb je kop niet laten vlakken, dit wordt normaal wel aanbevolen en ook gedaan.
(witte rook inlaat)
Is er niet 1 van de inlaatkleppen lek, klepspeling goed, stoters goed gangbaar in de kop en lekt het voorgloeielement niet, koelwaterlekkage naar de inlaat toe?
Hoe hoog is het oliepeil en de kleur van de olie?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
De koppakking komt van oldtractorshop, art. code 2383. Het betreft een koperkleurige. Diegene die er tussen uitkwam was een andere. De vorm was in iedergeval identiek. Draadeinden aangetrokken op 78Nm en in opgeven volgorde. Ik heb ze echter niet nagetrokken na warmlopen... Zou dit nog niet te laat zijn, ik heb hem noodgedwongen al eens aan het werk gezet? Of best weer geheel demonteren en droog maken?
(De witte rook) Hoe kan ik zien of er een klep lekt? Bij demontage van de kop geen speciale afwijkende vervuiling waar genomen. Kleppen koud gesteld op 0,3mm. Deze stonden wel veel te strak en ongelijk, van 0 tot 0,2mm. Klepstoters zitten allen vrij, alles vrij en zuiver gemaakt De voorgloeier heb ik ookal verdacht (voor dat ik de motor had geopend) en preventief vervangen. Hoe sluit deze eigenlijk af? Zit hier een spoeltje in? Is in iedergeval een nieuwe en geen resultaat. De rook lijkt verdamte diezel. De olie ziet er nog goed uit, ze is nieuw, heeft nog een doorzichtige kleur. Ik heb er om te testen wel maar 5 liter opgegoten, is juist tot minimum.
Zal de kopbouten maar al eens na trekken... Alvast dank!
(De witte rook) Hoe kan ik zien of er een klep lekt? Bij demontage van de kop geen speciale afwijkende vervuiling waar genomen. Kleppen koud gesteld op 0,3mm. Deze stonden wel veel te strak en ongelijk, van 0 tot 0,2mm. Klepstoters zitten allen vrij, alles vrij en zuiver gemaakt De voorgloeier heb ik ookal verdacht (voor dat ik de motor had geopend) en preventief vervangen. Hoe sluit deze eigenlijk af? Zit hier een spoeltje in? Is in iedergeval een nieuwe en geen resultaat. De rook lijkt verdamte diezel. De olie ziet er nog goed uit, ze is nieuw, heeft nog een doorzichtige kleur. Ik heb er om te testen wel maar 5 liter opgegoten, is juist tot minimum.
Zal de kopbouten maar al eens na trekken... Alvast dank!
MF135 gebruiker
Hallo Berre,
Het voorgloeielement er uit draaien en kijken of die aan de binnenkant nat is.
Blijft er er niet toevallig spanning op staan vanaf het contactslot omdat het contactslot door blijft gloeien?
Als je de draad van de voorgloeier af haalt is die mogelijke oorzaak al weg, wel zorgen dat het losse kabeloog geen kortsluiting maakt.
Als je dan ook nog alleen de leiding aan het oude voorgloeielement monteerd en buiten het spruitstuk hangt is die mogelijke oorzaak ook weg.
Groeten Wim.
Het voorgloeielement er uit draaien en kijken of die aan de binnenkant nat is.
Blijft er er niet toevallig spanning op staan vanaf het contactslot omdat het contactslot door blijft gloeien?
Als je de draad van de voorgloeier af haalt is die mogelijke oorzaak al weg, wel zorgen dat het losse kabeloog geen kortsluiting maakt.
Als je dan ook nog alleen de leiding aan het oude voorgloeielement monteerd en buiten het spruitstuk hangt is die mogelijke oorzaak ook weg.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9