ovale gaten in hefstangen - dichtlassen en opnieuw boren?
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 187
- Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01
ovale gaten in hefstangen - dichtlassen en opnieuw boren?
Mijn MF35/4 heeft wat last van ovale gaten in de gaffels van de hefstangen voor de pennen om ze te verbinden met kruisstuk en heflat.
Ik weet dat je nieuwe onderdelen kunt kopen, maar vind het een leuk idee om zoveel mogelijk origineel materiaal aan de trekker te houden. Bovendien zijn die nieuwe, met name die verstelbare die rechts zit, nieuw in mijn beleving vreselijk lelijk en grof vergeleken met de originele.
Ik denk aan de volgende oplossing, uitgaande dat het allemaal gietstalen delen zijn:
- gaten schoon schuren tot blank metaal,
- een stuk rondijzer (st.37) in de draaibank voorzien van een tapse punt zodat dit van 1 kant het gat grotendeels vult met een soort rondlopende V-naad tot gevolg,
- gat met tapse pen erin vanaf de bodem naar boven helemaal rondom vol lassen (mig, max 155A),
- eventueel voor het lassen de hefstang ogen opstoken tot flink heet en als het nog heet is vol lassen, bij afkoelen krimpt het weer zodat het met het lasmateriaal mee krimpt.
- resten rondijzer er tussen uit zagen, gaffels opknappen tot vlakke zijden en dan nieuwe gaten boren in de juiste maat (pennen heb ik al).
Wie heeft hier ervaring mee en is er risico dat door het verhitten en afkoelen het materiaal van de hefstangen rond de gaten verzwakt wordt?
Het ingelaste materiaal zal wel wat zachter zijn dan het originele gietstaal, is harden (opstoken tot kersrood, afkoelen in olie) een optie? Op zich ben ik niet zo bang voor de slijtage van het zachtere vulmateriaal, dat kan weer volgelast worden en opnieuw geboord als het zover komt, hoewel dan liever niet in een jaar of wat al. (Mag best 50 jaar duren zeg maar.)
Tips iemand?
Ik ga er van uit dat originele (gebruikte) hefstangen allemaal wel wat versleten gaten hebben, en het is juist de bedoeling de hele handel zo spelingsvrij mogelijk te krijgen, zodat de cyclomaaier zo recht mogelijk hangt...
Groeten,
Andreas
Ik weet dat je nieuwe onderdelen kunt kopen, maar vind het een leuk idee om zoveel mogelijk origineel materiaal aan de trekker te houden. Bovendien zijn die nieuwe, met name die verstelbare die rechts zit, nieuw in mijn beleving vreselijk lelijk en grof vergeleken met de originele.
Ik denk aan de volgende oplossing, uitgaande dat het allemaal gietstalen delen zijn:
- gaten schoon schuren tot blank metaal,
- een stuk rondijzer (st.37) in de draaibank voorzien van een tapse punt zodat dit van 1 kant het gat grotendeels vult met een soort rondlopende V-naad tot gevolg,
- gat met tapse pen erin vanaf de bodem naar boven helemaal rondom vol lassen (mig, max 155A),
- eventueel voor het lassen de hefstang ogen opstoken tot flink heet en als het nog heet is vol lassen, bij afkoelen krimpt het weer zodat het met het lasmateriaal mee krimpt.
- resten rondijzer er tussen uit zagen, gaffels opknappen tot vlakke zijden en dan nieuwe gaten boren in de juiste maat (pennen heb ik al).
Wie heeft hier ervaring mee en is er risico dat door het verhitten en afkoelen het materiaal van de hefstangen rond de gaten verzwakt wordt?
Het ingelaste materiaal zal wel wat zachter zijn dan het originele gietstaal, is harden (opstoken tot kersrood, afkoelen in olie) een optie? Op zich ben ik niet zo bang voor de slijtage van het zachtere vulmateriaal, dat kan weer volgelast worden en opnieuw geboord als het zover komt, hoewel dan liever niet in een jaar of wat al. (Mag best 50 jaar duren zeg maar.)
Tips iemand?
Ik ga er van uit dat originele (gebruikte) hefstangen allemaal wel wat versleten gaten hebben, en het is juist de bedoeling de hele handel zo spelingsvrij mogelijk te krijgen, zodat de cyclomaaier zo recht mogelijk hangt...
Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht

Re: ovale gaten in hefstangen - dichtlassen en opnieuw boren
hallo,
is het op boren/vrezen van de gaten geen optie een een iets dikkere pen monteren??
gr. niels
is het op boren/vrezen van de gaten geen optie een een iets dikkere pen monteren??
gr. niels
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: ovale gaten in hefstangen - dichtlassen en opnieuw boren
Hello Andreas,
Het is eigenlijk smeed staal. Ik las ze dicht, boor een nieuw 16mm gat (eigenlijk 15,89 maar da's bijna het zelfde). Ook de kogels krijg je weer goed als ze nog wel redelijk zijn. Kogen weg draaien, schuin inslijpen, nog een keer om ca 4-5 mm weg te nemen, oog zicht om de kogel slaan, indien nodig meer materiaal weg slijpen zodat je het goed kunt lassen. Beetje in profiel afwerken met de afbraam schijf en ze zijn weer als nieuw !.
Groetjes,
René.
Het is eigenlijk smeed staal. Ik las ze dicht, boor een nieuw 16mm gat (eigenlijk 15,89 maar da's bijna het zelfde). Ook de kogels krijg je weer goed als ze nog wel redelijk zijn. Kogen weg draaien, schuin inslijpen, nog een keer om ca 4-5 mm weg te nemen, oog zicht om de kogel slaan, indien nodig meer materiaal weg slijpen zodat je het goed kunt lassen. Beetje in profiel afwerken met de afbraam schijf en ze zijn weer als nieuw !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 187
- Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01
Re: ovale gaten in hefstangen - dichtlassen en opnieuw boren
@ Niels,
Nee dat denk ik niet, want dan passen die dikkere pennen niet meer door de andere onderdelen (kruisstuk boven, voor koppeling met de korte hefarmen, en gat in de heflat onder). Bovendien worden de ogen dan dunner, dus minder sterk, hoewel dat misschien wel mee zal vallen.
@René:
ik denk dat je de hefkogels van de heflatten zelf bedoelt, en zo te zien is 1 van die heflat kogels al een keer opgelapt, er is een las op het oog te zien, mogelijk een breuk die hersteld is en die lijkt alweer uit te scheuren ook. Maar het gaat om de hefstangen tussen korte hefarmen en de heflatten. Die zijn volgens mij van gietstaal, de linker (vaste) is na het gieten heet gestookt en getordeerd, je kunt het zien aan de gietnaad. De rechter (waar de slinger aan zit voor de verstelling) heeft denk ik een gietstalen huis voor slinger en tandwielen.
De reden waarom ik denk dat het gietstaal is, is enerzijds dat gietijzer niet zo heel geschikt is voor trekbelasting en schokkende trekbelasting, en heet stoken en bijna 90 graden torderen zal ook niet zo goed gaan.
Ik bedoel dus deze (maar dan die originele aan mijn trekker) en zijn verstelbare broertje:

Overigens lijkt deze nieuwe op een stuk uit 3 delen, namelijk de gaffel boven en onder, en een stuk stang er tussen gelast? (plaatje gejat van de site van Histoparts).
Groeten,
Andreas
Nee dat denk ik niet, want dan passen die dikkere pennen niet meer door de andere onderdelen (kruisstuk boven, voor koppeling met de korte hefarmen, en gat in de heflat onder). Bovendien worden de ogen dan dunner, dus minder sterk, hoewel dat misschien wel mee zal vallen.
@René:
ik denk dat je de hefkogels van de heflatten zelf bedoelt, en zo te zien is 1 van die heflat kogels al een keer opgelapt, er is een las op het oog te zien, mogelijk een breuk die hersteld is en die lijkt alweer uit te scheuren ook. Maar het gaat om de hefstangen tussen korte hefarmen en de heflatten. Die zijn volgens mij van gietstaal, de linker (vaste) is na het gieten heet gestookt en getordeerd, je kunt het zien aan de gietnaad. De rechter (waar de slinger aan zit voor de verstelling) heeft denk ik een gietstalen huis voor slinger en tandwielen.
De reden waarom ik denk dat het gietstaal is, is enerzijds dat gietijzer niet zo heel geschikt is voor trekbelasting en schokkende trekbelasting, en heet stoken en bijna 90 graden torderen zal ook niet zo goed gaan.
Ik bedoel dus deze (maar dan die originele aan mijn trekker) en zijn verstelbare broertje:

Overigens lijkt deze nieuwe op een stuk uit 3 delen, namelijk de gaffel boven en onder, en een stuk stang er tussen gelast? (plaatje gejat van de site van Histoparts).
Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht

-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: ovale gaten in hefstangen - dichtlassen en opnieuw boren
Hello Andreas,
Ook die dingen zijn smeed staal. Er is nergens giet ijzer gebruikt, alleen giet staal (als je het slijpt geeft het vonken, gietijzer doet dat niet of nauwelijks). Zaken die buig of treksterkte moeten hebben zijn allemaal gesmeed en gehard na gelang het gebruik.
Smeed staal is net als de gewone staal soorten probleem loos te lassen , slijpen, zagen en boren.
Giet staal is ook goed te lassen maar je moet dan het hele stuk voorverwarmen tot een graadje of 3-400 en aan de lucht laten afkoelen.
Voor bijde kun je prikstok of mig lassen gebruiken, geen verdere speciale behandeling.
Groetjes,
René.
Ook die dingen zijn smeed staal. Er is nergens giet ijzer gebruikt, alleen giet staal (als je het slijpt geeft het vonken, gietijzer doet dat niet of nauwelijks). Zaken die buig of treksterkte moeten hebben zijn allemaal gesmeed en gehard na gelang het gebruik.
Smeed staal is net als de gewone staal soorten probleem loos te lassen , slijpen, zagen en boren.
Giet staal is ook goed te lassen maar je moet dan het hele stuk voorverwarmen tot een graadje of 3-400 en aan de lucht laten afkoelen.
Voor bijde kun je prikstok of mig lassen gebruiken, geen verdere speciale behandeling.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 187
- Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01
Re: ovale gaten in hefstangen - dichtlassen en opnieuw boren
Hallo René,
Smeedstaal of gietstaal dus. Zou op smeedstalen delen ook tekst kunnen bestaan die OP het metaal ligt, dus uitsteekt boven de rest, zoals je ook op gegoten delen ziet? Gaat mij er dan even om of dit een aanwijzing kan zijn dat het giet- of smeedstaal betreft. Denk dat opwarmen tot 3-400 graden voor beide geen kwaad kan.
Misschien na het lassen en boren de boringen opstoken tot kersrood en dan in olie koelen om het wat harder te maken? Handiger dat de pennen slijten dan de gaten, pennen zijn makkelijker te vervangen. Of misschien toch maar niet, geen risico dat het hele oog te bros wordt en een keer afbreekt bij een schokkende belasting.
Groeten,
Andreas
Smeedstaal of gietstaal dus. Zou op smeedstalen delen ook tekst kunnen bestaan die OP het metaal ligt, dus uitsteekt boven de rest, zoals je ook op gegoten delen ziet? Gaat mij er dan even om of dit een aanwijzing kan zijn dat het giet- of smeedstaal betreft. Denk dat opwarmen tot 3-400 graden voor beide geen kwaad kan.
Misschien na het lassen en boren de boringen opstoken tot kersrood en dan in olie koelen om het wat harder te maken? Handiger dat de pennen slijten dan de gaten, pennen zijn makkelijker te vervangen. Of misschien toch maar niet, geen risico dat het hele oog te bros wordt en een keer afbreekt bij een schokkende belasting.
Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht

-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: ovale gaten in hefstangen - dichtlassen en opnieuw boren
Hello Andreas,
Op zich is lassen al een aanpassing aan de harding. Vooral delen van de hef zijn gehard om taai te zijn, niet hard. Over het algemeen is er meer dan 50 jaar mee gewerkt om het zover te krijgen dus voor wij als hobbieist dezelfde slijtage bewerkstelligen zal wel een paar honder jaar duren......
Smeedstaal kan inderdaad ook opliggende leters hebben, dit soort zaken wordt met enorme smeed hamers en vormblokken (mallen) geslagen dus bijna alles is mogelijk. Je kunt er van uit gaan dat de transmissie, achterbrug, trompetten, motor blok en dergelijke gietstaal zijn, de rest is smeed staal.
Groetjes,
René.
Op zich is lassen al een aanpassing aan de harding. Vooral delen van de hef zijn gehard om taai te zijn, niet hard. Over het algemeen is er meer dan 50 jaar mee gewerkt om het zover te krijgen dus voor wij als hobbieist dezelfde slijtage bewerkstelligen zal wel een paar honder jaar duren......
Smeedstaal kan inderdaad ook opliggende leters hebben, dit soort zaken wordt met enorme smeed hamers en vormblokken (mallen) geslagen dus bijna alles is mogelijk. Je kunt er van uit gaan dat de transmissie, achterbrug, trompetten, motor blok en dergelijke gietstaal zijn, de rest is smeed staal.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 187
- Lid geworden op: ma 20 jul 2009 23:01
Re: ovale gaten in hefstangen - dichtlassen en opnieuw boren
Precies, daarom denk ik dat in dat geval weer vol lassen en opnieuw boren nog het makkelijkst is. Als ik het ga meemaken dat het nodig is dan.fergie schreef: Op zich is lassen al een aanpassing aan de harding. Vooral delen van de hef zijn gehard om taai te zijn, niet hard. Over het algemeen is er meer dan 50 jaar mee gewerkt om het zover te krijgen dus voor wij als hobbieist dezelfde slijtage bewerkstelligen zal wel een paar honder jaar duren......
Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht
