TEF start niet

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
JuliusB

TEF start niet

Bericht door JuliusB »

Dag beste mensen,

Afgelopen maand is mijn TEF een beetje uit elkaar geweest voor onderhoud.
Gisteren zat hij weer in elkaar, echter wil hij nu niet starten... Daarbij moet ik zeggen dat hij altijd al vrij slecht wilde starten, maar nu dus helemaal niet. Zal hem morgen eens proberen aan te slepen.
Het blokie krijgt uiteraard lucht, maar ook diesel bereikt de verstuivers.
Ik denk dus dat er iets mis gegaan moet zijn met het afstellen van de inspuit timing.
Ik heb daar dan ook de volgende vragen over:

Begrijp ik goed dat ik dus streepjes moet zetten bij de ronding van de
buitenste bevestigingsbout van de pomp, op de brandstofpomp gedeelte en de
timingskast. En hoe maak je nauwkeurig streepjes met ongeveer 0,85 verschil. Ik
bedoel, dat is wel heel erg weinig en het met een meetlatje toch erg
onnauwkeurig word?
Het gaatje in het vliegwiel dat ik gevonden heb zit echter niet tussen de
twee verstevigingsribben (zoals in de FAQ), maar daar boven... heb ik dan
wel de goede gehad? boortje valt er wel in.

Andere mogelijke relevante zaken, waar ik mee bezig ben geweest en dus het probleem kunnen verklaren:
- De extra brandstof knop uit elkaar gehaald. (Deze zat altijd al vast in ingedrukte stand. weken in diesel verhielp het niet, dus heb ik het zegel verbroken en het aantal slagen dat de stelbout erin zat geteld en hem vervolgens weer zo gemonteerd.) ''??''Heel misschien heb ik me toch vergist''??"
- De kleppen gesteld op 0,3 mm
- De lucht inlaatklep en de brandstof regelaar op de brandstof pomp lopen niet echt synchroon. Wanneer de lucht klep bijvoorbeeld helemaal open staat, kan de regelaar van de brandstof nog een stuk verder en andersom. De luchtklep en de brandstof regelaar kunnen door de gashendel ook niet helemaal gesloten en geopend worden ondanks dat dit niet wrod voorkomen door de begrenzers op de lucht inlaat regulateur. Mogelijk was dit al voor dat ik de boel er af heb gehaalt.

bij voorbaat dank,
groet, Julius
Ferguson TEF-20 (1952)
Goudland 1-schaarige kantelploeg, grondbakje, paarden eggen, zaaieg, Krupp zelfbinder, wanmolen en een Pemag maalstoel

Symen

Re: TEF start niet

Bericht door Symen »

Beste Julius,

het gaatje zit idd boven de verstevigingsribben. Als het boortje in het gaatje past en je de aandrijving van de pomp er weer in zet, dan staat de motor op 30 graden voorontsteking. Het verdraaien vd pomp moet voor de laatste twee graden zorgen (32). Zonder het verdraaien zal de motor wel willen starten/lopen. Dus geen halszaak!. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Julius,

De pomp elementen hooren niet synchroon te lopen met de kleppen. Als het goed is zal de pomp inspuiten iets minder dan 1/2 omwenteling na het dicht gaan van de inlaat klep. Als de plunjer weer zakt zal na 1/2 omwenteling de uitlaat klep weer open gaan.

Omdat je echter tegelijk beweging lijkt te hebben is de kans groot dat je de pomp 180º verkeerd hebt (dus niet tijdens compressie maar tijdens uit/inlaat) Dus hele gedoe opnieuw en nu zorgen dat de kleppen van cylinder 1 niet bewegen bij het afstellen !.

Dat streepje zetten is met een schuifmaat wel te doen maar makkelijk is het niet. Maak vooral geen diepe krassen, dan wordt de kras dikker dan de tussen liggende afstand en is het erg on nauwkeurig.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

JuliusB

Bericht door JuliusB »

Hallo mensen,

Ik snap niet helemaal hoe de pomp 180º verkeert kan komen, of wat je daar mee bedoelt? Je bedoelt dus dat ik het kleppendeksel er maar af moet halen en zo verder te kijken?

Vanochtend heb ik de trekker aangesleept, ook nu starte hij niet. Vervolgens het afstellen van de inspuit timing herzien. Eerst de pomp weer naar de oude stand 0,85 van de motor afgedraaid. vervolgens bleek het boortje er precies in te vallen wanneer de diesel stroom van de eerst plunjer (de eerste plunjer gezien van de voorkant van de olde TEF) ophielt. dat zit dus goed toch? vervolgens de pomp weer 0,85 mm naar de motor toe. Ik kom nu dus weer op dezelfde stand uit.

Ik vroeg me trouwens ook af in welke stand die dinkies (die naar links verschuiven als je de extra brandstofknop indrukt en naar rechts wanneer je de stop knop aantrekt) bij de plunjers in normale stand moeten staan. Bij mijne TEF staan ze ietsje naar rechts ten opzichte van haaks op de brandstofpomp).

alvast bedankt,
groet, Julius
Ferguson TEF-20 (1952)
Goudland 1-schaarige kantelploeg, grondbakje, paarden eggen, zaaieg, Krupp zelfbinder, wanmolen en een Pemag maalstoel

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Julius,

Het boortje valt in het vliegwiel als de krukas 30 voor TDC is. Echter er zijn 2 van die punten in de cyclus voor de pomp, de pomp loopt met een vertraging van 2:1. Het kan dus zijn dat je de pomp hebt gesteld op het punt tussen in en uitlaat ipv. in de compressie slag.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Symen

Bericht door Symen »

René,

en hoe doe je dat? Het was toch zo dat de voorste plunjer net moest bewegen? En dan doordraaien tot brandstofstroom stopt. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Symen,

Het boortje valt in het vlieg wiel op 30º in bijde opgaande slagen van zuiger 1. Dus tijdens de compressie slag en tijdens de uitlaat slag. Inspuiten tijdens de uitlaat slag is niet de bedoeling, dan staat de krukas wel goed maar de nokkenas is 180º verkeerd. Als je dus de pomp plunjer ziet bewegen en een van de bijde kleppen dan zit je een volle omwenteling van de krukas verkeerd. Ik heb de FAQ hierop net aangepast, dit soort dingen doe je zonder na te denken goed en als je het opschrijft is het lastig alle stappen te beschrijven omdat je er niet bij na denkt.

Groetjes,

René.

Symen

Bericht door Symen »

Ben je er al uit Julius?

Wat René bedoelt is dat de tandwielen verkeerd staan. De stippen en strepen van de tandwielen kunnen goed staan. Maar dan moeten de kleppen van cilinder 1 wel dicht zitten. En dus cilinder 4 op tuimelen. Gr Symen.

JuliusB

Bericht door JuliusB »

Hallo,

Gisteren had ik er weer tijd voor en hij loopt. Aangezien mijn accu dood was en die van de auto bijna leeg hebben we hem aangetrokken. Dus kan niet goed vergelijken of ie nou beter start dan eerst. Zullen we vandaag wel zien. Binnenkort laat ik nog even van me horen...

groet,
Julius
Ferguson TEF-20 (1952)

JuliusB

Bericht door JuliusB »

Hallo,

De TEF start nog steeds slecht, misschien wel slechter dan voorheen. Heb er gister mee geploegd, 't ging erg goed. Zie forum: 'Werken met een Massey Ferguson'. Ook rookt hij volgens mij meer bij en na het starten, ondanks dat ik de kleppen heb gesteld. Twijfel nu of ik de anti rook aanslag afstel dinkie (of hoe het ook maar genoemd word) in de extra brandstof knop wel nauwkeurig genoeg heb terug geplaatst (of hoe het ook maar genoemd word). Zou hier graag meer over willen weten. Het moet wel iets heel vitaals zijn, niet? Het dekseltje is niet voor niets verzegeld. Deze regelt de hoeveelheid brandstof niet? hoe kan ik controleren of deze goed is afgesteld? Zal binnenkort in ieder geval de verstuivers maar eens laten testen.

bedankt voor jullie hulp, tot dusver...

groet,
Julius
Ferguson TEF-20 (1952)

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Julius,

Heb je ook het aantal slagen dat de extra brandstof knop in de pomp zat geteld ?. Anders eens een komplete slag uit draaien en kijken of ie dan wel start. Gebruik je de knop ook bij het starten of doet ie het alleen met gloeien ?.

Groetjes,

René.

JuliusB

Bericht door JuliusB »

Hallo,

Feit is dat mijn accu bijna dood is en het positieve pool van de startmotor inwendig los zit (had dat al een keer eerder gefixt, maar blijkbaar niet goed genoeg). Het slechte starten is gebaseerd op het feit dat ik bij aanslepen nu wel 80 m nodig heb terwijl dat voorheen veel minder was meen ik, daarbij heb ik niet gegloeid en de brandof knop neit gebruikt. Zal eerst de startmotor eens gangbaar maken... en een ander accu regelen. Moet de spanningsregelaar, wanneer het een accu met een ander Ah is, ook opnieuw afgesteld worden. Ik meen dat wanneer er een lichtere accu opkomt de dynoma/spanningsreglaar te ver doorlaat en de accu kapot geladen kan worden? of is dit niet aan de orde?

Ik heb het aantal slagen dat de de aftelbout er in zat wel geteld. Maar slordig geweest en het niet opgeschreven. Misschien heb ik het wel goed onthouden, maar kan dat dus helaas niet natrekken > 'van fouten leer je...'

alvast bedankt,
Julius
Ferguson TEF-20 (1952)

Plaats reactie