Aangezien mijn Ferguson 35 (Standard 23C 4-cylinder) behoorlijk carterdruk heeft en start op 3 cilinders, overweeg ik de motor te reviseren. Dat wil zeggen nieuwe zuigers, veren, zuigerbussen enz. Zodra de motor gestart is, loopt hij trouwens mooi en zonder witte of blauwe rook.
Is het aan te raden bij het reviseren ook direct alles te doen: kleppen vervangen + klepzittingen laten slijpen, de kop te laten vlakken en de krukas laten slijpen en krukaslagers te vervangen? Al met al een hele lijst. Of is het mogelijk per deel te checken wat er gedaan moet worden?
Jehannes.
Motor reviseren, wat wel en wat niet?
Moderators: Tony, fergie, admin
Motor reviseren, wat wel en wat niet?
Ferguson 35 - Standard 23C
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Motor reviseren, wat wel en wat niet?
Hello Jehannes,
De 4-pitters lijken over het algemeen wat carterdruk te hebben, ook die van ons walmt na de revisie.
Starten op 3 cylinders is mogelijk een defecte/versleten verstuiver of een klep. De nozles van de verstuivers vervangen is de goedkoopste oplossing en meestal zijn ze al vele uren over de datum. Als dat niet helpt kun je de kop er af tillen en de kleppen eens bekijken.
Als je olie druk goed is met warme motor is slijpen van de krukas niet altijd aan de orde, nameten en indien binnen spec alleen lagers vervangen.
Groetjes,
René.
De 4-pitters lijken over het algemeen wat carterdruk te hebben, ook die van ons walmt na de revisie.
Starten op 3 cylinders is mogelijk een defecte/versleten verstuiver of een klep. De nozles van de verstuivers vervangen is de goedkoopste oplossing en meestal zijn ze al vele uren over de datum. Als dat niet helpt kun je de kop er af tillen en de kleppen eens bekijken.
Als je olie druk goed is met warme motor is slijpen van de krukas niet altijd aan de orde, nameten en indien binnen spec alleen lagers vervangen.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Motor reviseren, wat wel en wat niet?
Hallo Jehannes,
Gooit de tractor ook olie uit de carterontluchting en de peilstok?
Lekt hij olie middenonder bij het vliegwiel en bij de v-snaarpouly?
Groeten Wim.
Gooit de tractor ook olie uit de carterontluchting en de peilstok?
Lekt hij olie middenonder bij het vliegwiel en bij de v-snaarpouly?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Motor reviseren, wat wel en wat niet?
Hij lekt een klein beetje bij de v-snaarpouly, vooral als de motor warm is geweest: enkele druppen als hij geparkeerd is. Ook een paar druppen uit de carterontluchting. De olie wordt er trouwens niet uitgegooid bij de peilstok, wel komt er wat rook/stoom uit.
Ferguson 35 - Standard 23C
Re: Motor reviseren, wat wel en wat niet?
Hallo Jehannes,
Als de motor gaar is zal die echt behoorlijk olie uit de carterontluchting en uit de peilstok opening lekken / gooien.
Groeten Wim.
Als de motor gaar is zal die echt behoorlijk olie uit de carterontluchting en uit de peilstok opening lekken / gooien.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Motor reviseren, wat wel en wat niet?
Hello Jehannes,
Dan denk ik eerder aan een opfris beurt. Een paar nieuwe verstuiver nozles, een nieuwe keering/poelie en de inspuit timing als het ding niet te best starten wil. Als ie echt slecht was dan heb je na 10 minuten startionair draaien een zwarte vlek in je gras/tegels/zand onder de carter ontluchting, deze klinkt helemaal niet zo erg toch ?.
Groetjes,
René.
Dan denk ik eerder aan een opfris beurt. Een paar nieuwe verstuiver nozles, een nieuwe keering/poelie en de inspuit timing als het ding niet te best starten wil. Als ie echt slecht was dan heb je na 10 minuten startionair draaien een zwarte vlek in je gras/tegels/zand onder de carter ontluchting, deze klinkt helemaal niet zo erg toch ?.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....