Multi power Zoals veel andere merken had Massey Ferguson ook een, onder belasting schakelbare, hoog-laagschakeling. Deze werkt met hydraulische.
Hierboven staat een voorbeeld van de multi power van Massey Ferguson. De werking: As a drijft tandwiel h aan dat in tandwiel i grijpt. Los om a draait tandwiel e dat constant in contact is met tandwiel f. Dit is vast verbonden met de holle secundaire as g1. Op deze as zijn de tandwielen j, k, I en m aangebracht die de 1e, 2e, 3e en achteruit versnellingen tot stand brengen. De aandrijving van g1 kan plaatsvinden door h en i of door e en f. Omdat h kleiner is dan i ontstaat er een vertraging; wanneer e via f aandrijft is er sprake van een versnelling ten opzichte van as a. Bij uitgeschakelde koppeling z loopt de aandrijving via h naar i dat los om as g1 draait. Maar i wordt door de vrijloopkoppeling f1 aan f gekoppeld zodat as g1 - vertraagd ten opzichte van as a aangedreven wordt. Schakelen we de plaatkoppeling in door oliedruk achter zuiger z te brengen dan wordt tandwiel e vast aan as a gekoppeld. Dit gaat nu via tandwiel f as g1 aandrijven. Aangezien ook tandwiel h blijft aandrijven zal tandwiel i langzamer gaan lopen dan f. Nu treedt de vrijloopkoppeling f1 in werking. De klauw in de vrijloop "schroeft" zich terug op de schuine groeven van de as en laat de tandjes op de klauw in tandwiel f los. Zodra "laag" weer ingeschakeld wordt duwt de veer de klauwkoppeling weer op elkaar en worden i en f weer verbonden. In afbeelding hieronder zien we deze versnellingsbak, half opengewerkt, weergegeven
Op de afbeelding hieronder is de planetaire vertraging te zien waarmee hoog-laag geschakeld kan worden. In totaal kan men met deze bak dus 2 x 3 x 2 = 12 vooruit en 4 achteruit versnellingen kiezen.
|
Een nieuwere uitvoering van de multi power van Massey Ferguson is hieronder afgebeeld. Vliegwiel 1 drijft de aftakas 2 aan. Koppeling 3 aangedrukt door ring 4 en veer 5 drijft trommel 6 aan waarin het ringwiel van een planetair stelsel is opgenomen. Satellieten 7 grijpen in zon 8. Houder 9 is verbonden aan versnellingsbak 10. Zon 8 kan stilgehouden worden door remschijf 11. Deze wordt normaal vastgeklemd door de veren 12 dat klemstuk 13 tegen de remschijf aandrukken. In deze situatie wordt houder 9 langzamer rondgedraaid dan de aandrijftrommel 6. Zetten we oliedruk 14 op de ringvormige zuiger 15 dan worden de platen 16 op elkaar gedrukt en zijn 6 en 9 gekoppeld. Tegelijk wordt de rem gelost door ringzuiger 17. De overbrenging is nu 1 op 1 .
|